خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چرا کارگران ماهشهر معترضند؟ / کارگران تنها اجرای نص صریح قانون را به نفع خود می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۲۶۹۷

محمد صالحی‌پور باورصاد ریشه نارضایتی کارگران بندر امام و ماهشهر را در قانون گریزی و تبعیض می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی است که کارگران صنایع نفت و گاز نسبت به شرایط شغلی خود معترض هستند؛ یکی از کلونی‌های اصلی کارگران نفتی، بندر امام و ماهشهر است که پتروشیمی‌ها و صنایع نفتی بسیاری در این منطقه وجود دارد. کارگران پیمانکاری این واحدهای نفتی، بیش از هر چیز به تبعیض و قراردادهای پیمانکاری معترضند و این در حالیست که مناطق نفتی کشور به عنوان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، خارج از شمول قانون کار هستند.

محمد صالحی‌پور باورصاد (دبیر اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بندر امام و ماهشهر) در ارتباط با اعتراضات و نارضایتی‌های این کارگران می‌گوید: سوال اینجاست که چرا ماهشهر این حیاتی‌ترین قطب صنعت کشور، کانون اعتراضات صنفی است و گاهاً این اعتراضات به معضلات اجتماعی و امنیتی بدل می‌شود؛ در حالی تقریبا همه روزه صدای اعتراض عده‌ای از کارگران شرکتهای مختلف در شهرستان ماهشهر را می‌شنویم که به عنوان یک فعال صنفی و فردی آشنا به قوانین، می‌توانم به صراحت و قاطعیت بگویم که در اغلب موارد مطالبات کارگران بر اساس قانون و به حق است اما متاسفانه نوع عملکرد مدیران و نهادهای مربوطه حتی نماینده مجلس شهر به گونه‌ای است که جامعه کارگری هیچ گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات و مطالبات خود ندارد.

به گفته وی، اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که برای اغلب مشکلات کارگران، تشکل‌های کارگری راهکار با پشتوانه قانونی دارند و در اغلب این راهکارها هیچ بار مالی هم به دولت وارد نمی‌شود.

صالحی‌پور باورصاد اضافه می‌کند: در طی زمان کارگران به تجربه متوجه شدند تا مطالبات خود را به صورت تجمع پیگیری نکنند کسی به آن‌ها اهمیت نخواهد داد؛ متاسفانه اعتراضات هم اغلب به نتیجه مطلوب نمی‌رسد؛ معمولاً در آخر چند کارگر نقره داغ می‌شوند تا مسئولیت شکل گیری تجمع به گردن آن‌ها بیفتد نه مدیرانی که با عدم اجرای صحیح قوانین، باعث بروز مشکلات بسیار شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: همین الان روزهاست که نیروهای پیمانکار پتروشیمی رازی و پتروشیمی کارون دست به تجمع زده‌اند و دلیل آن را به اختصار می‌توان خلف وعده‌های صورت‌جلسه شده‌ی مدیران عنوان کرد؛ ماه گذشته نیز نیروهای پیمانکار هلدینگ خلیج فارس جلوی سازمان منطقه ویژه و نفرات شرکت‌ها در بندر امام تجمع کردند.

چرا اینهمه اعتراض؛ دبیر اتحادیه کارگران قراردادی بندر امام در پاسخ می‌گوید: در چنین فضایی کارگر که نص صریح قانون را به نفع خود می‌بیند و حس می‌کند دیگران حق اورا پایمال کرده‌اند و هیچ نهادی نیز اراده‌ای برای حل معضل او ندارد، طبیعی است که تلاش کند تا حق قانونی خود را مطالبه نماید. تعداد نارضایتی‌ها به طور مستقیم با معیشت کارگران و تبعیض‌های موجود رابطه دارد. این تبعیض‌ها و قانونگریزی‌ها حس تظلم در جامعه کارگری به خصوص در بندر امام و ماهشهر و در مناطق آزاد کشور به وجود آورده و باید بگویم، مسئولان دیروز و امروز که به قانون عمل نمی‌کنند و موجبات پایمال شدن حقوق کارگران را فراهم می‌آورند، در گسترده شدن این حس تظلم و نارضایتی نقش اساسی و بی‌بدیل دارند.

صالحی‌پور باورصاد در پایان ابراز امیدواری می‌کند در آینده‌ای نزدیک، معادلات شغلی و معیشتی کارگران تغییر کند؛ نیروی کار نفتی که کار سنگین صنعت نفت را بر دوش دارند، از حقوق اولیه و قانونی خود بهره‌مند شوند و مدیران بدانند که رضایت شغلی کارگران، اولین و تنها مقدمه پیشرفت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز