خبرگزاری کار ایران

رسیدگی به کارگران مهاجر در دستور کار سازمان بین‌المللی کار/ ۵ درصد از کارگران جهان، مهاجر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۲۷۴

سازمان بین‌المللی درنظر دارد به وضعیت کارگران مهاجر رسیدگی کند. آنها ۵ درصد از نیروی انسانی جهان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل سازمان بین‌المللی کار، این نهاد بین‌المللی از سی‌امین روز «ژوئن» با برنامه‌های جامع به وضعیت کارگران مهاجر رسیدگی می‌کند. کارگران مهاجر حدود ۵ درصد از کل کارگران جهان را تشکیل می‌دهند و بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد جهانی هستند. 

دو کشور آسیایی هند و بنگلادش که بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده نیروی انسانی هستند؛ سال ۲۰۲۰، روند نزولی صادرات نیروی انسانی را تجربه کردند. 

کانال «Emigrate» با هدف تضمین مهاجرت عادلانه توسط دولت هند راه‌اندازی شده‌است؛ بر اساس اطلاعات این کانال، در سال ۲۰۲۰،  ۳۶۸ هزار و ۴۳ نفر با هدف اشتغال مهاجرت کردند. این میزان با کاهش ۷۵ درصدی در سال گذشته میلادی به عدد ۸۸ هزار و ۶۹۴ تن رسید. همچنین آمارهای رسمی دفتر استخدام نیروی انسانی بنگلادش نشان می‌دهد، تعداد نیروی مهاجر در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ حدود ۷۴ درصد کاهش یافته است. این تعداد از ۷۰۰ هزار و ۱۵۹ نفر به ۱۸۱ هزار و ۲۱۸ نفر رسید.  

«شاباری نیر» کارشناس کارگران مهاجر در سازمان بین‌المللی کار معتقد است، استخدام نیروی کار خارجی در برخی از کشورها از سرگرفته شده اما این دولت‌ها ترجیح می‌دهند، نیروی کار متخصص را استخدام کنند.  

بنا بر اظهارات این کارشناس، کرونا می‌تواند نقطه عطفی در بازار کار کارگران مهاجر باشد یعنی کارفرمایان آثار مخرب این ویروس را در نظر بگیرند و در جهت بهبود پایدار وضعیت گام بردارند. کارفرمایان باید دستمزد عادلانه و شرایط اقامت استاندارد کارگران را تضمین کنند. پیش‌بینی می‌شود، بخش‌هایی که بیشترین موقعیت شغلی را در اختیار دارند با تغییرات گسترده‌ای همراه باشند.  

او تصریح کرد: پول‌های کارگران مهاجر نقشی مهم در اقتصاد کشورهایشان دارد؛ ۳درصد از تولید ناخالص ملی هند برای وجوه کارگران مهاجر است. همچنین درآمد کارگران مهاجر نپالی معادل ۲۷ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور آسیایی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، کشورهایی که درآمد متوسطی دارند تا حدودی وابسته به درآمد نیروی کار مهاجر هستند.  

رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، تاثیر عظیمی بر دستمزد کارگران مهاجر داشته است؛ بانک جهانی در گزارش اکتبر خود نوشت: سال ۲۰۲۰، وجوه ارسالی کارگران مهاجر، حدود ۱۳۵ میلیارد دلار بود. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این مبلغ با روند نزولی به ۱۲۰ میلیارد دلار برسد. مبلغ دقیق وجوه ارسالی مشخص نیست، چراکه برخی از کشورها، مبلغ ارسالی را بیشتر گزارش می‌دهند. 

بر اساس یافته‌های یک سازمان مردم نهاد در داکا (پایتخت بنگلادش)، حدود ۷۲ درصد از کارگران مهاجر برای بازگشت به کار خود امیدوار هستند و لحظه‌شماری می‌کنند. این روزها، کارگران بیکاری محض را تجربه می‌کنند یا شغل مناسبی ندارند. اگر وضعیت شغلی و معیشتی کارگران مهاجر در یکسال آینده بهتر نشود، تمامی آن‌ها در منجلاب گرفتاری خود از بین خواهند رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز