خبرگزاری کار ایران

پنجره های فیبا چیست و برای بسکتبال ایران چه می کند؟(۲)

زمان حضور مربی خارجی

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۲۷۵

بنا داریم پنجره های انتخابی جام جهانی بسکتبال را طی مباحث مختلفی تحلیل کنیم. این رقابت ها از سال 2017 در شیوه جدید رقابتی فدراسیون جهانی بسکتبال(فیبا) جای گرفت و تا فوریه 2019 (اسفند 1397) ادامه دارد. ایران در قاره آسیا به همراه 31 تیم دیگر جهان تلاش می کند مسافر جام حهانی چین باشد.بسکتبال ایران تا جام جهانی همین طور از امروز تا شروع پنجره های جام جهانی 2023 چه برنامه هایی دارد؟

به گزارش ایلنا، تیم ملی بسکتبال از ابتدای پنجره های رقابت های انتخابی جام جهانی 2019 چین با مربیان ایرانی به میدان رفت. نخست مهران حاتمی هدایت ملی پوشان را بر عهده گرفت اما با تغییر مدیریت در فدراسیون بسکتبال مهران شاهین طبع روی کار آمد و اینک در آستانه پنجره ششم همچنان سرمربی تیم ملی بسکتبال است. حضور مهران شاهین طبع روی نیمکت تیم ملی بدون حاشیه نبود. وی بعد از ناکامی پتروشیمی بندرامام در جام باشگاههای آسیا همین طور نتیجه نگرفتن این تیم در لیگ برتر فصل گذشته و در میان اعتراض منتقدان، به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال برگزیده شد. درباره دلیل انتخاب سرمربی ایرانی نوسانات ارزی نیز به عنوان دلیل این انتخاب بیان شده است یعنی فدراسیون با افزایش قیمت دلار، قادر به تامین مخارج مربی خارجی نبود و به ناچار تیم ملی را دست شاهین طبع داد.

مهران حاتمی و مهران شاهین طبع به ترتیب در 10 و 6 سال گذشته بیشترین امکانات باشگاهی و تیم های ملی را در اختیار داشتند. حاتمی با اونیکا، ترومن، ماتیچ و بچیروویچ سرمربیان قبلی تیم ملی بسکتبال کار کرده بود همین طور شاهین طبع با بچیروویچ و بائرمن. کار با مربیان خارجی از مهران ها، مربیان باتجربه ای ساخته است که نقطه قوت بشمار می آید اما نقطه ضعف بسکتبال ایران نیز روی نیمکت مربیگری تیم ملی توجه  به دو مربی خاص در بازه زمانی 10 ساله است که فرصت های زیادی را از دیگران سلب کرده است.در این سال ها عباس آقاکوچکی یا صفاعلی کمالیان به تناوب در کنار مربیان خارجی روی نیمکت مربیگری تیم ملی نشستند اما مهران ها چهره های ثابت این چرخه بودند.

 

مربیان صاحب نام

مصطفی هاشمی پرافتخارترین مربی رقابت های باشگاهی ایران که سابقه دو قهرمانی در باشگاههای آسیا با تیم مهرام هم دارد، بعد از رقابت های انتخابی غرب آسیا در سال 2002 با کادر فنی ایرانی (داریوش نبوی و رضا نوری) سپس تجربه جام ملت های 2003 آسیا با نناد ترایکوویچ، از چرخه مربیان تیم ملی بسکتبال خارج شد. هاشمی فصل گذشته نیز با تیم جوان و دگرگون شده مهرام نتایج خوبی گرفت. شکست دادن پتروشیمی بندرامام با مهران شاهین طبع از افتخارات هاشمی در فصل گذشته است که با یک تیم جوان موفق به چنین کاری شد و در نهایت مهرام را نایب قهرمان لیگ برتر کرد. در برخی گمانه زنی ها برای انتخاب سرمربی تیم ملی از مصطفی هاشمی نام برده می شد اما فدراسیون بسکتبال شاهین طبع را معرفی کرد.

صفاعلی کمالیان مدرس و مربی اسبق تیم ملی بسکتبال است که سال گذشته به تیم دوم هیوستون راکتز به نام وایپرز در جی لیگ آمریکا پیوست. کمالیان خط سیر موفقیت هایش در مربیگری را همچنان در آمریکا ادامه می دهد. وی سالهاست در تیم های آمریکایی فعالیت دارد.

سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بسکتبال در زمان ریاست علی غضنفری از دیگر مربیان سرشناس ایرانی است که از دهه 60 به مجارستان رفته و کار مربیگری را در این کشور دنبال کرده است. وی ارتباطاتش با بسکتبال ایران را قطع نکرده است با این حال در فدراسیون قبلی هرگز به تیم ملی بازنگشت و در حال حاضر نیز از سوی مسئولان کنونی فدراسیون بسکتبال مورد توجه نیست.

 

مربی ایرانی، خارجی یا هر دو؟

در پنجره های فیبا بکارگیری مربیان ایرانی یا استخدام مربیان خارجی یکی از مباحث جدی است که تاکنون بارها تکرار شده است. بسکتبال در کنار فوتبال و والیبال یکی از رشته های مهم و درجه یک برای وزارت ورزش و جوانان بشمار می آید و انتظار می رود سرمایه گذاری در این ورزش نیز مطابق با انتظارات باشد. وزارت ورزش و جوانان با بهترین مربیان خارجی برای فوتبال و والیبال زمینه ساز تحولاتی در این دو رشته شد اما بسکتبال بعد از جهش مناسب طی سال های 1385 تا 1389 به یکباره حرکت رو به جلویش متوقف شد و حتی در سال های بعد در شیب نزولی قرار گرفت. فدراسیون قبلی اعتقادی به مربیان ایرانی به عنوان نفر اول روی نیمکت نداشت و مدیریت کنونی نیز با نوسانات ارزی ترجیح داد از سرمربی ایرانی استفاده کند. پنجره های فیبا در سال های بعد به ما یادآوری می کند بسکتبال به ترکیب همگون و متناسبی از مربیان داخلی و خارجی برای برنامه ریزی و هدفگذاری در سال های برگزاری پنجره های انتخابی فیبا نیازمند است. اگر از امروز درباره بازی های آسیایی 2022 و المپیک 2024 فکر نکنیم سه سال دیگر باز هم روی همین نقطه ایستاده ایم و باز هم باید از اختلافات بازیکنان با سرمربی و سرپرست تیم ملی بنویسیم.

مربیانی مانند کیروش در فوتبال، ولاسکو و کولاکوویچ در والیبال یا دو مربی خارجی استقلال و پرسپولیس از اراده وزارت ورزش و جوانان و معاونت ورزش قهرمانی این وزارتخانه در زمانی که رییس فدراسیون والیبال بود، برای بکارگیری مربیان خارجی خبر می دهد اما چرا برای بسکتبال از مربی خارجی خبری نیست؟

همان گونه که اشاره شد بسکتبال در شرایطی به سر می برد که تعدادی از مربیانش در داخل و خارج از کشور فعالیت می کنند و به اصطلاح مربیان به روز هستند. با وجود پنجره های فیبا، ابتدا باید سبک و سیاق بسکتبال ایران در استفاده از مربیان داخلی یا خارجی یا هر دو شناخته شود. یکی از مهمترین مباحث در صورت استفاده از مربی خارجی زمان حضور این مربیان است. اینکه صرفا بخواهیم بدانیم کدام مربیان خارجی بیکار هستند و پیشنهادمان را می پذیرند، ملاک عمل درستی نیست بلکه بنا بر زمان باقی مانده تا رویداد جام جهانی و سپس المپیک باید برنامه ریزی و هدفگذاری کرد و ابزار و امکانات، سبک و سیاق و نحوه قرارداد با مربیان خارجی را به درستی مطالعه و ارزیابی کرد...(ادامه دارد)

افشین رضاپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز