خبرگزاری کار ایران

طیب‌نیا در صحن علنی مجلس:

خود را متعهد به رفع مشکلات مردم و دغدغه‌های نمایندگان آنها می‌دانم

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۴۶۴

پاسخ به این سوال در حوزه اختیارات و وظایف و مسئولیت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی نیست و طبق اصل قانون اساسی هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزرا در مورد یکی از وظایف وزرا از آنها سوال کنند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه مسئولیت وزارت اقتصاد از زمان واریز معادل ریالی سهم دولت به درآمد خزانه توسط بانک مرکزی آغاز می‌شود، گفت: درخصوص برخی سوالات بنده به‌عنوان وزیر اقتصاد مسئول پاسخگویی نیستم.

به گزارش ایلنا، علی طیب‌نیا در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر گفت: دهه فجر یادآور بیش از یکصد سال مبارزه مردم ایران برای تحقق استقلال، آزادی و مردم‌سالاری دینی است که در قالب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبلور یافته است.

وی ادامه داد: سال گذشته در جلسه رأی اعتماد نیز عرض کردم نظارت مستمر نمایندگان بر عملکرد دولت را بخشی از ثمرات مبارزات می‌دانم که باید به آن ارج نهاده و در جهت تقویت آن تلاش کنیم.

طیب‌نیا گفت: مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در برابر مردم شریف ایران و نمایندگان محترم آنها راهکاری در جهت تقویت مردم‌سالاری دینی دانسته و بدان پایبند هستم.

وی ادامه داد: پاسداشت و حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی و همچنین گسترش تعامل دولت و مجلس در شرایط کنونی کشور در عرصه اقتصادی را خواهانم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدای بخش دوم سخنان خود از سید ناصر موسوی لارگانی به دلیل انصراف از طرح سوال خود تشکر و قدردانی کرد و گفت: ‌ از اینکه این نماینده شرایط را سنجیده و سوال خود را مطرح نکرد، تشکر می‌کنم.

طیب‌نیا تصریح کرد: ‌ خود را متعهد می‌دانم که نسبت به رفع مشکلات و محدودیت هایی که مردم و همچنین نمایندگان آنها درخصوص وضعیت اقتصادی کشور با آن مواجه هستند، تلاش کنم.

وی با یادآوری سوال دوم نمایندگان گفت: این سوال که درخصوص صندوق توسعه ملی است در حالی که ضمن احترامی که برای مجلس و جایگاه آن قائلم، براساس اصل ۸۵ قانون اساسی هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزیر مذکور درباره یکی از وظایفش سوال کنند.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: نمایندگان تنها در یک سال می‌توانند راجع به یکی از وظایف وزیر از وی سوال کرده و خواهان پاسخگویی وی شوند.

طیب‌نیا با یادآوری ماده ۲۰۸ و ۲۰۹ و موارد مشابه در آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در مورد سوال مذکور باید اعلام کنم که این سوال ارتباطی با وظایف بنده به‌عنوان وزیر اقتصاد ندارد.

وی افزود: درآمدهای نفتی توسط شرکت ملی نفت وصول و به حساب بانک مرکزی واریز می‌شود و بانک مرکزی نیز سهم شرکت نفت، صندوق توسعه و خزانه را بر اساس ترتیبات مقرر در قانون بودجه سنواتی به حساب‌ها واریز می‌کند.

عضو کابینه دولت روحانی تصریح کرد: مسئولیت و وظیفه خزانه و وزارت امور اقتصادی و دارایی از زمانی آغاز می‌شود که بانک مرکزی معادل ریالی سهم دولت را به درآمد خزانه واریز می‌کند و بر اساس تبصره ۲ بند(ج) ماده ۸۲ قانون برنامه پنجم حساب‌های صندوق توسعه ملی صرفاً‌ نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نگهداری می‌شود و بر اساس جزء ‌۲ بند(ی) همان ماده از قانون مذکور سهم صندوق از منابع ذیربط نیز همه ماهه توسط بانک مرکزی واریز می‌شود.

وی ادامه داد: ‌ پاسخ به این سوال در حوزه اختیارات و وظایف و مسئولیت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی نیست و طبق اصل قانون اساسی هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزرا در مورد یکی از وظایف وزرا از آنها سوال کنند.

طیب‌نیا گفت: ‌ روال معمول این است که ابتدا پرسش در صحن مجلس مطرح شود و بعد پاسخ وزیر، اما این رویه در مجلس به صورت معکوس انجام می‌شود و زمانی که بنده با سایر وزرا برای پاسخگویی در مجلس حاضر می‌شویم، به طور دقیق به محتوای سوال واقف نیستیم، چه بسا بین طرح سوال در کمیسیون تا در صحن مجلس ماه‌ها فاصله باشد، شرایط تغییر کرده و سوال سوال‌کنندگان دچار تغییرات فراوان می‌شود.

وی اضافه کرد: قائل شدن زمان مساوی برای سوال و پاسخ منصفانه نیست، یک سوال را می‌توان در دو جمله مطرح کرد، اما پاسخگویی به سوال مستلزم ده‌ها و صدها جمله است.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات طیب‌نیا درخصوص نحوه طرح سوالات از وزرا گفت: ابتدا سوالات نمایندگان از وزرا در کمیسیون مطرح، بررسی و نظر کمیسیون ارائه می‌شود و وزیر علی‌القاعده در جریان سوال قرار می‌گیرد و از این بابت اشکالی در موضوع وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز