خبرگزاری کار ایران

پنجره های فیبا چیست برای بسکتبال ایران چه می کند؟(۳)

با ژاپن و استرالیا کجا بازی کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۶۹۶

خبرگزاری ایلنا طی مباحثی ظرفیت های موجود بسکتبال برای رسیدن به وضع مطلوب در پنجره های انتخابی جام جهانی 2019 و 2023 را بررسی می کند. تاکنون دو بخش از این سلسله مطالب منتشر شد و سومین بخش به رویکرد و استراتژِی ساخت یا تجهیز سالن های ورزشی (به طور ویژه بسکتبال) اختصاص دارد.

به گزارش ایلنا، کشورها متناسب با اهداف توسعه کلان در زمینه اماکن و فضاهای ورزشی برنامه ریزی می کنند. به طور مثال کسب سهمیه بسکتبال المپیک توسط تیم ملی به داشتن سالن های مخصوص برای چند رده سنی، عمومی کردن این ورزش با مشارکت پذیری مردم، افزایش سرانه فضای بسکتبال کشور و رسیدن به استانداردهای جهانی در بازه زمانی مناسب نیاز دارد. مطرح شدن این مسائل، برنامه ریزی با استراتژِی های قابل دسترس و منطبق با واقع بینی را در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر تا اندازه زیادی امکان پذیر می کند.

شیوه جدید رقابتی فدراسیون جهانی بسکتبال(فیبا) از طولانی بودن دوره زمانی رویدادهای بسکتبال در سطح بین المللی خبر می دهد و همین امر سبب می شود متولیان ورزش و بسکتبال ما تمام مسیر برگزاری رقابت های انتخابی را با برنامه ریزی و تحولات تاثیرگذار در سطح بسکتبال کشور طی کنند.

اماکن ورزشی(سالن بسکتبال) یکی از تاثیرگذارترین مسائلی است که باید در برنامه های درازمدت تا رقابت های جهانی 2023 همین طور کسب سهمیه المپیک 2024  دیده شود. در واقع ما با پدیده ای طولانی مدت به نام پنجره های فیبا روبه رو هستیم که سهولت در برنامه ریزی استراتژیک را در پی دارد اما مشکلات اقتصادی، رسیدن به دستاوردهای فنی و تکنولوژیکی و شرایطی که بسکتبال ایران باید برای روند رو به رشد خود طی کند مسائلی است که معمولا سایه اش روی برنامه ریزی استراتژیک طولانی مدت سنگینی می کند.

وقتی قرار شد والیبال ایران در لیگ جهانی حضور یابد بخشی از نگاهها به اهداف توسعه ای در زمینه سالن های ورزشی (والیبال) معطوف شد و امروز بعد از 6 سال از نخستین حضور ایران در لیگ جهانی، علاوه بر سالن 12 هزار نفری آزادی، شهرهای اردبیل و ارومیه نیز داعیه میزبانی از رقابت هایی در سطح جهانی دارند. فدراسیون جهانی به تماشاگران در رویدادهای جهانی خود اهمیت می دهد و تمامی این سالن ها موقع برگزاری مسابقه های والیبال پُر از تماشاگر می شود. در کنار این فضاها مسائلی مانند اسکان و هتلینگ و ترانسپورت بین المللی مطرح است که کشورها در اهداف کلان خود به این موارد توجه ویژه دارند.

بسکتبال ایران در شهرهای مختلف دارای اماکن مناسبی است اما برای رویدادهای بین المللی به برنامه ریزی و مدیریت این اماکن نیاز دارد. شهری مانند گرگان که پذیرای رقابت های نوجوانان غرب آسیا بود با استقبال مردم از بسکتبال و در صورت رسیدن به استانداردهایی در زمینه هتلینگ و ترانسپورت بین المللی و ... می تواند یکی از مراکز مهم میزبانی در پنجره های طولانی مدت فیبا باشد.

در شرایط کنونی این پرسش مطرح است که تیم ملی بسکتبال در ادامه بازی های خود در پنجره ششم جام جهانی بسکتبال با دو تیم ژاپن و استرالیا کجا بازی کند بهتر است؟ سالن بسکتبال آزادی که گنجایش تقریبا 2000 تماشاگر دارد یا سالن 12 هزارنفری آزادی؟ سالن 12 هزارنفری آزادی در سال 2016 از رقابت های آسیاچلنج در تهران میزبانی کرد اما شرایط کنونی بسکتبال ایران و سطح رقابت های انتخابی جام جهانی با توجه به شناخت مردم کاملا تغییر کرده است و اسفندماه سالن کوچک آزادی گنجایش علاقه مندان بسکتبال را نخواهد داشت. همان گونه که والیبال ایران توسط فدراسیون جهانی به یکی از پُرتماشاگرترین ها در لیگ جهانی معروف است بسکتبال هم در صورت فراهم کردن کفپوش استاندارد در سالن 12 هزارنفری آزادی می تواند شاهد استقبال وسیع مردم در پنجره پیش رو باشد.

افشین رضاپور    

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز