خبرگزاری کار ایران

گارسیا: می‌خواهیم ساختار رئال و بارسا را از کودکی به ایرانی‌ها آموزش دهیم/ در آینده می‌توانید همانند تیم‌های بزرگ دنیا رقابت کنید

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۸۴۳

ستاره سابق لیورپول حالا در ایران است تا در پروژه استعدادیابی مشارکت داشته باشد.

به گزارش ایلنا، برای هواداران فوتبال اسپانیا و باشگاه لیورپول لوییس گارسیا جمیع اضداد است. ستاره‌ای که در فوتبال اسپانیا خیلی زود چهره شد اما دوران اوج او کوتاه بود و به همان سرعت از یادها رفت. با این حال او یکی از خالقان بزرگترین و هیجان انگیزترین خاطرات لیورپول در نیم قرن اخیر است. فینال استابول و آن کامبک رویایی برابر میلان که قرمزهای آنفلید را بعد از سال‌ها بدل به قهرمان اروپا کرد. از آن سال‌های رویایی سال‌های زیادی سپری شده و آن ستاره جذاب حالا در ایران است تا در پروژه استعدادیابی مشارکت داشته باشد. گارسیا در مصاحبه‌ای مفصل از آن روزهای جذاب و هیجان‌انگیز می‌گوید و درباره پروژه جدیدش صحبت می‌کند.

* شما در سال 2004 و در انتقالی عجیب در آن مقطع، در کنار ژابی آلونسو به لیگ برتر و باشگاه لیورپول انتقال پیدا کردید. شاید در حال حاضر بازیکنان اسپانیایی زیادی در لیگ برتر بازی کنند اما طی آن سال‌ها شما در این زمینه پیشگام بودید. به جز توانایی‌های فنی، به‌عنوان یک بازیکن جوان چه الزاماتی برای درخشش در خارج از کشور وجود دارد. زیرا برخی بازیکنان ایرانی علیرغم توانایی‌های فنی هنگام حضور در یک لیگ معتبر دچار افت می‌شوند؟

مشخصا در مورد لیگ برتر صحبت می‌کنم. بازی کردن در لیگ جزیره بسیار سنگین و دشوار است و بازیکنان باید از نظر فیزیکی در شرایط بسیار خوبی باشند. در حال حاضر بازیکنان زیادی مانند داوید سیلوا، خوان ماتا یا مارکوس آلونسو بازی می‌کنند و شما باید قدرت ذهنی بالایی برای حضور در این کشور داشته باشید. البته من به جز لالیگا در حال حاضر لیگ‌های دیگر را کمتر دنبال می‌کنم زیرا در حال حاضر در تلویزیون اسپانیا فعالیت می‌کنم و باید به آنالیز بازی‌های لالیگا و تیم ملی اسپانیا بپردازم. همچنین من 4 فرزند دارم و به همین دلیل کمتر فرصت دنبال کردن لیگ برتر و دیگر لیگ‌های دنیا را پیدا می‌کنم. برای موفقیت در لیگ برتر نیاز به روحیه‌ای حرفه‌ای و تلاشی بالاتر از حد استاندارد دارید. عامل استمرار در لیگ برتر اهمیت زیادی دارد. لیگ برتر بسیار تاکتیکی است و سرمربی‌های لیگ برتر در انگلیس فاکتورهای مشخص برای موفقیت دارند و یک بازیکن باید بتواند خود را با معیارها و تاکتیک‌های سرمربی خود سازگار کند تا در این لیگ پرفشار به موفقیت برسد.

 

* یکی از ماندگارترین لحظات دوران ورزشی شما، گل جنجالی برابر چلسی در سال 2005 و اتفاقاتی بود که بعد از آن رخ داد؛ بر خلاف شما، ژوزه مورینیو هنوز هم معتقد است توپ از خط رد نشده است؟‌!

من بعد از ضربه زدن جشن گرفتم زیرا بهترین کسی بودم که می‌توانستم تشخیص بدهم توپ از خط رد شده است و تردیدی ندارم آن توپ گل شده بود. چلسی در طول آن فصل تیم بهتری از ما بود اما من معتقدم در آن دیدار لیورپول شایسته صعود به فینال بود.

 

* و اما فینال به یادماندنی سال 2005 برابر میلان در استانبول؛ چه اتفاقاتی در رختکن رخ داد که در نیمه دوم شرایط لیورپول به کلی تغییر کرد و شما یکی از دراماتیک‌ترین مسابقات تاریخ فوتبال را رقم زدید؟

در هنگام ورود به میدان در نیمه دوم، بازیکنان میلان را می‌دیدیم که در حال خوشحالی و جشن گرفتن بودند و البته با توجه به سه گل اختلاف، این اتفاق طبیعی بود. ما خیلی ناامید بودیم اما نمی‌خواستیم هواداران لیورپول حاضر در استادیوم ناراحت باشند. ما در مراحل قبل تیم‌های بزرگی چون چلسی و یوونتوس را حذف کرده بودیم و حس می‌کردیم لیاقت حضور در فینال را داشته‌ایم. در ابتدای نیمه دوم خیلی سریع به گل رسیدیم و در نهایت آن اتفاقات رخ داد تا لیورپول فاتح لیگ قهرمانان شود.

 

* لیورپول در سه دهه اخیر هرگز موفق به فتح لیگ برتر نشده است، پیش‌بینی شما در لیگ برتر فصل جاری با توجه به صدرنشینی مرسی‌‌سایدی‌ها چیست؟

منچسترسیتی رقیب قدرتمندی است و لیورپول مسیر دشواری دارد اما من فکر می‌کنم آنها می‌توانند قهرمان شوند.

 

* شما برای سومین بار است که به ایران سفر می‌کنید؛ سطح کیفی و استعداد بازیکنان جوان ایرانی را چگونه می‌بینید و آیا استعداد ویژه‌ای وجود داشته که در نگاه شما امکان پیشرفت و بازی کردن در لیگ‌های معتبر دنیا را در خود داشته باشد؟

 واقعیت اینجاست که سن این بچه‌ها خیلی پایین بوده و برای قضاوت کردن در مورد آنها خیلی زود است اما در همین سفر و هنگامی که به ایران رسیدم متوجه شدم یکی از استعدادهایی که در سفر قبلی من شناسایی شده بود، در حال حاضر با یکی از باشگاه‌های ترکیه‌ای عقد قرارداد کرده است. این خبر برای من مسرت‌بخش بود و نشان داد فعالیت ما مثبت بوده است. همچنین این اتفاق می‌تواند انگیزه برای دیگر بازیکنان جوان باشد تا آنها نیز همین مسیر را طی کنند.

 

* بسیاری از سرمربیان خارجی که در سال‌های اخیر به ایران سفر کرده‌اند، فوتبال ایران را مملو از استعداد اما عاری از امکانات مناسب می‌دانند، از نظر شما برگزاری چنین پروژه‌هایی تا چه اندازه‌هایی در کشف استعدادهای بازیکنان جوان ایرانی موثر خواهد بود؟

مهم‌ترین نکته دادن شانس و فرصت به بچه‌ها برای بروز استعدادهای آنهاست. برپایی چنین برنامه‌هایی به تنهایی تضمین کننده برآورده شدن اهداف فوتبال نیست اما می‌تواند کمک بزرگی به قرار گرفتن بازیکنان در مسیر درست بکند. در سال‌های اخیر تیم‌های زیادی علاقه‌مند به بازی کردن با تیم‌هایی چون آلمان و اسپانیا بوده‌اند زیرا برگزاری چنین مسابقاتی به دیگر تیم‌ها کمک می‌کند سبک بازی تیم‌های بزرگ را پیاده کنند. انتقال چنین ساختاری به فوتبال پایه اجازه می‌دهد که بازیکنان با این فلسفه بیشتر آشنا شده و به سمت حرفه‌ای شدن حرکت ‌کنند. برپایی این اردوگاه کمک می‌کند که ما ساختار سبک تیم‌هایی چون بارسلونا، رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید را به بازیکنان جوان ایرانی آموزش بدهیم و در نهایت تیم ملی ایران بتواند در آینده همانند تیم‌های بزرگ دنیا بازی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز