خبرگزاری کار ایران

سهم سرخابی‌ها از تیم ملی در جام ملت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۴۵۴

سرمربی تیم ملی بدون توجه به اینکه در سابق سرمربی استقلال بوده، بیشتر به بازیکنانی توجه کرده که از سوابق طولانی‌تر در تیم ملی برخوردارند.

به گزارش ایلنا، استقلال در جام ملت‌های آسیا چند بازیکن در ترکیب تیم ملی خواهد داشت؟ این سؤال از دو جنبه قابل بررسی است. یک: ترکیب اصلی. دو: بازیکنانی که قطعاً با تیم ملی به جام‌ ملت‌های آسیا خواهند رفت. برای پاسخ به سؤال اول کافی است نگاهی بیندازیم به انتخاب‌های امیر قلعه‌نویی در ماه‌های اخیر. سرمربی تیم ملی بدون توجه به اینکه در سابق سرمربی استقلال بوده، بیشتر به بازیکنانی توجه کرده که از سوابق طولانی‌تر در تیم ملی برخوردارند. بر اساس همین دیدگاه امیر قلعه‌نویی هیچ گاه از سیدحسین حسینی به عنوان نفر اول پست دروازه‌بانی خود بهره نگرفته و حتی در مقطعی که این دروازه‌بان در افت قرار داشت، او را به تیم ملی دعوت نکرد تا اینکه حسینی در لیگ با استقلال به دوران اوج خود بازگشت و با واکنش‌های مناسب به یک نقطه اطمینان‌بخش برای استقلال تبدیل شد و قلعه‌نویی نیز با تغییر رویکرد خود نسبت به این دروازه‌بان دوباره او را به تیم ملی فرا خواند.

با این حال اما علیرضا بیرانوند در همه حال گزینه اول امیر قلعه‌نویی و حتی در روزهایی که با افت فاحش مواجه شده اما از سوی سرمربی تیم ملی به عنوان مرد نخست چهارچوب دروازه تیم ملی به کار گرفته شده است. حال اینکه بعد از آن نمایش بحث‌برانگیز که از بیرانوند در بازی با ازبکستان به ثبت رسید، آیا قلعه‌نویی از این دروازه‌بان روی برمی‌گرداند و کلید دروازه تیم ملی را به دست سیدحسین حسینی می‌سپارد؟ سؤالی که در آینده می‌توان پاسخ قاطع‌تری به آن داد. اما بر پایه آنچه تا به امروز رقم خورده، بیرو همچنان انتخاب نخست سرمربی تیم ملی محسوب می‌شود و به احتمال زیاد تیم ملی با حضور این دروازه‌بان کارش را در جام ملت‌های آسیا آغاز خواهد کرد. با این حال روند متزلزل بیرانوند در ماه‌های اخیر حسینی را به عنوان یک گزینه جدی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی مطرح خواهد کرد و این دروازه‌بان چندان هم برای تسخیر ترکیب اصلی تیم ملی ناامید نیست و شاید در کوران جام ملت‌های آسیا درهای خوشبختی دوباره به روی سید حسین باز شود، کما اینکه در جام جهانی فوتبال همین ماجرا رخ داد و حسینی در حالی که شانسی برای او متصور نبودند دوباره در ترکیب تیم ملی به میدان رفت. نتیجه: حسینی قطعاً در فهرست نهایی تیم ملی خواهد بود اما حضورش در ترکیب اصلی تیم ملی وابسته به شرایط خواهد بود.

دیگر بازیکنی که شانس حضور در جام ملت‌های آسیا را با لباس استقلال خواهد داشت روزبه چشمی است. یک گزینه جذاب که قابلیت بازی در دو پست هافبک دفاعی و دفاع میانی را دارد. چشمی سال‌ها است در فوتبال ایران همین نقش را بازی می‌کند اما در عقبه او سخنی از کارلوس کی‌روش دیده می‌شود که بسیار قابل توجه است؛ جایی که سرمربی پرتغالی سابق تیم ملی بی‌پروا گفته بود روزبه مدرن‌ترین مدافع حال حاضر فوتبال ایران است. این تعریف نگاه‌ها را به طور کلی نسبت به چشمی تغییر داد اما همین کی‌روش در جام جهانی قطر از چشمی به عنوان یکی از هافبک‌های دفاعی تیمش بهره گرفت و راضی نشد همچون جام جهانی روسیه از این بازیکن در قلب دفاع بهره بگیرد و البته نتیجه این تصمیم را هم به خوبی گرفت و در بازی با ولز وقتی چشمی به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت موفق شد در واپسین دقایق قفل دروازه ولز را بشکند و گل اول ایران را در آن بازی به ثمر برساند. قلعه‌نویی نیز روی همین پیشینه قطعاً چشمی را با خود مسافر قطر خواهد کرد. اما رسیدن به پاسخ این سؤال که آیا چشمی از چه میزان شانس برای ورود به ترکیب اصلی برخوردار است تبدیل به یک چالش ذهنی شده چون سرمربی تیم ملی هم در پست دفاع میانی و هم در پست هافبک دفاعی گزینه‌هایی دارد که در ظاهر چند قدم جلوتر از چشمی جلوه می‌کنند و به همین سبب نیز ممکن است این چهره استقلالی نیز در ترکیب اصلی تیم ملی در جام ملت‌ها دیده نشود. با این حال چشمی اگر در ترکیب اصلی هم نباشد، یکی از بازیکنانی است که هر آن احتمال حضورش در ترکیب تیم ملی می‌رود؛ حال اینکه قلعه‌نویی بخواهد از این بازیکن در پست دفاع میانی استفاده کند یا خط میانی بستگی به شرایط رقابت‌ها دارد و باید تا میانه‌های جام ملت‌ها منتظر ماند تا به یک جمع‌بندی از وضعیت چشمی در تیم ملی رسید. نتیجه: چشمی هم قطعاً مسافر جام ملت‌های آسیا خواهد شد البته اگر با مصدومیتی مواجه نشود اما حضورش در ترکیب اصلی هرگز قطعی نیست و او را نیز نمی‌توان در میان 11 بازیکن اصلی تیم ملی قرار داد.

استقلال به احتمال زیاد یک گزینه دیگر نیز در قطر خواهد داشت. او مهرداد محمدی است که در ماه‌های اخیر از سوی امیر قلعه‌نویی به کار گرفته شده و سرمربی تیم ملی نشان داده برای این بازیکن شانس قائل است و بی‌میل نیست حتی گاهی از او در ترکیب اصلی نیز بهره بگیرد. در واقع مهرداد محمدی به واسطه تصمیمات فنی که از سوی قلعه‌نویی در ماه‌های اخیر گرفته شده، شانس بیشتری در قیاس با حسینی و چشمی برای ورود به ترکیب اصلی دارد اما اینکه در نهایت نیز سرمربی تیم ملی چشم ببندد روی نام‌هایی که در فوتبال اروپا به بازیکنان آبدیده‌تری تبدیل شده‌اند و مهرداد را وارد ترکیب اصلی کند، ابهامات بسیاری را پشت خود دارد اما محمدی همچون چشمی و حسینی جزو بازیکنانی است که می‌تواند روی حضور خود در جام ملت‌های آسیا حساب کند، به خصوص اینکه قلعه‌نویی بی‌میل نیست از برادری او و میلاد نیز به نحوی در جهت بالارفتن انگیزه‌ها در میان بازیکنان تیم ملی استفاده کند و انرژی بیشتری را به لایه‌های پنهان تیم ملی وارد کند. محمدی در استقلال شایستگی‌های خود را به رخ کشیده و به احتمال زیاد در تیم ملی نیز جزو مردانی است که در پست وینگر به کار گرفته خواهد شد. البته او نیز نام‌های بزرگی را مقابل خود می‌بیند اما در کوران رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هر احتمالی دور از ذهن نیست و تجربه نیز بارها نشان داده روی بازیکنانی که کمتر حساب می‌شود، در بازی‌های رسمی درخشش بیشتری دارند و بازیکنانی که طیف بسیاری روی توانایی آنها حساب کرده‌اند گاه دچار افت‌های وحشتناک شده‌اند. نتیجه: اقبال محمدی نه تنها برای مسافرت با تیم ملی به قطر کم نیست بلکه همان طور که گفته شد، او شاید اقبال بیشتری نسبت به دو استقلالی دیگر برای بازی در ترکیب اصلی تیم ملی داشته باشد.

تکلمه: امیر قلعه‌نویی زمانی که به عنوان سرمربی تیم ملی به مالزی رفت، نگاه ویژه‌تری به بازیکنانی داشت که سابق در استقلال با او همراه بودند. به همین جهت او بیشتر به بازیکنانی همچون عنایتی و حتی طالب‌لو بازی داد تا شاید با این دست بازیکنان بتواند طلسم ناکامی چندین ساله در جام ملت‌های آسیا را بشکند اما قلعه‌نویی هرگز در آن تورنمنت به توفیقی دست نیافت و در ضربات پنالتی به کره جنوبی باخت و از گردونه رقابت‌ها حذف شد. اما نگاه امیر قلعه‌نویی امروز با آن دوران تفاوت‌هایی دارد. قلعه‌نویی خوب می‌داند که کوچکترین تصمیم اشتباهی منجر به پایان او در فوتبال ایران خواهد شد و نه تنها دیگر در عرصه ملی جایی برای او باز نخواهد شد بلکه در رده باشگاهی نیز اعتماد‌ها از او سلب می‌شود. به همین جهت امیر قلعه‌نویی که در جام ملت‌های مالزی تا حدی با گرایش‌های رنگی تیمش را ارنج کرد، این بار در جام ملت‌های قطر چهره دیگری را از خود بروز خواهد داد و بی‌آنکه علایق رنگی را در نظر بگیرد، تیمش را ارنج خواهد کرد که ممکن است این بار تصمیمات او به سمت و سویی برود که شاهد حضور کمتر استقلالی‌ها در ترکیب اصلی تیم ملی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز