خبرگزاری کار ایران

سازمان بین‌المللی کار در گزارشی نوشت؛

اشتغال؛ عامل حل مشکلات لبنان/ ورود سازمان ملل به مسائل این کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۶۹۷

بیش از یک سال از حادثه تروریستی بیروت می‌گذرد، حادثه‌ای که منجر به بروز مشکلات فراوانی در حوزه اشتغال و اقتصاد این کشور شد و اینک سازمان ملل مدعی حل مشکلات این کشور و پیش‌قدم برای رفع آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل سازمان بین‌المللی کار، بیش از یک سال از حادثه تروریستی شهر «بیروت» می‌گذرد؛ انفجاری که در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد و موجب بروز بحران در اقتصاد و چرخه اشتغال این کشور شد. از قرار معلوم، بسیاری از نهادهای بین‌المللی به دنبال حل مشکلات لبنان هستند حتی سازمان بین‌المللی کار درنظر دارد با بررسی شرایط این کشور آسیایی، به مشکلات حوزه کار در لبنان ورود کند. 

«روبا جرادات» مدیر منطقه‌ای سازمان بین‌المللی کار در امور کشورهای عربی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و دیگر مقامات این سازمان هفته گذشته دیدار کرد. شهر «طرابلس» میزبان برگزاری این دیدار بود. به نظر می‌رسد، گفتگو درباره احیای چرخه اقتصادی لبنان و ایجاد اشتغال مناسب و پایدار از اهداف این ملاقات بود. 

به گفته مدیر منطقه‌ای سازمان بین‌المللی کار در امور کشورهای عربی، بسیاری از شرکای اجتماعی نسبت به روند بهبود شرایط اقتصادی لبنان انتقاداتی وارد کرده‌اند. منتقدان باور دارند که مسئولان این کشور چندان توجهی به بهبود شرایط حوزه کار و اشتغال ندارند. همچنین اتاق بازرگانی و صنعت شهر طرابلس نسبت به خواسته‌های سازمان‌های غیردولتی، نمایندگان کارگران و کارفرمایان بی‌توجه است. 

روبا جرادات توضیح داد: سازمان بین‌المللی کار نسبت به توجه دبیرکل سازمان ملل متحد به موضوع اشتغال لبنان ابراز خرسندی می‌کند. به طور قطع، احیای ساحل شهر طرابلس به بهبود مشاغل ساحلی و گردشگری کمک شایانی خواهد کرد. پروژه سازمان بین‌المللی کار به ثبات شغلی و افزایش سطح رفاه لبنان کمک شایانی خواهد کرد. حضور دبیرکل سازمان ملل در این کشور به معنای این است که خانواده این نهاد بین‌المللی به دنبال شناسایی نیاز مردمان این منطقه و رفع خواسته‌های آنان است. 

در این دیدار؛ گوترش، شرکاء اجتماعی و ذینفعان پروژه در مورد پیامدهای بحران‌های اقتصادی، مالی، سیاسی، بهداشتی و آموزشی که موجب بروز مشکلاتی فراوانی بر ساکنان شمال لبنان شده، گفتگو کردند. نیمه شمالی لبنان از محروم‌ترین مناطق این کشور آسیای به حساب می‌آید. در این جلسه، شرکای اجتماعی از گوترش خواستند تا چتر حمایتی از این کشور را گسترش دهد و به افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور کمک کند. آن‌ها همچنین بر اهمیت ایجاد یک سیستم حفاظت اجتماعی و تامین اجتماعی قوی برای بخش خصوصی تاکید کردند. 

پروژه توسعه اقتصادی و اشتغال لبنان با حمایت مالی «بانک توسعه آلمان»، شرکای ملی و محلی سازمان بین‌المللی کار، سازمان ملل متحدد میسر خواهد شد. یکی از اهداف این برنامه، حمایت از نیروی کار مهاجری است که پیش از انفجا در این شهر ساحلی لبنان مشغول به کار بود. پس از این حادثه تروریستی، ارزش پول این کشور به شدت افت کرد. . پول لبنان ۸۰ تا ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده اما کارفرمایان تنها اندکی بر درآمد کارگران افزوده‌اند. کارگران خانگی با نرخی بسیار کمتر از نرخ بازار، دریافتی دارند و سخت می‌کوشند تا نیازهای ضروری خود را برآورده سازند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند پولی به خانواده‌هایشان در کشورهای در حال توسعه‌ای مانند بنگلادش، سریلانکا، اتیوپی و فیلیپین بفرستند و بسیاری، کیف و چمدان خود را بستند و لبنان را ترک کردند. 

احیای اقتصاد مناطق ساحلی یکی از ۴۵ پروژه ایجاد اشتغال پایدار سازمان بین‌المللی کار است که در سراسر لبنان اجرا می‌شود؛ اشتغال پایدار، رویکرد ضروری و مؤثر برای کمک به کاهش بحران‌های متعدد پیش روی لبنان است. بر اساس برآوردهای اولیه، حدود ۱۴ هزار نفر از برنامه اشتغال پایدار سازمان بین‌المللی کار بهره برده‌اند که ۲۲ درصد از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند. 

گوترش در سفر چهار روزه خود به لبنان با رهبران سیاسی، مذهبی و مدنی گفتگو کرده است و به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه سازمان ملل می‌تواند به این کشور کمک کند تا بر بحران‌های انباشته غلبه کند؟ 

نگاهی به آثار انفجار لبنان

انفجار بیروت دژ اصلی موسسات تجاری و گردشگری لبنان که در این شهر قرار دارد را نابود کرد. ۲۰۰۰۰ تاسیسات تجاری، ۲۵۳۱ تاسیسات گردشگری، ۷۳۰۰۰ آپارتمان، ۹۲۰۰ ساختمان، ۱۶۳ مدرسه و تأسیسات آموزشی، ۱۰۶ مرکز بهداشتی از جمله ۶ بیمارستان و ۲۰ درمانگاه از جمله مواضع حساس لبنان هستند که به شدت تحت تاثیر این انفجار مهیب قرار گرفتند. علاوه بر آن بیش از ۷۰ هزار نفر شغل خود را از دست دادند و در میان بحران شدید اقتصادی که اغلب کارخانه‌ها و موسسات را به تعطیلی کشانده اغلب این افراد هنوز هم شغلی ندارند. 

بیروت شریان اقتصادی لبنان از نظر درآمدهای گردشگری محسوب می‌شود و ویرانی بخش زیادی از هتل‌ها و رستوران‌ها و مراکز سیاحتی این درآمد را قطع کرد. طبق آخرین گزارش‌ها ۲۵۳۱ مرکز گردشگری در اثر انفجار بیروت ویران شده که خسارت‌های آن بیش از ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. همچنین اغلب هتل‌ها همچنان نتوانسته‌اند فعالیت خود را از سربگیرند و اکنون ۲۰۰۰ اتاق هتل‌های بیروت قابل استفاده نیست. 

طبق گزارش بانک جهانی میزان خسارت اقتصادی وارد شده به لبنانی‌ها در جریان این حادثه بیش از ۴ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز