خبرگزاری کار ایران

مهم خدمت است، نه هزینه‌‌ای که کردم؛

مهدوی‌کیا: می‌خواهیم آینده فوتبال‌ایران را تضمین کنیم/دوست ندارم از کسی اجازه بگیرم

کاپیتان‌پیشین تیم‌ملی تاکید می‌کند هدفش از کار کردن با تیم فوتبال دانش‌آموزی خدمت و تضمین آینده فوتبال‌ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی مهدوی‌کیا در نشستی که ظهر امروز با سردبیران ورزشی رسانه‌ها داشت درباره عملکرد تیم فوتبال دانش‌آموزی زیر 11 سال ایران در تورنمنت آلمان گفت: این تیم دانش‌آموزی را ما در مدت 3 ماه برای مسابقات آماده کردیم، البته ما زمان بسیار کمی داشتیم و یک ماه و نیم روی مسائل بدنی آنها کار کردیم، یک ماه و نیم هم صرف استعدادیابی شد که زمان بسیار کمی بود و نتوانستیم کار تاکتیکی خاصی با آنها انجام دهیم.

وی افزود: در این تورنمنت مربی تیم آژاکس از من پرسید چه مدت است با این تیم کار می‌کنیم که گفتم 3 ماه اما او باور نکرد و گفت امکان ندارد در طول 3 ماه بتوان چنین تیمی ساخت چراکه تیم آنها 4 سال است با هم کار می‌کنند اما ما این مدت کوتاه توانستیم یک تیم خوب بسازیم که نایب‌قهرمان مسابقات هم شد، ضمن اینکه بهترین بازیکن مسابقات هم از تیم ما بود.

وی در ادامه گفت: این مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار شد چراکه مثل یک المپیک با مراسم افتتاحیه و رژه تیم‌ها شروع شد و بچه‌های ما در سن 10-11 سالگی توانستند آن تجربه‌ای را که من در سن 20-22 سالگی بدست آوردم، کسب کنند. ما فقط دنبال همین تجربه بودیم تا بچه‌های ما وقتی در تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان با تیم‌های دیگر روبرو می‌شوند ترسی نداشته باشند.

وی در ادامه گفت: تیم ما در این مسابقات آنقدر خوب کار کرد که مسئول مسابقات به من گفت سال آینده با 3 تیم در این تورنمنت شرکت کنیم، یعنی ما می‌توانیم فصل بعد در 3 رده سنی در مسابقات آلمان شرکت کنیم. بچه‌های ما در این مسابقات تیم‌های بزرگی مثل بایرن‌مونیخ را بردند تا تجربه و اعتماد به نفس گرانبهایی بدست آورند.

کاپیتان سابق تیم ملی درباره مشکلاتی که تشکیل این تیم داشت، اظهار داشت: کار کردن با این مقطع سنی خیلی سخت است چون این بچه‌ها از نقاط دور افتاده و محروم می‌آمدند که رفت و آمد آنها مشکلات زیادی به وجود می‌آورد اما خانواده‌ها خیلی همکاری کردند و توانستیم هفته‌ای 2 تا 3 روز بچه‌ها را در اختیار داشته باشیم و با آنها تمرین کنیم. البته مشکلات دیگری مانند تغذیه و دوری از خانواده هم داشتیم به طوری که وقتی به محل مسابقات رسیدیم تمام بچه‌های ما گریه می‌کردند و کاملا هم طبیعی بود چون اولین بار بود از خانواده خود دور می‌شدند اما بعد از چند ساعت و با تدابیری که به کار گرفتیم همه چیز به حالت عادی درآمد.

وی ادامه داد: ما این بچه‌ها را حفظ خواهیم کرد و قصد داریم همچنان استعدادهای مختلف را در اختیار بگیریم و با آنها کار کنیم. من وقتی به دوستانم در آلمان می‌گفتم کشور ما پر از استعداد است اما امکانات نداریم باور نمی‌کردند اما بردن این تیم به آلمان با توجه به عملکردی که داشتیم به اندازه 10 سال حرف‌زدن من بود چون عملی به آنها نشان دادیم چه استعدادهایی داریم.

مهدوی‌کیا همچنین متذکر شد: من یک ماه دیگر به آلمان می‌روم چون برای هدایت تیم 14 ساله‌های هامبورگ با این باشگاه به توافق رسیده‌ام اما آکادمی من به کار خودش ادامه می‌دهد چون مربیان کار بلدی مانند علی‌ دوستی‌مهر در آن حضور دارند و همه کارها برنامه‌ریزی شده است و سیستماتیک جلو می‌رود. در کنار مربیگری کلاس‌های مربیگری را هم طی خواهم کرد چون معتقدم همان‌طور که در بازیگری پله‌پله جلو رفتم در مربیگری هم باید پله‌پله جلو بروم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون‌فوتبال در این راه برای حضور در تورنمنت آلمان به شما کمک کرد یا همه چیز به نام خودتان تمام شد، گفت: ما دنبال این نبودیم چیزی را به نام خودمان تمام کنیم. هدف ما خدمت است و برای خدمت به این مملکت آمده‌ایم. من دوست داشتم جایی باشم که همه چیز تحت اختیار خودم باشد، یعنی اگر قرار بود تیم را به مونیخ ببرم و یک شب بچه‌ها را برای شام به رستوران ببرم از کسی اجازه نگیرم، به همین دلیل همه کارها را خودمان انجام دادیم. البته از کمک فدراسیون استقبال می‌کنیم اما همه مسائل تیم با خودم بود.

مهدوی‌کیا در پایان گفت: ما برای این تیم چند جلسه اردو داشتیم و هزینه سفر به آلمان هم بود. نمی‌دانم چقدر هزینه کردم اما همین که بچه‌ها در این سن و سال یک تجربه بین‌المللی به دست آوردند به تمام این هزینه‌ها می‌ارزید. من قصد دارم این تیم را در سال‌های آینده به این تورنمنت و حتی تورنمنت‌های معتبرتر هم ببرم تا بتوانیم آینده فوتبال ایران را با این استعدادها تضمین کنیم.

کد خبر : ۲۸۰۶۲۴