خبرگزاری کار ایران

افتخارات سوریان جاودانه است/ محبوبیت او با یک باخت از بین نمی‌رود

حمید سوریان به خاطر داشتن مرام پهلوانی و غیرت ایرانی در دل مردم این کشور جا باز کرده است و این محبوبیت با یک باخت از بین نمی‌رود.

علی اشکانی، نایب قهرمان کشتی فرنگی جهان: شکست حمید سوریان همه مردم ایران را تحت تاثیر قرار داد. او به خاطر داشتن مرام پهلوانی و غیرت ایرانی در دل مردم این کشور جا باز کرده است. باید در نظر داشته باشیم که حمید سوریان در همه رقابت‌ها به عنوان نفر اول کاروان کشتی ایران روی تشک می‌رفت. او هفت مدال طلا را در ویترین افتخارات خود دارد. همه کارشناسان کشتی فرنگی او را به عنوان نابغه کشتی می‌شناسند. کم لطفی است اگر بخواهیم او را به کم کاری و عدم آمادگی متهم کنیم. اگر سوریان از آمادگی و شرایط مسابقه برخوردار نبود نمی‌توانست از حریف خود امتیاز بگیرد. با توجه به کشتی‌های پسر طلایی ایران در آخرین مرحله گزینشی رقابت‌های المپیک که در ترکیه برگزار شد، او در مجموع شش دقیقه هم کشتی نگرفت، زیرا حریفان را در همان تایم اول شکست داد و توانست با قاطعیت سهمیه المپیک را کسب کند. به نظرم حمید سوریان به نوعی تمرین کرده بود تا در همان تایم اول حریفان را شکست دهد. او آمده بود تا حریفان را با امتیاز بالا شکست دهد. باید اضافه کنم که سوریان در رقابت‌های المپیک با بدشانسی روبه‌رو شد، او با کمی شانس و اقبال می‌توانست مدال طلای المپیک خود را تکرار کند. باخت جزیی از ورزش قهرمانی محسوب می‌شود. نباید فراموش کنیم که سوریان وارد دهه چهارم زندگی خود شده است. اگر به کارنامه او نگاهی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که در مورد چه کسی صحبت می‌کنیم. او به تنهایی توانسته افتخارات بسیاری برای کشتی ایران کسب کند و از این نظر جزو رکورددارهای جهان محسوب می‌شود. رقابت در مقابل حمید سوریان کار را برای هم رقیبان سخت می‌کند. اما نباید انتظار داشت که او در همه رقابت‌های خود پیروز شود.

حمید سوریان از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد و تیم ملی کشتی فرنگی دیگر او را به عنوان کشتی‌گیر در اختیار نخواهد داشت. سال‌ها طول می‌کشد و نسل‌ها باید بگذرد تا کشتی‌گیری همچون سوریان پا به دنیای کشتی جهان بگذارد. خداحافظی سوریان در رسانه‌ها و مطبوعات جهان انعکاس زیادی داشت و همه جامعه کشتی جهان را تحت تاثیر قرار داد. به نظرم عامل این محبوبیت تنها به مدال‌های سوریان باز نمی‌گردد، در واقع منش و اخلاق پهلوانی سوریان باعث اصلی جذابیت او شده است. او در ویترین افتخارات خود هفت مدال طلا دارد، ولی آنقدر افتاده و پهلوان است که اگر کسی چهره او را نشناسد نمی‌تواند باور کند حمید سوریان را دیده است.

حمید سوریان خداحافظی کرد، اما قطعا این پایان زندگی ورزشی او نخواهد بود. پسر طلایی ایران چمدانی از تجربه و افتخار را با خود حمل می‌کند. همه از او انتظار دارند تا تجربیات خود را در اختیار نسل جدید کشتی فرنگی ایران قرار بدهد و شاگردان خوبی تربیت کند. سوریان می‌تواند در عرصه‌های دیگر کشتی فرنگی به کمک ورزش ایران بیاید. تیم ملی کشتی فرنگی ایران دیگر پسر دوست‌‌داشتنی خود را در اختیار ندارد اما زحماتی که او برای ایران کشیده است برای ایرانیان جاودانه خواهد ماند.

 

کد خبر : ۴۰۰۹۰۱