خبرگزاری کار ایران

او همیشه مردمی و کنار مردم بود؛

عابدینی: علی‌ کریمی با خودش جنگید تا جادوگر شد/ دلم برای شاهرودی و محرمی می‌سوزد

مدیرعامل سابق باشگاه‌پرسپولیس معتقد است مدیران حاضر در فوتبال‌ایران راه و روش برخورد با ستاره‌های جوان و بااستعداد را بلد نیستند و به همین دلیل دیگر از بین این همه استعداد شاهد ظهور ستاره‌هایی همچون علی کریمی نیستیم.

گفت‌وگوی امیر عابدینی با خبرنگار ایلنا را در زیر می‌خوانید.

* شما اولین مدیری بودید که علی کریمی را به سطح اول فوتبال ایران معرفی کردی و او امروز به عنوان محبوب‌ترین بازیکن دو دهه  اخیر کشورمان انتخاب شده، راز محبوبیت کریمی چیست؟

شاید علی کریمی از نسل محبوب‌ترین‌ها انتخاب شد و این یعنی اینکه کار بسیار سختی برای رسیدن به این عنوان داشت. فراموش نکنید کریمی در حالی این عنوان را به دست آورده که در نسل درخشان فوتبال ایران بازی کرده، یعنی او در کنار ستاره‌ها و اسطوره‌هایی همچون علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری و فرهاد مجیدی که فوتبال‌ایران را متحول کردند این عنوان را به دست آورد.

* دقیقا سوال ما هم همین است؛ چرا کریمی؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید به چند شاخصه توجه کنیم، یعنی همان شاخصه‌هایی که مردم بیشتر به آن اهمیت می‌دهند. اگر قرار بود این نظرسنجی بین کریم باقری و علی کریمی برگزار شود، شاید فاصله آنها 10 هزار رأی بود اما علی کریمی در حالی 52 درصد آرا را به خود اختصاص داده که خداداد عزیزی اسطوره فوتبال ایران و فرهاد مجیدی یکی از درخشان‌ترین بازیکنان استقلال مجموعا 48 درصد آرا را به خود اختصاص دادند. ما باید شاخص‌ها را نگاه کنیم. فوتبال فقط داخل زمین نیست و محبوبیت کریمی هم فقط به خاطر بحث فنی او نیست. درست است کریمی جادوگر فوتبال‌ایران، مرد سال فوتبال آسیا و یکی از بازیکنانی بود که به سطح اول فوتبال دنیا رسید و در تیمی مثل بایرن‌مونیخ بازی کرد اما بحث‌اجتماعی و بستر جامعه هم در این  انتخاب اهمیت خاصی دارد. علی راه‌اش را درست انتخاب کرد و همیشه کنار مردم و با مردم بود. او همواره دلسوز مردم بود و منافع شخصی‌اش را فدای منافع عمومی کرد.

* فاکتور دیگری در انتخاب کریمی تاثیر نداشته؟

یک بحث دیگر هم هست، اینکه کریمی وقتی معروف‌تر و محبوب‌تر شد سربه‌زیرتر هم شد و شاهد بودیم که تواضع و فروتنی‌اش بیشتر شد، یعنی علی جنگی را با خودش شروع کرد برای اصلاح ساختار فکری‌اش. به نظرم مردم اشتباه نمی‌کنند و همیشه درست انتخاب می‌کنند.

*چطور شد شما روی علی کریمی دست گذاشتید و او را به پرسپولیس آ‌وردید؟

زمانی که کریمی در تیم فتح بازی می‌کرد آدم‌های مختلفی او را به من معرفی کردند از جمله صادق درودگر و حسین شمس و البته چند نفر از هواداران پرسپولیس؛ به همین دلیل من به عنوان مدیرعامل باشگاه‌پرسپولیس رفتم و بازی‌اش را از نزدیک دیدم. دقیقا در همان زمان او به خاطر یک مساله‌انضباطی مورد غضب سرمربی‌اش قرار گرفته بود اما وقتی بازی او را دیدم متوجه شدم پتانسیل بسیار بالایی دارد، به همین دلیل بچه‌ها را سراغ او فرستادم و او به باشگاه آمد و سر تمرین رفت و قراردادش را امضا کرد.

*هرگز توصیه‌ای به علی کریمی کرده‌اید که در موفقیت او تاثیرگذار باشد؟

تمام مطلبی که توانستم به او بگویم در بازی با پاس بود که در دانشکده‌افسری بازی می‌کردیم. من در جایگاه نشسته بودم که تقریبا هم‌سطح زمین بود. پاس در آن زمان خیلی‌خوب بازی کرد و بچه‌های ما هنوز هماهنگی لازم را نداشتند. در بین دو نیمه دست روی شانه کریمی گذاشتم و به او گفتم تو به اینجا نیامدی که فقط توپ بگیری و پاس بدهی، بلکه تو را آورده‌ام تا هنرت را نشان بدهی، برو و هنرت را نشان بده که کریمی به من گفت می‌ترسم بچه‌های تیم بگویند کریمی تک‌روی می‌کند اما من به او گفتم برو و هنرت را نشان بده. من فقط همین یک جمله را به او گفتم و بقیه‌اش کار مربیان بوده است. البته زمانی که او از ایتالیا پیشنهاد داشت و با هم به ایتالیا رفته بودیم 48 ساعت فرصت داشتیم تا با هم تنها باشیم و مطالبی را  پدر و پسری به او گفتم. خوشحالم کریمی جایگاه خودش را در فوتبال پیدا کرد و خدا کند امثال او را باز هم بسازیم.

* چرا مدت‌هاست ستاره‌هایی مثل کریمی در فوتبال‌ایران پرورش پیدا نمی‌کنند؟

من به چند بازیکن خیلی امیدوارم تا خیلی رشد کنند اما مدیریت طوری رقم خورد که این ستاره‌ها و استعدادها دارند از بین می‌روند به‌خصوص ستاره‌جوان پرسپولیس که می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. این ستاره در حال نابودی است، چون کسی به این جوان نزدیک نمی‌شود یعنی از نظر عاطفی کسی به او نزدیک نمی‌شود و این مشکل به خاطر عدم گماردن آدم‌های مورد اعتماد بازیکنان در کنار آنهاست. در زمان ما دکتر خرم به بازیکنان نزدیک بود و هر وقت احساس خطر می‌کرد به من می‌گفت و من به آن بازیکنان که در معرض آفت بودند نزدیک می‌شدم. شهرت، ثروت و محبوبیت خیلی چیزها را با خودش می‌آورد و به همین دلیل باید کنترل آدم روی خودش بیشتر شود. مثل کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و مهدی پاشازاده ستاره‌های جوان امروز باید آفت‌ها را از خود دور کنند و مدیران هم در این راه باید به آنها کمک کند اما متاسفانه این بستر را نداریم.

* چرا؟

چون مدیرانی که آقایان بر سر کار می‌گذارند به مسائل‌اجتماعی احاطه ندارند و اگر هم داشته باشند نمی‌دانند حلقه‌های واسطه‌ آن با ورزش کجاست که این معضلات به وجود می‌آید. بستر ورزش ما به گونه‌ای است که علی کریمی‌ها از آن بجوشد و بیرون بیایند اما خودجوش نمی‌شود و نیاز به اهتمام باشگاهی دارند. این مساله فقط گردن مااست و گردن کسی نیندازید. اگر آفت‌ها را بشناسیم و از ورزشکاران دور کنیم بستر ورزش برای  رشد جوانان سالم می‌شود.

* کمی روشن‌تر توضیح می‌دهید؟

بله؛ ما در بخش اقتصاد، فرهنگ و سیاست هم آفت داریم، در بخش اجتماعی هم داریم و اگر آفت‌زدایی نکنیم یک آدم فرهیخته به راحتی از بین می‌رود. در بخش اقتصاد و سیاست هم همین‌طور، به همین دلیل اینجا نقش دولت‌مردان موثرتر از همه است تا بستر را به گونه‌ای آماده کنند تا آفت‌ها این افراد مستعد را متلاشی نکند. ما باید از آدم‌هایی که مولد اقتصادی یا فرهیخته هستند حفاظت کنیم. متاسفانه ما حتی در ورزش هم از آدم‌های مستعد حفاظت نمی‌کنیم و منتظریم یا برای آنها هورا بکشیم و یا علیه آنها شعار بدهیم، چون نظارت از ظرف مدیران وجود ندارد.

* روزی که علی کریمی را به پرسپولیس آوردید، فکر می‌کردید تا این حد رشد کند؟

کاملا مطمئن بودم. شما می‌توانید از مهدی مهدوی‌کیا این سوال را بپرسید که چقدر به آینده درخشان کریمی مطمئن بودم. من علاوه بر علی کریمی نسبت به آینده کریم باقری، علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا هم مطمئن بودم اما آن کسانی که خیلی امید داشتم و باید به جایگاهی خیلی بالاتر از آن چیزی که هستند می‌رسیدند رضا شاهرودی، مجتبی محرمی و جواد منافی بودند.

* چرا این ستاره‌های بزرگ به جایگاه‌بزرگی که مد نظر شماست نرسیدند؟

مجتبی محرمی به من دیر رسید. یعنی زمانی بود که اواخر کارش بود. جواد منافی هم آسیب دید و اگر آن آسیب‌دیدگی شدید نبود یکی از بزرگان فوتبال ایران می‌شد. امروز اگر یحیی گل‌محمدی یکی از مربیان موفق فوتبال مااست به این دلیل است که زندگی‌اش را  بر اساس رفتارهای حرفه‌ای جلو برد و از خودش حفاظت کرد. دلم برای شاهرودی، محرمی و منافی می‌سوزد چون می‌توانستند خیلی بالاتر از این جایی باشند که الان هستند. البته نقش کاپیتان تیم‌ها هم در محافظت از بازیکنان خیلی مهم است. کاپیتان‌های بزرگ پرسپولیس مثل پنجعلی، درخشان و پیوس در این راه خیلی تاثیرگذار بودند. شما فکر می‌کنید اگر مهندس محلوجی نبود موفقیت ما رقم می‌خورد؟ دکتر خرم و استانکو هم در موفقیت ما در آن مقطع نقش داشتند اما کاپیتان‌ها هم خیلی نقش دارند.  احمدرضا عابدزاده در فوتبال ما یک اسطوره است اما همین الان وضع فیزیکی‌اش را ببینید اما او با تمام مشکلات فیزیکی‌اش خود را حفظ کرده، البته گاهی اوقات اشتباه کرد اما جبران کرد و خود را احیا کرد. جمله آخر هم اینکه ستاد مدیریتی نقش بسیار مهمی در ساخته‌شدن ستاره‌ها دارند.

گفت‌وگو: مهدی نوری

کد خبر : ۲۷۳۷۲۴