خبرگزاری کار ایران

کارگران پیمانکاری شهرداری بندرعباس سه ماه مزد طلبکارند/ نارضایتی کارگران از شرایط کار با پیمانکاران

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۳۹۵

برخی کارگران پیمانی شاغل در بخش خدمات و فضای سبز شهرداری بندرعباس، دست‌کم سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، دارند. این کارگران از مهر ماه با خروج پیمانکار از شهرداری بلاتکلیف شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۳۰۰ کارگر پیمانی شاغل در بخش خدمات و فضای سبز شهرداری بندرعباس در استان هرمزگان دست‌کم سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده، دارند. این کارگران می‌گویند در ادامه بلاتکلیفی ناشی از خروج پیمانکار، برای برای پیگیری مطالبات خود در روزهای گذشته (شنبه 28 آذرماه) در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردیم.

به گفته کارگران، آن‌ها از طریق یک شرکت تامین نیرو با نظارت شهرداری مشغول کارند. شرکت پیمانکار علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبه مزدی آن‌ها، در پایان شهریور ماه، بدون تسویه حساب با کارگران از مجموعه شهرداری خارج شده است.

این کارگران که هنوز مطالباتی از پیمانکار طلبکارند، گفتند: پیمانکاری که ما در استخدامش هستیم جدا از معوقات مزدی سه ماهه، حدود ۸ ماه حق بیمه کارگران را به تامین اجتماعی واریز نکرده است. به همین دلیل در برخی ماه‌های سال با مشکل تمدید و تعویق دفترچه‌های درمانی مواجه هستیم.

این کارگران اظهار داشتند: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم مربوط به شهریور ماه بوده که کارفرما بعد از پرداخت آن بدون اطلاع کارگران از مجموعه شهرداری خارج شده است.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود؛ طی چند سال گذشته که با چند شرکت پیمانکاری همکاری شغلی داشته‌ایم، بخشی از مطالبات‌مان در زمان هر یک از این پیمانکاران پرداخت نشده است به همین دلیل تعدادی از همکاران در پیگیری مطالبات معوقه خود به اداره کار بندرعباس، مراجعه کرده و پرونده شکایت آن‌ها در دست رسیدگی است.

کارگران با اشاره به تکلیف کارفرما در زمینه تامین ملزومات کار نیز گفتند: بیش از دو سال است که پیمانکاران شهرداری از تحویل لوازم ایمنی فردی و لباس کار به کارگران خودداری می‌کنند.

به گفته آن‌ها؛ عرف شهرداری اینگونه است که هر شش ماه یکبار لباس ایمنی و هر سال یکبار کفش ایمنی به کارگران داده شود اما شرکت‌‌های پیمانکاری به دلیل مشکلات مالی یا هر دلیل دیگری این عرف را رعایت نمی‌کنند و این هزینه‌ها از جیب کارگران پرداخت می‌شود.

کارگران شاغل در شهرداری بندر عباس درباره سایر مطالبات صنفی خود گفتند: از دیگر مشکلات ما اختلاف نظر بر سر پرداخت حق اولاد و سنوات است. ما کارگران پیمانکاری علارغم داشتن فزرند، حق اولاد نمی‌گیریم. برخی پیمانکاران که حق اولاد می‌دهند نیز فقط به دو فرزند از مجموع فرزندان خانوداه‌های کارگری پرداخت می‌کنند اما طبق قانون هیچ محدودیتی در خصوص پرداخت حق اولاد فرزندان خانواده‌های کارگری وجود ندارد و کارفرمایان مکلف‌اند به تعداد فرزندان زیر ۱۸ سال یا تحت تکفل قانونی، حق اولاد پرداخت کنند.

کارگران همچنین درباره پرداخت سنوات خود گفتند: از سال ۹۳ سنوات ما کارگران پیمانکاری شهرداری بندرعباس ماهانه پرداخت می‌شود. در هر دوره که پیمانکاران تغییر می‌کنند سنوات کارگران را بر اساس میزان دستمزد سال اول محاسبه و پرداخت می‌کنند. این در حالیست باید سنوات پرداختی ماهانه و سالانه را علی‌الحساب محسوب کرد، نه اینکه عنوان شود کارگر طلبی ندارد. بر این اساس کارگرانی که اکنون به‌صورت ماهانه یا سالانه سنوات می‌گیرند در زمان بازنشستگی یا قطع همکاری می‌توانند مابه‌التفاوت سنوات خود را مطالبه کنند.

کارگران پیمانی شهر بندرعباس خواستار آن هستند تا شهردار در مقام کارفرمای اصلی چاره‌ای برای تامین منابع مالی و پرداخت دستمزد نیروی کار بیندیشد. آن‌ها گفتند: اگر قرار است مشکلات به همان صورت قبل استمرار داشته باشد، کارگران امنیت شغلی خود را از دست می‌دهند.

کارگران شهرداری بندرعباس همچنین مدعی شدند: کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه کارگران اقدامی نمی‌کند و ما با رسانه‌ای کردن مشکلات‌مان منتظریم که مسئولان استانی حرکتی از خود نشان دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز