خبرگزاری کار ایران

نماینده دشتی و تنگستان در گفت‌وگو با ایلنا:

حذف برخی پیمانکاری‌های نفت باید در دستور کار قرار گیرد/ کمیسیون‌های اجتماعی و انرژی باید برای حل مشکل کارگران عسلویه وارد عمل شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۷۳۲

غلامحسین کرمی گفت: وقتی در برخی از مجموعه‌ها کارگران سال‌ها ثابت هستند و فقط به شکل صوری مناقصه برگزار می‌شود و تنها پیمانکار تغییر می‌کند، این یعنی آن کار ثابت است و نیازی به پیمانکار ندارد خب چرا نباید مدیریت این کار را مستقیم وزارت نفت برعهده بگیرد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین کرمی (نماینده مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان) در خصوص اعتراضات کارگران پیمانکاری صنایع نفت و گاز گفت: من قبل از اینکه به مجلس بیایم در استانداری بودم و بعد از آن هم مدتی به عنوان مدیر کل بازرسی استان بوشهر فعالیت می‌کردم بنابراین به مسائل این منطقه و بافت کارگری آنجا آشنا هستم. 

وی ادامه داد: عمده اعتراضات این کارگران به شرایط کاری آن‌ها و میزان زمانی که باید در کار باشند برمی‌گردد. به طوری که باید ۱۴ روز کار کنند و ۱۴ روز استراحت داشه باشند که ظاهرا الان تغییر کرده و کارگران ساعات کمتری برای مرخصی دارند که این موضوع برای کارگران غیربومی مشکلاتی را به وجود آورده است. 

کرمی ادامه داد: بخش دیگری از این اعتراضات هم به حقوق و مزایا برمی‌گردد. در واقع پیمانکاران چون توانایی لازم را ندارند برخی مواقع حقوق کارگر را تا زمانی که پول را از کارفرما بگیرند، پرداخت نمی‌کنند و این باعث اعتراض آن‌ها می‌شود. 

نماینده دشتی و تنگستان با تاکید بر اینکه عمده‌‎ی مشکل کارگران در این مناطق پیمانکاران هستند، گفت: برخی از این پیمانکاران واجد شرایط لازم نیستند و مشکلاتی را برای کارگران ایجاد کرده‌اند. بنابراین باید در انتخاب پیمانکار دقت لازم صورت گیرد و پیمانکار باید توانمندی لازم را داشته باشد تا کارگران اینگونه به مشکل نخورند. 

کرمی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برای حذف پیمانکاری برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: همه‌ی پیمانکاران را نمی‌توان حذف کرد. ماهیت برخی کارها به گونه‌ای است که باید حتما پیمانکار وجود داشته باشد اما من معتقدم برخی از این پیمانکارها باید حذف شوند و کارگرها مستقیم با مجموعه‌ی وزارت نفت قرارداد ببندند. بنابراین می‌بایست تجدیدنظری جدی در این زمینه صورت گیرد و متناسب با کارها و شرایط منطقه در این خصوص تصمیم‌گیری شود. 

وی افزود: وقتی در برخی از مجموعه‌ها کارگران سال‌ها ثابت هستند و فقط به شکل صوری مناقصه برگزار می‌شود و پیمانکار تغییر می‌کند، این یعنی آن کار ثابت است و نیازی به پیمانکار ندارد خب چرا نباید مدیریت این کار را مستقیم وزارت نفت برعهده بگیرد؟ 

نماینده دشتی و تنگستان در پاسخ به این سوال که نمایندگان استان بوشهر برای حل مشکل این کارگران چه اقداماتی انجام داده‌اند، گفت: این مسائل حتما باید در کمیسیون‌های اجتماعی و یا انرژی مطرح شود و در نهایت برای آن تصمیماتی جدی گرفته شود. مسئله‌ی پیمانکاری‌های و کارگران پیمانکاری در بوشهر صرفا مربوط به نمایندگان بوشهر نیست و نباید توپ را در زمین نمایندگان بوشهر انداخت. 

وی ادامه داد: کارگرانی که آنجا کار می‌کنند ۲۵ تا سی درصد بومی هستند و از کل کشور کارگرانی در این منطقه کار می‌کنند پس باید همه‌ی نمایندگان در این زمینه درگیر شوند و مشکل صرفا بومی نیست. اما چون این مسائل در بوشهر اتفاق می‌افتد حتما دغدغه‌ی نمایندگان بوشهر در این خصوص باید بیشتر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز