خبرگزاری کار ایران

مطالبات بازنشستگان در دیدار با کانون عالی/ تبعیض میان بازنشستگان همکار و غیرهمکار برچیده شود/ بیمه تکمیلی نمی‌خواهیم!

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۴۰۴

فرج‌اللهی به تشریح دیدار روز گذشته نمایندگان بازنشستگان با کانون عالی پرداخت و گفت: مطالبات اصلی در این دیدار عنوان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته (ششم دیماه)، حدود بیست نفر از بازنشستگان کارگری از استان‌های مختلف از جمله گیلان، در کانون عالی بازنشستگان در تهران حاضر شده و با اعضای هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان دیدار داشتند.

کاظم فرج اللهی (فعال صنفی کارگران و بازنشستگان) در رابطه با این نشست می‌گوید: ماه قبل نیز جلسه مشابهی برگزار شده بود و در ابتدای جلسه، هیات مدیره کانون عالی در ارتباط با مطالبات بازنشستگان و پیگیری‌های آن توضیحاتی دادند؛ در ارتباط با افزایش مستمری ۱۴۰۰ و همسان‌سازی توضیح دادند و اعلام کردند که تمرکز بیشتر روی حداقل‌بگیران بوده و در ارتباط با سایر سطوح سعی شده نسبت مستمری به کف برقرار و ثابت بماند. در ارتباط با ۸۹ هزار میلیارد تومانی که قرار شده به تامین اجتماعی داده شود، اعلام شد کمیسیون تطبیق قوانین در مجلس شورا مخالفت‌هایی می‌کند اما در نهایت، پرداخت این بودجه در قالب سهام تحقق پیدا کرده و قرار است تا پایان سال این بدهی پرداخت شود و در مورد خروج داروها از لیست تعهدات بیمه اعلام کردند با پیگیری‌های صورت گرفته، مدیرعامل تامین اجتماعی نظر موافق داشته و بخشی از این داروها به لیست تعهدات بازگشت داده شده است.

وی افزود: در ادامه بازنشستگان مطالبات خود را طرح و به عملکرد کانون عالی انتقاد کردند؛ بازنشستگان خواستار آزادی عمل تشکل‌ها و استقلال از دولت شدند. آن‌ها درخواست مشارکت بیشتر بازنشستگان در بدنه‌ی کانون‌ها و آزادی عمل انتخابات شدند که کانون عالی قول داد مشارکت بازنشستگان در تصمیم‌گیری‌ها افزایش یابد. بحث دیگر، اجرای قانون الزام تامین اجتماعی بود که براساس آن باید صفر تا صد خدمات درمانی به صورت رایگان فراهم شود؛ بازنشستگان تاکید کردند قرارداد بیمه تکمیلی، راه فراری است برای گریز از اجرای قانون الزام و باید از تامین اجتماعی درخواست شود که مراکز ملکی تامین اجتماعی افزایش یابد و در مناطقی که مراکز ملکی ندارد، از سایر مراکز درمانی خرید خدمات صورت بگیرد و در همه مناطق کشور، بیمه شدگان تامین اجتماعی بتوانند از امکانات درمان رایگان استفاده کنند.

به گفته وی، یکی دیگر از انتقادات، سقف پایین تعهدات بیمه‌گذار تکمیلی است که بازنشستگان بر این باور هستند که باید سقف تعهدات و میزان پوشش آن افزایش یابد؛ این در حالیست که بازنشستگان معتقدند تامین اجتماعی باید تمام یا بخش اعظم هزینه‌های بیمه تکمیلی را برعهده بگیرد.

فرج‌الهی اضافه کرد: بازنشستگان به تفاوت مزایای بازنشستگان همکار و غیرهمکار اعتراض کردند؛ تبعیض بزرگی میان کارکنان تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان وجود دارد و بازنشستگان می‌گوید که تامین اجتماعی متعلق به کارگران و بازنشستگان است و نباید از صندوق سازمان، حقوق‌های بالا به کارکنان تامین اجتماعی تعلق بگیرد؛ این مزایا باید به بازنشستگان غیر همکار یا همان صاحبان اصلی صندوق تعلق بگیرد. بازنشستگان بارها به تبعیض میان بازنشستگان همکار و غیرهمکار اعتراض کردند.

وی با بیان اینکه «یکی از مهم‌ترین مطالبات اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است» افزود: بازنشستگان خواستار اجرای این ماده و افزایش مستمری‌ها به میزان هزینه‌های زندگی و سبد معیشت شدند و اعلام کردند باید تورم واقعی و ملموس در افزایش مزد و مستمری دخیل باشد؛ کانون عالی باید بر اجرای مستمری‌ها به اندازه‌ی هزینه‌های زندگی اصرار داشته باشند.

فرج‌اللهی در پایان گفت: بازنشستگان در ادامه خواستار آزادی مطالبه‌گری و اعلام کردند باید تمام مطالبه‌گران صنفی با آزادی کامل پیگیر خواسته‌های قانونی خود باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز