خبرگزاری کار ایران

بانوی ملی‌پوش شمشیربازی در گفتگو با ایلنا؛

شمشیربازی بانوان در سالهای اخیر پیشرفت خوبی داشته است/کم شدن اعزام‌ها به ضرر تیم ملی شمشیربازی است/ تجهیرات شمشیربازی بسیار گران است

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۹۶۸

کیانا باقرزاده ملی‌پوش شمشیربازی هفته گذشته در رقابت های قهرمانی سابر بانوان کشور با برتری بر حریفان توانست بر سکوی قهرمانی کشور قرار بگیرد.

وی در گفتگو با ایلنا از قهرمانی‌اش در این مسابقات، پیشرفت‌های دختران شمشیرباز ایران در سالهای اخیر، آرزویش برای درخشش در المپیک، کم شدن اعزام‌ها به مسابقات به دلیل شرایط اقتصادی و تاثیر این عدم حضور در رقابتها در رنگینگ تیم می‌گوید.

ملی‌پوش شمشیربازی ایران با اشاره به کسب مقام قهرمانی در  مسابقات قهرمان کشوری گفت: امسال تعداد شرکت‌کننده‌ها در این مسابقات از سالهای قبل بسیار بیشتر بود و این یعنی خیلی‌ها به رشته سابر گرایش پیدا کرده‌اند.

کیانا باقرزاده افزود: حدود 50 شرکت‌کننده در 8 گروه مقدماتی در این مسابقات با هم رقابت کردند که توانستم با پیروزی بر نجمه سازنچیان در فینال مدال طلای مسابقات را به دست آورم.

شمشیربازی بانوان در سالهای اخیر پیشرفت خوبی داشته است/کم شدن اعزام‌ها به ضرر تیم ملی شمشیربازی است/ تجهیرات شمشیربازی بسیار گران است

وی افزود: در حال حاضر در شمشیربازی و در بخش اسلحه سابر سطح سابریستهای ما بسیار بالا بوده و علاوه بر 7 الی 8 ملی‌پوش ما در بخش بزرگسالان همین تعداد بازیکن هم در سطح جوانان داریم که سطح بسیار بالایی دارند و برای رقابت‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا آماده می‌شوند، روی این استعدادها بسیار کار می‌شود و خود من وقتی با آنها رو به رو می‌شوم سعی می‌کنم از ابتدا خیلی محکم بازی کنم زیرا شمشیربازان بسیار خوبی هستند.

باقرزاده با تاکید بر اینکه وضعیت شمشیربازی بانوان ما نسبت به سالهای گذشته بسیار بهتر  شده است، اظهار داشت: من و هم تیمی‌هایم خانم‌ها برزگر،سازنچیان و رفیعی اولین دخترانی بودیم که توانستیم در مسابقات قهرمانی جهان که حدود 6 ماه پیش برگزار شد جز 16 تیم برتر جهان قرار بگیریم و توانستیم رقبای قوی خود را به ویژه در سطح آسیا شکست دهیم.

وی افزود: همچنین برای اولین بار است که ما در رنک ششم آسیا قرار گرفته‌ایم، ما برای اولین بار به بازیهای آسیایی اعزام شدیم و خود من در مسابقات قهرمانی جهان در کشور چین اولین دختری بودم که از گروه مقدماتی به صورت مستقیم به جمع 64 نفر اول دنیا صعود کردم.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت شمشیربازی بانوان بسیار بهتر است، بچه‌های ما بسیار باانگیزه کار می‌کنند زیرا می‌دانند فدراسیون روی دخترها حساب باز می‌کند و حتی در رده سنی پایه بچه‌ها سخت مشغول تمرین هستند.

باقرزاده اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که اعزام‌ها بسیار کمتر شده و این مسئله به ضرر تیم ماست، زیرا شمشیربازی رشته‌ای نیست که تنها مسابقات قهرمانی آسیا و جهان را در سال داشته باشد، ما هر ماه در اقصی نقاط دنیا مسابقه داریم و برای هر مسابقه هم امتیاز خاصی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در صورت شرکت نکردن در این مسابقات رنکینگ تیم‌مان کم کم از بین می‌رود مثلا در مسابقات قهرمانی آسیا اگر تیم رنکینگ خوبی نداشته باشد همان اول به تیم‌های اول و دوم آسیا برخورد می‌کند که ما مسلما هنور خیلی از این تیمها فاصله داریم. البته لازم به ذکر است که تیم‌های اول و دوم آسیا مثل کره، چین و ژاپن تیم‌های اول تا سوم دنیا هم هستند یعنی قهرمانی آسیا در شمشیربازی با قهرمانی جهان خیلی تفاوتی ندارد.

شمشیربازی بانوان در سالهای اخیر پیشرفت خوبی داشته است/کم شدن اعزام‌ها به ضرر تیم ملی شمشیربازی است/ تجهیرات شمشیربازی بسیار گران است

باقرزاده تاکید کرد: فدراسیون با همه این سختی‌ها بسیار از ما حمایت کرده و قرار است که برای آماده‌سازی مسابقات قهرمانی آسیا که خردادماه در ژاپن برگزار می‌شود اردو داشته باشیم، زیرا این مسابقه برای ما بسیار مهم است و برای کسب رنکینگ امتیاز بسیار بالایی دارد.

وی افزود: تجهیزات شمشیربازی بسیار گران است به ویژه با شرایط ارزی حال حاضر، یک ماسک ما حدود  200 یورو قیمت دارد و همین ماسک ممکن است با یک ضربه نوک شمشیر پاره شود و دیگر قابل ترمیم نباشد، البته با همه این اوصاف ما بازیکنان فیکس تیم ملی تا به امروز حتی یک جوراب از جیب خودمان تهیه نکرده‌ایم و از صفر تا صد وسایلمان را فدراسیون تهیه کرده است.

باقرزاده اظهار داشت: سال آینده سال کسب سهمیه المپیک است و به همین دلیل مسابقات و حضور در آنها در این یک سال و نیم آخر بسیار مهم است، البته طبیعتا ما توانایی حضور در همه مسابقات را نداریم. اگر دقت کنید تیم آقایان ما هر ماه اعزام به مسابقات دارند و اگر یکی از این مسابقات را نروند رنکینگشان از بین می‌رود، پس تنها راه ما برای کسب سهمیه المپیک مستقیم از طریق مسابقات زون آسیاست.

وی افزود: تا آن زمان مسابقات مهمی مثل قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان را پیش رو داریم که برای ما بسیار مهم هستند و نهایت سعیمان را می‌کنیم تا بهترین خودمان باشیم، همانطور که اولین دخترانی بودیم که برای شمشیربازی ایران بعد از انقلاب مدال آوردیم همه سعی‌مان را می‌کنیم که باز هم بتوانیم این کار را کرده و برای کشور عزیزمان مدال کسب کنیم.

وی تاکید کرد: هدف هر ورزشکاری مسلما کسب سهمیه المپیک، حضور در این مسابقات و بهترین بودن در آن است و من هم امیدوارم یک روز بتوانم به این آرزو برسم.

باقرزاده تاکید کرد: شمشیربازی مانند تکواندو، کشتی و کاراته نیست که وزن و رده سنی خاصی داشته باشد و شرکت کننده‌ها تقسیم شوند. مثلا در مسابقات قهرمانی کشور ما 60 نفر با هم رقابت می‌کنند نه 8 نفر در یک وزن، ما در قهرمانی آسیا برای قرار گرفتن در بین 8 نفر برتر آسیا باید چیزی حدود 12 مسابقه را ببریم یعنی از صبح که وارد سالن می‌شویم تا بعد از ظهر دائم در حال مبارزه کردن هستیم یا در قهرمانی جهان 200 نفر در یک مسابقه در اسلحه سابر شرکت می‌کنند که می‌توان به جرات گفت حدود 60 نفر آنها قهرمانان قاره و جهان هستند.

وی افزود: اگر اخباری می‌شنوید که یک شمشیرباز جز 64 نفر اول دنیا قرار گرفته یا جز 8 نفر اول آسیاست اینها برای بچه‌های ما شاهکار است زیرا شمشیربازی رشته کشور ما نبوده و در این چند سال رشد بسیاری داشته است و از همه کسانی که در فدراسیون خدمت می‌کنند تا رئیس فدراسیون، مدیر تیمهای ملی، کادر فنی و بازیکنان همه برای هم مانند خانواده هستند و همه با هم برای پیشرفت این رشته بسیار سخت و سنگین تلاش کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز