خبرگزاری کار ایران

در برنامه کارگر ایرانی مطرح شد؛

مزد ۱۴۰۰ با سبد معیشتی شکاف دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۸۴۲

برنامه کارگر ایرانی، امروز (یکشنبه/۲۴ اسفند) از طریق اینستاگرام خانه کارگر پخش شد. میهمان این برنامه درباره دستمزد ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه «کارگر ایرانی» طبق روال یکشنبه‌های هر هفته، عصر امروز (۲۴ اسفندماه) در خانه کارگر برگزار شد. 

محسن باقری (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) درباره مزد ۱۴۰۰ توضیح داد: من از تلاش‌های اعضای کارگری شورایعالی یعنی آقایان علی خدایی، فرامرز توفیقی و تیم همراه آنان تشکر می‌کنم. 

این کارشناس حقوق کار توضیح داد: شورایعالی کار در حقیقت رینگ خونین دستمزد است. تصمیمات خروجی بر اساس مسائل کارشناسانه نیست و قدرت چانه‌زنی کارگران تمامی مسائل را مشخص می‌کند. جلسات مذاکره‌ای میدان جنگ است و نمایندگان کارگری فشار روحی زیادی را تحمل می‌کنند. ما به مزد رضایت نمی‌دهیم بلکه آن را می‌پذیریم. آقای محمد شریعتمداری (وزیر کار) در اقدامی یکجانبه دستمزد سال ۹۹ را امضا کردند و توجهی به مطالبات کارگری نکردند. در حال حاضر، این اتفاق صورت نگرفته است. 

باقری در این برنامه بیان داشت: دولت از انجام وظایف خود شانه خالی می‌کند و تمامی مسائل را به دو گروه کارگری و کارفرمایی واگذار می‌کند، به تبع این موضوع، کارفرمایان دچار مشکلاتی می‌شوند و کارگران نیز زیر بار مشکلات له خواهند شد. دستمزد فعلی حدود ۴۰ درصد با سبد معیشت فاصله دارد. دولت باید تلاش کند تا شرایط اقتصادی را تحت کنترل بگیرد تا مزد بیش از این، کارایی خود را از دست ندهد. مرکز آمار ایران اعلام کرد افرادی که در تهران کمتر از ۱۲ میلیون و دیگر شهرها کمتر از ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند، زیر خط فقر قراردارند. سبد معیشتی ۷ میلیونی بر مبنای ارزان‌ترین اجناس و زندگی حداقلی محاسبه شده است. 

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران تشریح کرد: دستمزد کارگران نانوایی‌ها، در چند سال گذشته تغییر نکرده است ولی قیمت نان متغییر بود. تمام این موارد ناشی از کم‌کاری‌های دولت است. 

باقری درباره مشکلات احتمالی کارگران ناشی از افزایش دستمزد گفت: متاسفانه برخی از کارفرمایان از تعدیل نیرو سخن گفته‌اند و عده‌ای به دنبال استخدام نیروی انسانی مجرد هستند. اگر یک کارگر در هر ماه ۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان دریافت کند، مزد او حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با سبد معیشت اختلاف دارد. 

این کارشناس افزود: ما نسبت به صحبت‌های مطرح شده در برنامه «پایش» انتقاد داریم، این برنامه تلویزیونی به اقشار کارگری توهین کرد. 

او ادامه داد: برخی از نمایندگان خواهان اصلاح قانون کار هستند، اصلاح قانون کار به ضرر کارگران خواهد بود. 

وی درباره شکایت از دولت گفت: من از کارگران درخواست می‌کنم تا ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری از شورایعالی کار شکایت کنند. 

باقری بیان کرد: حققوق بازنشسته بر مبنای ماده ۱۹۶ قانون تامین اجتماعی و بر اساس تصمیمات هیات امنای تامین اجتماعی مشخص می‌شود. حداقل مستمری بازنشستگان از مصوبه شورایعالی کار کمتر نخواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز