خبرگزاری کار ایران

ایران پوپلین با حداقل ظرفیت مشغول کار است/ خواستار افزایش ظرفیت در تولید و نیروی کار هستیم کارفرما: این ادعا صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۰۵۵۷

کارگران کارخانه ایران پوپلین می‌گویند این واحد نساجی با حداقل ظرفیت نیروی انسانی و تولیدی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

منابع کارگری در کارخانه ایران پوپلین در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: علارغم اینکه از شرایط فعلی کارخانه به نسبت سالهای گذشته در پرداخت حقوق و دستمزد رضایت داریم و مطالباتمان به‌روز شده است اما کارخانه ایران پوپلین با حداقل ظرفیت به فعالیت تولید خود ادامه می‌دهد.

به گفته کارگران، ظرفیت نیروی انسانی ایران پوپلین در گذشته به حدود ۲۲۰۰ کارگر می‌رسید ولی در حال حاضر حدود ۲۶۴ کارگر در این واحد نساجی مشغول کارند، یعنی یک هشتم نیروی انسانی کارگری سابق.

کارگران تصریح کردند: حدود ۷ ماه است مدیریت این کارخانجات از سوی سهامدار اصلی هلدینگ یعنی بانک ملی تغییر کرده و هم اکنون ظرفیت تولیدات این کارخانه که در زمینه تولید نخ، بافت و چاپ پارچه فعالیت دارد به صورت حداقلی می‌باشد خاصه در تولید رنگرزی و چاپ.

طبق اظهارات کارگران ایران پوپلین؛ در واحد چاپ و تکمیل این واحد نساجی روزانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر پارچه با عرض دو مترچاپ می‌شود این در حالیست که ظرفیت تولید دستگاه‌های چاپ این کارخانجات بین ۱۰هزار متر پارچه‌های عریض با عرض ۳ متر و ۲۰ هزار متر پارچه‌های کم عرض ۲ متری در روز است.

به گفته وی؛ این پارچه‌های چاپی در گذشته مشتری‌های مختلف و معتبری داشتند که بدون واسطه پارچه تولید شده بدست‌شان می‌رسید و در عین حال مصرف کننده واقعی بودند اما در حال حاضر تولیدات این کارخانجات توسط دلالان پارچه در بازار سیاه آنهم به قیمت نامعلومی به فروش می‌رسد که این وضعیت کارگران را نگران می‌کند.

کارگران گفتند: چاپ پارچه با طرح‌های گوناگون به مقدار کم هزینه‌بر است و صرفه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد در واقع یک نوع خودزنی محسوب می‌شود، چرا که هزینه‌های هنگفت تولید با توجه به استهلاک دستگاههای چاپ با در نظر گرفتن قیمت بالای حامل‌های انرژی همانند برق، گاز و… در واقع تولید «یکبار مصرف» انجام می‌شود.

کارگران درباره وضعیت تولید نخ ایران پوپلین نیز گفتند: دهه ۹۰ در خطوط تولیدی این کارخانه روزانه ۷ تن نخ تولید می‌شد که الان به ۴ رو نیم تن رسیده است.

آن‌ها همچنین درباره تولیدات پارچه گفتند: تولید پارچه در این کارخانه به نسبت سال ۹۹ وسال قبل از آن (۹۸) بسیار کمتر است.

طبق اظهارات کارگران این کارخانه، قرار است برای نوسازی کارخانه ایران پوپلین و توسعه آن ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به این واحد تولیدکننده تعلق بگیرد که از این مقدار تاکنون مبلغی حدود ۱۱ میلیارد پرداخت شده است.

به نقل از کارگران این کارخانه؛ منابع مالی که از سوی هلدینگ بانک ملی به این کارخانه پرداخت شده تاکنون صرف نوسازی کارخانه نشده است. در واقع بخشی از منابع مالی صرف تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات شده، بخشی بابت دستمزد کارگران پرداخت شده و بخش دیگری از آن برای تعمیر و نوسازی ساختمان اداری و مسافر کاشانه (محل اقامت مهمانان) و زیباسازی محوطه کارخانه هزینه شده است.

کارگران ایران پولین با طرح این سوال که آیا هزینه کردن این همه منابع مالی برای ساختمان‌های اداری و محوطه‌سازی کارخانجات، نوسازی کارخانه ایران پوپلین محسوب می‌شود؟ آیا اولویت ایران پوپلین در این شرایط بحرانی، افزایش تولید و تجهیز ماشین آلات است یا نماسازی کارخانه؟ اگر تولید اهمیت دارد چرا هیچ اقدامی برای نوسازی ماشین‌آلات تولید و تعمیر سقف‌های سالن‌های تولید که به دلیل داشتن روزنه با هر بارش باران و برف مقدار زیادی آب روی ماشین آلات خطوط تولید و کارگران چکه می‌کند، انجام نمی‌شود؟! چرا سالهاست برای یکی دستگاه‌های قدیمی که میلیون‌ها تومان ارزش مالی دارد و به دلیل نداشتن چند قطعه در گوشه‌ای از کارخانه در حال فرسودگی است، کاری انجام نمی‌شود؟ آیا نوسازی سالن کنفرانس و تعمیر محل اسکان و استراحت مدیران و میهمانان دارای اهمیت است که همه این منابع مالی تولید صرف آن‌ها شده است؟

طبق اظهارات کارگران این کارخانه؛ طی هفت ماه گذشته مدیریت این واحد تولیدی موفق نشده است از محل درآمد تولیدات کارخانه، منابع مالی پرداخت حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانب کارخانه را تامین کند. این اتفاق در مدیریت‌های قبلی نیز بوده اما آن زمان بخشی از این پرداختی‌ها از محل در آمد کارخانه تامین می‌شد و بخش دیگری از منابع مالی که از سوی هلدینگ بانک ملی به کارخانه تزریق می‌شد، پرداخت می‌شد.

آن‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چندین سال است که کارگران ایران پوپلین از خدمات بیمه تکمیلی و امکانات درمانی آن محروم هستند، افزودند: طبق قرارداد منعقد شده ماهیانه مبلغی از حقوق کارگران (سهم کارگر صدرصدی است و کارفرما هیچ سهمی از آن را تقبل نکرده است) بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود اما به حساب شرکت‌های بیمه گذار به موقع واریز نمی‌شود و این اقدام شرکت باعث شده کارگران نتوانند به درستی از خدمات آنلاین و به‌روز بیمه تکمیلی استفاده کنند.

به گفته آن‌ها، امروز بیمه تکمیلی سوهان روح کارگران ایران پوپلین شده است. شرکت‌های بیمه‌گر نباید قرارداد بیمه تکمیلی را به گونه‌ای منعقد کنند که کارگران دست‌شان به جایی بند نباشد و برای پوشش بیمه تکمیلی متکی به کارفرمایان باشند.

در عین حال آنان مدعی‌اند؛ بخش دیگری از مشکلات کارگران این واحد تولیدی درباره تشکیل نهاد صنفی برای پیگیری مطالبات صنفی است.

به گفته کارگران این کارخانه؛ آخرین دوره شورای اسلامی کار کارخانه «ایران پوپلین» در سال۹۴ به پایان رسید اما از آن سال تاکنون؛ دوره جدید هنوز تشکیل نشده است.

کارگران در ادامه تصریح کردند: آبان ماه سال ۹۶ بنا به پیشنهاد برخی فعالان کارگری و مصوبه شورای تامین شهرستان رشت برای پیگیری مطالبات کارگران که با تجمع همراه بود، مجوز تشکیل انجمن‌های صنفی کارگران ایران پوپلین صادر شد اما طی ۳سال از حضور این تشکل صنفی مرتبا اعضای آن از سوی مدیریت وقت محدود شدند و حتی ۴ نفر از همین نمایندگان صنفی در سال ۹۷ برای مدت محدودی معلق شدند که با حمایت مستمر کارگران مجددا به کار سابق خود بازگشتند.

کارگران ایران پوپلین با بیان اینکه ما خواستار شکل‌گیری «تشکل کارگری» قوی‌تری در این واحد تولیدی هستیم، افزودند: در حال حاضر به دنبال تشکیل شوراهای اسلامی کار در کارخانه ایران پوپلین هستیم؛ هر چند برخورداری از تشکل‌های صنفی، حق مسلم کارگران مشمول قانون کار است. علارغم آن مکاتبه و پیگیری حضوری ما کارگران در طول این سال‌ها با رئیس اداره کار رشت و مدیرکل کار استان گیلان هنوز به نتیجه نرسید و در واقع هیچکدام تمایل ندارند مطالبه‌گری کارگران از طریق نمایندگان صنفی آن‌ها پیگیری شود.

کارگران شرکت ایران پوپلین عقیده دارند که اگر در محیط کارشان امکان تشکیل نهاد صنفی کارگری وجود داشته باشد، دست‌کم وضعیت مبهم پیش آمده تا حد قابل چشمگیری شفاف‌سازی خواهد شد.

کارگران درباره مطالبات مزدی خود نیز گفتند: در حال حاضر مطالبات مزدی سال جاری کارگران به‌روز پرداخت می‌شود و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

به گفته کارگران ایران پوپلین؛ اخیرا کارفرما طرحی را برای تغییر ساعت کاری کارگرانی که در سه شیف فعالیت تولید دارند در نطر گرفته که مورد اعتراض و مخالفت کارگران قرار خواهد گرفت.

در این زمینه کارگران گفتند: سالهاست روال ساعت کاری کارگران این است که از ساعت ۶ صبح تا ۲بعدازظهر، ۲بعدازظهر تا ۱۰شب، ۱۰شب تا ۶ صبح فردا در سه شیف مشغول کارند که قرار است این ساعت به ۷صبح تا ۳بعدازظهر، ۳بعدازظهر تا ۱۱ شب و ۱۱شب تا ۷صبح تغییر کند که موجب نارضایتی کارگران شده است.

در ادامه کارگران تصریح کردند: دلیل نارضایتی کارگران برای تغییر ساعت کاری نداشتن سرویس ایاب و ذهاب و ندادن یک وعده غذای گرم در محل کارشان است. تغییر ساعت کاری هم برنامه زمانی کارگرانی که بدون صرف غذا از شهرها و روستاهای اطراف همانند رضوانشهر، کلاچای و… سالهای زیاد در حال رفت و آمد به کارخانه هستند را بر هم می‌زند. با این حال نهار و صبحانه گرم هر روز برای مدیران کارخانه مهیاست.

کارگران ایران پوپلین در پایان اظهارات خود گفتند: شرکت ایران پوپلین یک شرکت دولتی است اما فاقد دستگاه بازرسی و نظارتی بر عملکرد مدیران است. بنابراین برای تحقق اهداف شرکت و حضور شایسته در بازار تولید نیازمند تلاش مضاعف و حمایت مسئولان هستیم و امیدواریم طی چند سال آینده به ظرفیت ۱۰۰ درصدی تولید و جذب نیروی انسانی در این واحد دست پیدا کنیم.

در این زمینه «علی جهانگیر» مدیرعامل کارخانه «ایران پوپلین» با بیان اینکه تمرکز بنده روی تولید و بهینه کردن وضعیت شرکت جهت بهبود اوضاع معیشتی خانواده‌ی ایران پوپلین است، گفت: کارگرانی که خلاف واقع صحبت کرده‌اند یک الی دو نفر بیشتر نیستند و می‌خواهند جوسازی کنند.

به گفته وی؛ در محیط اکثر کارخانجات اشخاصی هستند که چون منافعشان تامین نمی‌شود به هر دلیل مخالف عملکرد مدیران مجموعه می‌شوند و در نتیجه تلاش می‌کنند به هر شکلی در روند تولید اختلال ایجاد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز