خبرگزاری کار ایران

داستان جالب گرگ اخمو در جام جهانی روسیه (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۰۳۶

«زابیواکا» این روزها برای مردم دنیا نام شناخته‌شده‌ای است. همان گرگی که نماد جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بوده و تصاویر و عروسک‌هایش را همه جا می‌بینید.

به گزارش ایلنا، انتخاب این نماد و نام آن اما داستان‌های جالبی دارد و عده‌ای از مردم روسیه از این انتخاب ناراضی به نظر می‌رسند و می‌گویند چرا یک گرگ برای نماد جام جهانی انتخاب شده.  وقتی ر‌وسیه موفق شد میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ را به دست بیا‌ورد، مسوولان برگزاری این مسابقات خیلی زود دست به کار شدند تا نماد رقابت‌ها را انتخاب کنند، آن هم با نظر مردم. با توجه به اینکه روسیه کشور بزرگی است و هر شهر نماد مختص به خودش را دارد، با بررسی و جمع‌بندی‌های صورت گرفته، گرگ، گربه و ببر به مرحله نهایی رسیدند تا با نظرسنجی از مردم یکی از آنها به‌عنوان نماد جام جهانی انتخاب شود.

برای هر سه مورد هم طراحی‌های جالبی صورت گرفت. یکی ببرِ نارنجی با لباس فضانوردان بود که ناگهان از فضا به وسط یک زمین فوتبال آمد و با حرکات نمایشی، گل زد. گربه هم به رنگ قرمز طراحی شده بود، با لباس فوتبال و البته دمی زیبا که از آن برای حرکات نمایشی با توپ استفاده می‌کرد. مورد سوم گرگ بود. گرگی با چشمان آبی و لباس فوتبال شبیه لباس تیم ملی روسیه و عینکی شبیه عینک ادگارد داویدز که با آن می‌تواند نقطه بهتری را برای هدف و گل زدن انتخاب کند. نکته جالب اینکه بعد از گلی که گرگ می‌زند، یک شادی زیبا وجود دارد و لایکی که به نشانه موفقیت نشان می‌دهد.

داستان جالب گرگ اخمو در جام جهانی روسیه (گزارش ویژه)

این سه مورد در سایت فیفا به نمایش گذاشته شد تا مردم روسیه یکی از آنها را انتخاب کنند اما عجیب اینکه از جمعیت حدودا ۱۴۵ میلیون نفری روسیه، تنها یک میلیون نفر در نظرسنجی شرکت کردند که نتیجه آن انتخاب گرگ شد. گرگ مورد نظر با ۵۳ درصد رای موفق شد بالاتر از ببر با ۲۷ و گربه با ۲۰ درصد رای، قرار بگیرد.

به این ترتیب نماد جام جهانی انتخاب شد اما حالا مانده بود نام آن. شاید بسیاری فکر می‌کردند نام این نماد هم با نظرسنجی انتخاب شود اما این بار داستان جور دیگری است. ایوان اورگتون مجری معروف تلویزیون روسیه در برنامه‌ای ناگهان نام «زابیواکا» را پیشنهاد می‌دهد که وزارت ورزش روسیه هم با توجه به اینکه زابیواکا هم بامعنا است و هم اینکه تلفظش برای مردم دیگر کشورها راحت‌تر به نظر می‌رسد با آن موافقت می‌کند. البته این موافقت کافی نبود و باز هم نظرسنجی می‌شود که این نام رای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد که شاید دلیل اصلی آن پیشنهاد مجری محبوب و معروف شبکه یک روسیه بوده است. یک مجری شبیه رامبد جوان یا مهران مدیری که تبحر خاصی در برنامه‌های طنز و خنداندن مردم دارد. به هر حال نام زابیواکا نهایی شد، عنوانی به معنای «گلزن». البته گلزنی که با دریبل زدن به دروازه حریف نزدیک می‌شود و آن را باز می‌کند.

به نظر می‌رسید این نام به خاطر اینکه به تیم روسیه روحیه بیشتری برای گل زدن بدهد، انتخاب شد؛ عنوانی جالب و روحیه‌بخش. با این انتخاب، گرگ مورد نظر زابیواکا نام گرفت و نماد جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شد. با این حال حتی با در نظر گرفتن اینکه این نماد و نام آن با نظرسنجی مردم انتخاب شدند اما ظاهرا تعداد زیادی از روس‌ها به این نماد علاقه چندانی ندارند. شاید همان نفراتی که وقت نکردند یا علاقه نداشتند در نظرسنجی شرکت کنند.  گازیروف دانشجویی است که در مسکو درس می‌خواند. او علاقه‌ای به زابیواکا ندارد و می‌گوید انتخاب آن اشتباه بود:«زابیواکا یک گرگ اخمو و عصبانی است. من آن را دوست ندارم و فکر می‌کنم بهتر بود نماد دیگری برای جام جهانی انتخاب می‌شد. کمی مهربان‌تر. اصلا نام زابیواکا هم به این گرگ نمی‌خورد.» نازیلا هم که دختری اهل سارانسک است بر خلاف بیشتر مردم کشورش، به فوتبال علاقه زیادی دارد. او هم معتقد است بهتر بود به جای گرگ، نماد دیگری انتخاب می‌شد:«نماد شهر سارانسک سنجاب است. درست است که سارانسک شهری کوچک است اما سنجاب نماد زیباتری برای جام جهانی بود. من فکر می‌کنم بیشتر مردم از انتخاب گرگ راضی نیستند و نمی‌دانم چرا این نماد رای آورد.» در میان مردم روسیه عده دیگری هم هستند که از انتخاب گرگ یا چهره‌ای که برای این نماد در نظر گرفته شد، راضی نیستند اما در هر حال این نماد با نظرسنجی انتخاب شد. هر چند که از جمعیت بالایی که روسیه دارد، تنها یک میلیون نفر در نظرسنجی شرکت کردند.

گزارش : سمیرا شیرمردی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز