خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقاد کارگران شهرداری زنجان به دادنامه پرداخت عیدی کارمندی به کارگران شهرداری/ دادنامه را باطل کنید

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۸۴۶

نماینده کارگران شهرداری زنجان از دادنامه دیوان عدالت اداری که منجر به محرومیت کارگران شهرداری از دریافت عیدی کارگری شده است، انتقاد کرد.

عبدالعظیم همایونی (نماینده کارگران شهرداری زنجان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به رای دیوان عدالت اداری درباره عیدی کارگران شهرداری گفت: این افراد کارگران شهرداری هستند و دریافت حقوق و تمام مزایای آن‌ها مطابق با قانون کارگری محاسبه می‌شود و پرداخت عیدی‌شان مطابق با قانون کارمندی با قانون کار مغایرت دارد.

او با بیان اینکه کارگران شهرداری زنجان مخالف دریافت عیدی کارمندی بر اساس رای دیوان عدالت اداری هستند، افزود: متاسفانه دیوان عدالت اداری برخلاف وحدت رویه پرداختی بر اساس دادنامه به شماره ۱۰۸۳ صادره در بیست و پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ رای به پرداخت عیدی کارمندی به کارگران قرارداد مستقیم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داده است که ما مخالف اجرای این رای هستیم.

این کارگر گفت: علارغم اینکه کارگران زیادی از شهر‌های مختلف، مخالفت خود را با دریافت عیدی کارمندی اعلام کرده و تقاضای ابطال دادنامه دیوان عدالت اداری را کرده‌اند، هنوز شاهد ابطال این دادنامه که زمینه سوءاستفاده از پرداخت حق قانونی کارگران را فراهم کرده، نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه ورود دیوان به موضوع عیدی کارگران شهرداری‌ها اشتباه بوده است، افزود: امسال با نزدیک شدن به پایان سال و ایام نوروز، بحث پرداخت عیدی کارمندی با استناد به رای دیوان عدالت اداری در همه شهرداری‌ها از جمله شهرداری زنجان مطرح است و در این میان کارگران باتوجه به اینکه از حقوق و مزایای قانون کار و تامین اجتماعی برخوردار هستند در انتظار دریافت عیدی کارگری همانند سالهای گذشته هستند تا شاید بتوانند با آن از پس هزینه‌های شب عید برآیند.

این کارگر با بیان اینکه کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری‌ها تا دیروز کارگر بودند اما برای دریافت عیدی؛ کارمند دولت به حساب می‌آیند، گفت: دولت و مجموعه شهرداری‌ها به خاطر شرایط اقتصاد، رکود و تحریم، دچار کمبود بودجه شده‌اند و با این دست ابلاغیه‌ها، که یک نسخه از آن را به استانداری زنجان ابلاغ کرده‌اند، قصد کم کردن هزینه‌ها را دارند اما عادلانه نیست از حقوق کارگرانی بکاهند که تحت پوشش قانون کار هستند و همه مزایای مزدی آن‌ها باید براساس مقررات کار محاسبه شود.

همایونی همچنین اضافه کرد: به نظر می رسد دیوان عدالت با استناد به قانونی که می‌گوید در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های دولتی باید وحدت رویه رعایت شود، این دادنامه را صادر کرده؛ منتها در نظر نگرفته‌اند که قانون عیدی برای تمام کارگران مشمول قانون کار، صراحت تمام دارد و در تمام کارگاه‌های کشور بدون هیچ استثنایی لازم‌الاجراست، لذا پرداخت عیدی کمتر از دو ماه حقوق، کاملاً غیرقانونی است.

این فعال کارگری افزود: چندین ماه است با صدور این دادنامه، فعالان کارگری ابطال آن را مطالبه می‌کنند اما تاکنون هیچ واکنشی از سوی مقامات به این خواسته دیده نشده است.

به ادعای نماینده کارگران شهرداری زنجان؛ رفتار دوگانه با نیروی کاری که به صورت غیرمستقیم در بدنه دولت شاغل است به زیان اوست و باعث می‌شود کارگرانی که در مشاغل کارگری یا حتی اداری شاغلند، نتوانند از حقوق قانونی خود بهره‌مند شوند.

وی گفت: اگر ما کارگر و تحت پوشش قانون کار هستیم باید همه مصوبات قانون کار و وزارت کار برایمان رعایت شود، اگر هم کارمندیم که باید حقوق کارمندی به ما بپردازند؛ نمی‌شود همه سال کارگر باشیم، موقع واریز عیدی کارمند حسابمان کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز