خبرگزاری کار ایران

معاون اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی تشریح کرد؛

ضوابط معیانات حین بازنشستگی مستمری بگیران/ الزامات قانونی معاینات کارگران بیمه شده تامین اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۹۰۵

معاون طب کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی ضوابط قانونی و الزامات معاینات ادواری کارگران، طب کار و حین بازنشستگی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل  از سازمان تامین اجتماعی، مازیار ایکانی با اشاره به ماده 90 قانون تامین‌اجتماعی که معاینات بدو استخدام را اجباری کرده است، اظهار کرد: «این معاینات، بررسی سنجش توانایی جسمی، روانی و اجتماعی کارگر در ابتدای شغل با توانمندی‌های او در انجام کار است. در واقع وضعیت پایه سلامت عمومی‌ و شغلی فرد بررسی می‌شود. به عبارت دیگر، انجام معاینات بدو استخدام، شناسایی تناسب جسمانی فرد با شغل‌اش بوده و طب کار می‌خواهد کارگر سالم را انتخاب کند.» معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: «چنانچه کارفرما به انجام معاینات بدو استخدام کارگر بی‌توجه باشد، در صورت ابتلا به بیماری کارگر، کارفرما جریمه خواهد شد و هزینه‌های درمان را باید پرداخت کند. در نتیجه همه کارفرماها و نیز خود کارگران بر این موضوع واقفند که باید معاینات بدو استخدام را انجام دهند.»

ایکانی تصریح کرد: «براساس ماده 92 قانون کار، شاغلان حداقل سالی یک‌بار باید ارزیابی مجدد سلامت شوند که این نیز در حوزه معاونت طب کار قرار دارد. از سوی دیگر، هر کارگری که بیش از سه تا پنج روز از محیط کار خود به دلیل بیماری دور مانده باشد، برای بازگشت به کار قبلی باید از معاینات طب کار برخوردار شود. در حال حاضر به دلیل بحران کرونا، تمام توجه‌ها صرف پیشگیری و درمان شده است؛ اما در عین‌حال در مدت 18 ماه گذشته معاینات ادواری روی زمین نمانده و این معاینات همچنان در مراکز درمانی استان‌ها انجام می‌شود.»

معاون طب کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی افزود: «بر اساس بازخورد استان‌ها، بسیاری از مراکز توانسته‌اند تا 80- 70 درصد معاینات ادواری کارکنان را انجام دهند؛ اما حدود 30- 20 درصد تحت شعاع کرونا، قرار داشتند؛ هرچند بخش زیادی از موضوع طب‌کار در قالب پیشگیری از کرونا، معطوف شد و بخشنامه یا دستورالعمل مبارزه با کرونا، جزو دستاوردهای این حوزه بود که در کل کشور اجرا شد.»

ایکانی در ادامه خبر از طراحی نرم‌افزار طب‌کار در سازمان از سوی شرکت خدمات ماشینی تأمین داد و گفت: «با تکمیل این نرم‌افزار، شرایط ایجاد پرونده سلامت الکترونیک همکاران سازمان در زمینه معاینات ادواری فراهم می‌شود. این نرم‌افزار پس از تکمیل در کل کشور به اجرا درخواهد آمد.»

ایکانی تصریح کرد: «علاوه بر این، در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها، سازمان اقدامات مناسبی را انجام داده است. امروزه در مراکز ملکی سازمان برای برخی از بیماران، پس از پایش، پرونده بیماران مزمن تشکیل می‌شود. شایع‌ترین بیماری مزمن در کشور ما فشار خون و دیابت است و ما برای کنترل این دو بیماری برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داده و در بیش از هفت استان، با وجود فضای کرونایی، کلینیک‌های تخصصی دیابت و فشار خون را راه‌اندازی کرده‌ایم.»

معاینات حین بازنشستگی

وی یکی دیگر از موارد مهم انجام طب کار را مربوط معاینات حین بازنشستگی برشمرد و افزود: «معاینات حین بازنشستگی و حین خروج از کار نیز از جمله مسائلی است که در حوزه طب کار قرار دارد. بر اساس آن سلامت شغلی فرد، طی سال‌ها فعالیت در کارگاه، ارزیابی شده تا عوامل زیان‌آوری که در محیط کار روی سلامت او تأثیر گذاشته است، مشخص شود.»

معاون طب کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی با بیان اینکه اساس طب کار این است که عوامل زیان‌آور را شناسایی کند، اظهار کرد: «فصل چهار قانون کار، به مقوله پیشگیری از بیماری ناشی از کار می‌پردازد.» ایکانی گفت: «براساس اعلام (ILO) سالیانه بیش از 160 میلیون بیماری یا حوادث ناشی از کار در دنیا رخ می‌دهد؛ همچنین بر اساس اعلام (WHO) مرگ‌ومیر ناشی از بیماری و حوادث شغلی در جهان سالیانه بیش از 34 میلیون مورد است که این‌ آمارها تکان‌دهنده بوده و این سازمان‌ها برای کاهش حوادث ناشی از کار و ایمن‌سازی حوزه‌های کاری فعالیت دارند که در کشور ما نیز پیگیری می‌شود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز