خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

وضعیت معیشتی کشاورزان اصفهانی مساعد نیست/ شغل آبا و اجدادی‌مان رو به نابودی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۲۸۰

یک کشاورز از اهالی روستای جوهرستان شهرستان مبارکه اصفهان گفت: وضعیت معیشتی کشاورزان به هیچ وجه مساعد نیست، بسیاری نمی‌توانند یک تکه نان تهیه کنند.

علیرضا خرمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت کشاورزان این استان گفت: رودخانه زاینده‌رود از کوه‌های زاگرس به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. این رودخانه در رونق اشتغال، کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی نقش موثری داشته است. زنده رود به دلایلی مثل برداشت‌های غیرقانونی و بی‌رویه در سال‌های اخیر، بی‌تدبیری مسئولان برای انتقال آب به استان‌های همجوار، افزایش تراکم جمعیت و کاهش بارندگی در فصل گرم سال خشک می‌شود.

او ادامه داد: خشک شدن رودخانه‌ای که از منابع درآمدی کشاورزان به حساب می‌آید، زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. امروز دیگر شرایط کشاورزان به هیچ وجه مساعد نیست؛ آنها در تامین معیشت خود بسیار مشکل دارند. 

 وی افزود: کشاورزی و دامپروری برای مردم روستای جوهرستان یک شغل آبا و اجدادی به حساب می‌آید و از دیرباز از زاینده‌رود حقابه داشته‌ایم. اما در حال حاضر، از حق مسلم خود محروم هستیم و از کشت بازمانده‌ایم. پیش از خشک شدن زاینده‌رود، این فصل زمان برداشت محصول بود، برنج از زمین‌هایمان برداشت می‌کردیم اما این روزها هیچ برنجی برای برداشت نداریم. کشاورزان و دامداران مجبور هستند تا برنج هندی یا پاکستانی تهیه کنند و هزینه زیادی بپردازند.

خرمی تصریح کرد: تصمیم بر این بود تا آب زاینده‌رود در سال جاری سه مرتبه باز شود اما این تصمیم تنها یکبار و آن هم در اواخر تیرماه اجرا شد. ما کشاورزان شرق و غرب اصفهان از مسئولان درخواست کردیم تا در رسیدن به حق قانونی خود یعنی حقابه یاریمان کنند. مسئولان به مطالبه کشاورزان بی‌توجهی کردند و هیچ پاسخی ارائه ندادند. کشاورزان، دامداران و باغداران جمعیت کثیری از استان اصفهان را تشکیل می‌دهند و در وضعیت نامساعدی قراردارند. 

این کشاورز با اشاره به وضعیت زاینده رود گفت: این رود از سد «چم آسمان» تا تالاب گاوخونی خشک است اما از بالادست این منطقه، آب به استان‌های دیگر انتقال داده می‌شود. به گفته مسئولان، بیش از ۴۲ طرح برداشت آب از حوضه آبریز زاینده رود اجرا شده است. اگر این طرح‌ها اجرا نمی‌شد، کشاورزان و دامداران گرفتار چنین شرایطی نمی‌شدند. این افراد توانایی تامین نان خود را ندارند و برای برون رفت از این بحران، به فروش زمین اجدادی خود روی می‌آورند. 

خرمی تصریح کرد: مشکلات زاینده رود تنها برای کشاورزان و دامداران نیست بلکه تمام استان را درگیر کرده است. به دلیل جاری نبودن آب در زاینده‌رود، بحران‌های زیست محیط گریبانگیر استان شده است. مسنولان تصمیم دارند از خلیج‌فارس تا اصفهان را لوله‌کشی کنند و هزینه هنگفت تصفیه آب دریا به آب شیرین را بپردازند اما درباره حل بحران زاینده تصمیم‌گیری نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز