خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ماشین‌آلاتی که کارفرما ۱۰ سال پیش وارد کرده هنوز در گمرک خاک می‌خورند!/ حالِ بنگاه‌های اقتصادی خوب نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۴۷۵

دبیر اجرایی خانه کارگر ابهر و خرم‌دره گفت: کارفرمای یک شرکت بزرگ ریسندگی در ابهر برای به‌ روز کردن بنگاه خود، ماشین‌آلات جدیدی را ۱۰ سال پیش خریداری کرد اما این ماشین‌ها تاکنون ترخیص نشده‌اند و در گمرک خاک می‌خورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد بابایی (دبیر اجرایی خانه کارگر ابهر و خرم‌دره) با اعلام اینکه ۶۰ درصد صنایع استان زنجان در ابهر قرار دارد، گفت: بیشتر بنگاه‌های اقتصادی با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد کار می‌کنند و اگر هر چه سریعتر برای مشکلات این بنگاه‌ها چاره‌اندیشی نشود، شاهد تعطیلی گسترده بنگاه‌های اقتصادی خواهیم بود. 

بابایی با اعلام اینکه بی‌ثباتی اقتصادی، بحران‌های شدیدی را برای کارخانه‌ها ایجاد کرده است، گفت: چندی قبل یکی از بزرگترین کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی ابهر برای بازدید از خانه کارگر دعوت کرد، اما هنگامی که قرار بود برای بازدید برویم، عذرخواهی کردند که به دلیل مشکلات ارزی و چالش‌هایی که دولت برای ترخیص مواد اولیه و تامین نیازهای کارخانه ایجاد کرده، امکان بازدید از کارخانه وجود ندارد. 

وی با اعلام اینکه این کارخانه بزرگ ریسندگی کارگران بسیاری دارد و سهم قابل توجهی در اشتغال استان زنجان و کشور ایفا می‌کند، گفت: کارفرمای این بنگاه اقتصادی به دنبال تولید و اشتغالزایی است، اما مشکلات به وجود آمده از سوی بانک مرکزی، گمرک، وزارت صمت و بسیاری از بخش‌های دیگر باعث شده تا این بنگاه در معرض بحران جدی و تعطیلی قرار بگیرد. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ابهر و خرم‌دره با اعلام اینکه این شرکت بزرگ ریسندگی برای به روز کردن بنگاه و رونق تولید، ماشین‌آلات جدیدی را ۱۰ سال پیش خریداری کرد، گفت: متاسفانه این ماشین‌آلات هنوز ترخیص نشده و در گمرک خاک می‌خورد.

وی با انتقاد از کسانی که مدعی حمایت دستگاه‌های دولتی از کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی هستند، گفت: از یک سو دستگاه‌های دولتی حمایت نمی‌کنند و از سوی دیگر مجلس با قوانینی که وضع می‌کند، سنگ‌های بزرگی بر پای تولید و تولیدکننده بسته است. 

بابایی با اعلام اینکه سرمایه گذاران میلیاردها میلیارد سرمایه‌گذاری کرده و نقدینگی آن‌ها در قالب زمین، ماشین آلات و سوله زمین‌گیر شده است، گفت: یک فرد کارآفرین عاشق تولید و اشتغال‌زایی است، اما دولتمردان بلایی به روزگار سرمایه‌گذاران آورده‌اند که از زندگی سیر شده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سرمایه گذاران کارخانه را رها کرده‌اند، گفت: کارآفرینان بسیاری بنگاه اقتصادی را که روزی صدها شغل ایجاد می‌کرد و گردش اقتصادی رقم می‌زد، رها کرده‌اند که برای اثبات این ادعا کافی است سراغ شهرک‌های صنعی برویم و ببینیم که چه میزان کارخانه‌هایی که روزی فعال بوده، امروزه به سوله خالی خاک گرفته تبدیل شده‌اند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر ابهر و خرم‌دره با اعلام اینکه کارخانه‌های بسیاری را سراغ داریم که به دلیل نرسیدن مواد اولیه دچار بحران شده‌اند، گفت: سرمایه‌گذار با هزار مکافات پول جمع می‌کند، تسهیلات بانکی می‌گیرد، تحریم‌ها را دور می‌زند، به اشکال مختلف، در بیرون از کشور برای انتقال ارز هزینه می‌کند و در داخل نیز برای آن که کارش پیش برود، ناچار است به اشکال مختلف در دستگاه‌های دولتی خدمات بدهد، اما در پایان و پس از تحمل این همه مشکل، مواد اولیه‌ای که به گمرک منتقل شده نمی‌تواند ترخیص کند که نمونه‌های بسیاری را در گمرکات کشور شاهد هستیم. 

وی با اعلام اینکه اکنون شرکت‌های بسیاری با سابقه پنجاه‌ساله که در زمینه ریسندگی و بافندگی فعال بودند، به دلیل نرسیدن مواد اولیه به تعطیلی کشیده شده یا در مرز بحران قرار دارند، گفت: یکی از جدی‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان، نبود بازار فروش است. از یک سو کارخانه‌ها نمی‌توانند محصول تولید شده را در داخل بفروشند زیرا کالای بی‌کیفیت و ارزان از خارج کشور وارد شده بنابراین بازار داخلی را از دست داده‌اند و از سوی دیگر برای صادرات هم مشکل دارند و دولت هیچ حمایتی برای هماهنگی و صادرات انجام نمی‌دهد. 

بابایی تاکید کرد: تمامی چالش‌ها و بحران‌های ناشی از سوءمدیریت باعث می‌شود کارفرما تمام سرمایه خود را روی زمین رها کند و در بسیاری از موارد تغییر شغل دهد و سرمایه‌اش را بردارد و از کشور برود؛ بحرانی که باعث بیکاری و چالش برای اشتغال‌زایی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز