خبرگزاری کار ایران

عراق مثل استقلال، اریکسون شبیه شفر

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۴۶۰

استقلال در شرایطی توانسته بار دیگر به ثبات دست یابد که نقش وینفرد شفر را در آن می‌توان ویژه تلقی کرد.

به گزارش ایلنا،  خاورمیانه از دیرباز یک منطقه ویژه بوده. منطقه ای که با جنگ، التهاب و تنش نافش بریده شده و همیشه در کانون توجهات قرار داشته. تجمیع قدرت های عربی در این منطقه و مهمتر از آن وجود پدیده ای همچون نفت در این حوزه، خاورمیانه را بدل به یک منطقه استراتژیک در دنیا کرده است. نزدیک به 70 درصد نفت دنیا از این منطقه تامین می شود و از همین رو شریان حیات صنعت دنیا به این منطقه وابسته است و همین نفت یکی از عوامل التهاب و جنگ در این منطقه به شمار می رود. ابرقدرت های دنیا و کشورهای صنعتی به نفت حوزه خاورمیانه وابسته اند و منافع خود را در این منطقه جست‌وجو می کنند و همین منافع سبب شده تا در دل این منطقه جنگ پنهانی بر پا کنند تا بلکه منفعت بیشتری ببرند. حیات و ممات کشورهای این منطقه البته به نفت وابسته است و اقتصاد این منطقه با نفت تامین می شود.

عراق به عنوان یکی از قدرت های منطقه همیشه نقش کلیدی در معادلات خاورمیانه ایفا کرده اما این نقش بیشتر از آنکه در بحث اقتصاد و فروش نفت باشد، به بحران آفرینی و جنگ معطوف شده. ردپای عراقی ها در اغلب تنش ها و جنگ های این منطقه رویت می شود و این ردپا بی ارتباط با سیطره دیکتاتور بزرگی چون صدام حسین در این منطقه نیست. یک دیکتاتور جاه طلب و ماجراجو که دیوانگی هاش پایانی نداشت و همه چیز را برای خود می خواست و این مطالبه را نه با زبان گفت‌وگو و تعامل بلکه با توسل به زور و جنگ پیش می برد.

دیکتاتوری که سال ها پس از سقوطش هنوز آثار خانماسوز دیکتاتوری و زورگویی اش در بدنه عراق زخمی باقی مانده و این کشور پهناور و مهم هنوز رنگ آسایش را به خود ندیده است. زخم ناسوری که صدام به عراق زده، هنوز تازه است و به نظر به این زودی ها مرهمی نخواهد داشت. جنگ های داخلی، ترور و تجزیه طلبی در بدنه عراق رخنه کرده و به این سادگی نمی توان این بساط خون و خونریزی را جمع کرد. ناامنی سایه سیاه خود را مدتهاست بر سر عراق گسترانیده و همه چیز را تحت الشعاع قرار داده. کشوری که تقریبا در هیچ زمینه ای از اقتصاد و نفت گرفته تا فرهنگ و حتی ورزش زیر این سایه سیاه نمی تواند قدعلم کند و حرفی برای گفتن داشته باشد. کشوری که از منظر نیروی انسانی و البته اقتصاد سرمایه عظیمی دارد اما جنگ، ناامنی و خونریزی به آنها مجالی برای عرض اندام نمی دهد.

ورزش عراق به تبع از سایر حوزه ها تحت تاثیر این مشکل خانمانسوز نتوانسته به جایگاه خاصی برسد اما عراقی ها در این بخش سودای بزرگی دارند. فوتبال در عراق سکه رایجی دارد و ستاره های ریز و درشت این خطه در سراسر آسیا می درخشند اما در قامت تیم ملی مشکلات اجازه بلندپروازی را به آنها نمی دهد. عراقی ها بعد از ناکامی در مسیر جام جهانی 2018، برای جام ملت های آسیا در امارات برنامه های مفصلی دارند و برای رسیدن به این آرزوها به دنبال یک فرمانده مقتدر و کاربلد هستند. الگوی سایر کشورهای آسیایی به ویژه ایران که با حضور یک مربی بزرگ و نامدار روی نیمکت خود به موفقیت های فراوانی رسیده آنها را مجاب کرده تا یک چهره نامدار را به عنوان مربی استخدام کنند تا با استفاده از نام و تجربه این فرمانده از همه مشکلات ریز و درشت عبور کرده و به کرانه موفقیت برسند.

اسون گوران اریکسون مربی نامدار سوئدی گزینه اصلی آنها بود. سرمربی شهیر سوئدی که سال های متمادی در سطح اول دنیا روی نیمکت تیم ملی انگلیس، من سیتی، لاتزیو، رم، لستر و... نشسته و حالا در پیرانه سری به قاره پهناور سفر کرده. مردی با یک چمدان تجربه از بالاترین سطح فوتبال که اگرچه دیگر از اوج فاصله گرفته اما با چمدان تجربه اش می تواند در مارکت آسیا گزینه مقبول و هیجان انگیزی باشد. مذاکرات سران فدراسیون فوتبال عراق با اریکسون در ترکیه آغاز شد و به نتایج خوبی نیز رسید اما ناگهان اریکسون اعلام کرد که از سرمربیگری عراق پشیمان شده و نمی تواند با این تیم همکاری کند. اریکسون با وجود توافق با فدراسیون فوتبال عراق اعلام کرد که از این تصمیم خود منصرف شده است. دلیل انصراف این مربی سوئدی تهدید شدن دختر او به قتل از  سوی برخی افراد در عراق بود.

دختر اریکسون یک مهندس عمران است که در عراق فعالیت می کند. در جریان بازسازی های گسترده در عراق بعد از جنگ، بسیاری از مستشاران خارجی به این کشور سفر کرده اند تا در پروژه عراق جدید سهمی داشته باشند و به ویژه اینکه با پول نفت همیشه دستمزد در این منطقه به موقع و بیشتر از همه جای دنیا پرداخت می شود و این شرایط هر فردی را وسوسه می کند تا چشم بر مشکلات همه عراق ببندد و حاضر به کار در این منطقه شود. دختر اریکسون در موصل شاغل است؛ شهری توریستی و نزدیک ایران که در جریان جنگ 8 ساله با ایران و بعد از آن جنگ کویت، تقریبا چیزی جز تلی از خاک و ویرانه از آن باقی نمانده و یکی از مهمترین پروژه های بازسازی دولت عراق است. دختر اریکسون در موصل شاغل است اما به محض رسانه ای شدن پیشنهاد فدراسیون فوتبال عراق به پدرش از سوی یکسری از گروه های تندرو و متحجر تهدید به قتل شد تا در تماس با پدرش این نگرانی را در میان بگذارد. اریکسون نیز همانند هر پدری بعد از اطلاع از این تهدیدات، جان و سلامت دخترش را به درآمدزایی و قرارداد جدید ترجیح داد و قید قرارداد 800 هزار دلاری با عراق را زد و به رغم توافق با مسوولان فوتبال عراق انصراف خود را اعلام کرد.

فدراسیون فوتبال عراق تاکید کرد که این موضوع را پیگیری خواهد کرد و با افراد خاطی برخورد خواهد کرد. فدراسیون فوتبال عراق همچنین تاکید کرد که بار دیگر مذاکرات خود را با اریکسون ادامه خواهد داد و تلاش می‌کند تا این مربی با تجربه را راضی به حضور در عراق کند. مشابه این اتفاق را فصل گذشته حوالی باشگاه استقلال شاهد بودیم. زمانی که وینفرد شفر در به در دنبال مهاجم برای تیمش بود و با هر مهاجمی توافق می کرد، مهاجم فوق از سوی برخی از دلال ها تهدید می شد و جانش را برمی داشت و فرار می کرد و از حضور در ایران انصراف می داد! اتفاقی که البته برای بر هم زدن بازار و گرفتن پورسانت و حق دلالی انجام می شد و در نهایت کار را به آنجا رساند که شفر شبانه و بی سر و صدا تیام را به ایران آورد تا باشگاه استقلال دور از چشم دلالان سودجو با او قرارداد ببندد. قراردادی که البته دست کمی از ترکمنچای نداشت و فرجامش تلخ بود.

گزارش: سعید آقایی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز