خبرگزاری کار ایران

چگونه چلسی بیش از 1.3 میلیارد یورو در نقل و انتقالات به دست آورد؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۰۰۸

چلسی یک فروشنده زیرک در بازار نقل و انتقالات است.

به گزارش ایلنا، چلسی، یک نیروگاه سنتی در فوتبال انگلیس، به خرید ستاره‌های فوتبال مشهور است. آبی‌ها اگر فرصتی برای جذب یک فوتبالیست با استعداد فراهم شود، دو بار فکر نمی‌کنند، همانطور که در گذشته بارها نشان داده‌اند - خواه پرداخت 50 میلیون پوند (60 میلیون دلار) برای فرناندو تورس در سال 2011 باشد یا 97.5 میلیون پوند (116 میلیون دلار)  م) برای روملو لوکاکو در سال 2021.

و در حالی که مهاجمان گران قیمت آنها اغلب در استمفوردبریج با مشکل مواجه شده اند، رویکرد جسورانه چلسی به بازار نقل و انتقالات به ثمر نشسته است. آنها یکی از موفق ترین باشگاه های انگلیسی در قرن بیست و یکم هستند که از سال 2005، پنج عنوان از شش عنوان لیگ را به دست آورده اند.

وقتی در این مدت دو لیگ قهرمانان و چند عنوان لیگ اروپا را به ترکیب اضافه می کنید، می بینید که چرا آنها مجبور شده اند کابینه جام ها را در سال های اخیر گسترش دهند.

با این حال، چلسی صرفاً یک باشگاه خریدار نیست. آن‌ها فروشنده‌های زیرکی هم هستند و از طریق فروش بازیکن نیز پول زیادی به دست می آورند.

در واقع، آبی‌ها به دلیل جذب بازیکنان با استعداد جوان به قیمت ارزان و سپس فروش آن‌ها برای سود کلان، شهرت خوبی دارند.

در واقع، چلسی بیش از یک میلیارد یورو (840 میلیون پوند / 1.01 میلیارد دلار) در فروش نقل و انتقالات از ابتدای قرن به دست آورده است.

با  10 فروش گرانقیمت چلسی در سال‌های اخیر آشنا می‌شوید:

 آلوارو موراتا |  35 میلیون یورو |  اتلتیکو مادرید | 2020

دوران حضور آلوارو موراتا در چلسی را می توان به عنوان فراموشکاری طبقه بندی کرد. مهاجم اسپانیایی در تابستان 2017 در میان هیاهوهای فراوان از رئال مادرید جذب شد.

او رکورد خرید چلسی در آن زمان بود و برای آبی ها 66 میلیون یورو (60 میلیون پوند) هزینه داشت. اما موراتا نتوانست انتظارات را برآورده کند و تنها 16 گل در 47 بازی به ثمر رساند. در ژانویه 2019، او در نهایت با یک قرارداد قرضی 18 ماهه به اتلتیکو مادرید بازگشت.

با این حال، زمانی که اتلتیکو انتقال قرضی را در جولای 2020 دائمی کرد، چلسی موفق شد 31.5 میلیون پوند (37 میلیون دلار) را از هزینه‌های خود برای او بازگرداند.

تیبو کورتوا |  35 میلیون یورو |  رئال مادرید |  2018

تیبو کورتوا یکی از آن بازیکنانی است که چلسی در سن بسیار پایین او را شناسایی کرده است. چلسی با جذب این بازیکن بلژیکی از خنک به عنوان یک بازیکن 19 ساله، او را برای سه سال متوالی به صورت قرضی به اتلتیکو مادرید فرستاد.

هنگامی که او در سال 2014 به غرب لندن بازگشت، طولی نکشید که پتر چک را به عنوان دروازه بان اول باشگاه کنار زد. او در دوران حضورش در چلسی خود را به عنوان یکی از بهترین دروازه بانان معرفی کرد و به آبی ها کمک کرد تا دو جام لیگ برتر را کسب کنند.

و پس از اینکه کورتوا با اظهارات خود شایعاتی مبنی بر ناآرام بودن در چلسی به راه انداخت، دیدن اینکه رئال مادرید 31.5 میلیون پوند (37 میلیون دلار) برای جذب او در سال 2018 خرج کرد، جای تعجب نداشت.

روملو لوکاکو |  35.4 میلیون یورو |  اورتون |  2014

لوکاکو ستاره بالقوه دیگری بود که شبکه پیشاهنگی چلسی انتخاب کرد. این مهاجم در سن 18 سالگی از اندرلخت به خدمت گرفته شد. اگرچه لوکاکو بسیار مورد توجه قرار گرفت، علیرغم اینکه در اولین فصل خود در فصل 2011-2012 چند موقعیت برای بازی در تیم اصلی به دست آورد، نتوانست تاثیری بگذارد.

این بازیکن ابهت‌آور بلژیکی فصل بعد در وست بروم به صورت قرضی درخشید.  یک دوره قرضی دیگر به اورتون در فصل 14-2013 ادامه یافت. با این حال، یک فصل چشمگیر برای تافی ها برای متقاعد کردن چلسی کافی نبود و باشگاه او را برای همیشه به اورتون در تابستان 2014 فروخت.

اگرچه لوکاکو بدون گلزنی چلسی را ترک کرد، اما در سال 2021 به عنوان گران‌ترین بازیکن این باشگاه به غرب لندن بازگشت.

تامی آبراهام |  40 میلیون یورو |  رم |  2021

تامی آبراهام محصول رده جوانان چلسی در فصل 20-2019 تحت هدایت فرانک لمپارد بازیکن ثابت تیم اصلی باشگاه بود. او این شانس را پس از دوره های قرضی چشمگیر در بریستول سیتی و استون ویلا به دست آورده بود. با این حال، با وجود به ثمر رساندن 18 گل در آن فصل، آبراهام هرگز کسی را در باشگاه متقاعد نکرد.

توماس توخل که در فصل 2020-21 هدایت این تیم را برعهده گرفت نیز تحت تأثیر آبراهام قرار نگرفت. آبراهام در تابستان 2021 که برای به دست آوردن زمان بازی تلاش می کرد، در نهایت با مبلغ 40 میلیون یورو (36 میلیون پوند) به رم رفت. با این حال، چلسی بند بازخرید را در نظر گرفت.

نمانیا ماتیچ |  44.7 میلیون یورو |  منچستریونایتد |  2017

در جایی که به بازیکنان مورد اعتماد ژوزه مورینیو می رسید، نمانیا ماتیچ درست همانجاست. هافبک صربستانی که در سال 2009 در سن 20 سالگی به چلسی پیوست، سنگ بنای تیم مورینیو قهرمان لیگ برتر در فصل 15-2014 بود.

جالب اینجاست که او پس از فروخته شدن به بنفیکا در سال 2011 به چلسی بازگشته بود. ماتیچ در دومین دوره حضورش در چلسی (از 2014 تا 2017) به آنها کمک کرد تا دو قهرمانی لیگ برتر را کسب کنند.

تا سال 2017، مورینیو در منچستریونایتد بود. سرمربی پرتغالی که به شدت به دنبال تقویت در خط میانی بود، به ماتیچ روی آورد و 40 میلیون پوند (47 میلیون دلار) برای خریدش پرداخت کرد.

جالب اینجاست که ماتیچ از یونایتد جدا شد و در تابستان 2022 به رم پیوست و دوباره با مورینیو پیوند خورده است.

خوان ماتا | 44.8 میلیون یورو |  منچستریونایتد |  2014

خوان ماتا شروع هیجان انگیزی در فوتبال خود در چلسی داشت. پس از انتقال به استمفوردبریج از والنسیا در سال 2011، ماتا فورا مورد توجه قرار گرفت. او نقش کلیدی ایفا کرد زیرا این باشگاه در فصول متوالی قهرمان لیگ قهرمانان (2012) و لیگ اروپا (2013) شد.

اما آمدن مورینیو در سال 2013 زندگی ماتا را در چلسی از مسیر خارج کرد.  سرمربی پرتغالی تحت تأثیر این بازیکن اسپانیایی قرار نگرفت و ماتا در نهایت به بازیکنی جزئی زیر نظر او تبدیل شد. و در ژانویه 2014، وقتی منچستریونایتد تماس گرفت، ماتا به سرعت از این فرصت استفاده کرد.

داوید لوئیز | 49.5 میلیون یورو |  پاری سن ژرمن |  2014

مدافع میانی عجیب و غریب، که در سال 2011 از بنفیکا به چلسی پیوست، زمانی که پاری سن ژرمن در سال 2014 پول بزرگ را برای جذب او پرداخت کرد، تبدیل به گران ترین مدافع جهان (در آن زمان) شد.

لوئیز که تمایل زیادی به گلزنی داشت در استمفوردبریج چهره محبوبی بود. این بازیکن برزیلی بخشی از تیم چلسی بود که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال 2012 و لیگ اروپا در سال 2013 شد.

اگرچه لوئیز در سال 2014 به پاری سن ژرمن رفت، اما در سال 2016 برای بار دوم به چلسی بازگشت.

اسکار | 60 میلیون یورو |  شانگهای شنهوا | 2020

وقتی این برزیلی جوان در سال 2012 از اینتر به چلسی پیوست، به نظر می رسید که آبی ها یک فوق ستاره بالقوه را به دست آورده اند. این شروع چشمگیر او در دوران حرفه ای خود در چلسی بود.

هافبک بازیساز خیلی زود به بخشی جدایی ناپذیر از چلسی تبدیل شد. او بیش از 200 بازی برای آبی‌ها انجام داد اما در پایان فصل شاهد کاهش سهام اشتراکش بود. حتی در آن زمان، در شوک بسیاری، اسکار با 54 میلیون پوند (64 میلیون دلار) به تیم چینی شانگهای پیوست - رکوردی بزرگ برای یک باشگاه آسیایی.

دیگو کاستا | 60 میلیون یورو | اتلتیکو مادرید | 2018

 دیگو کاستا در ژانویه 2018 در شرایط بدی از چلسی جدا شد. علیرغم این مشکلات، کاستا به یکی از بزرگترین فروش های چلسی تبدیل شد.

کاستا پس از پیوستن به این تیم در سال 2014، به استمفوردبریج رفت، در اولین فصل خود 21 گل به ثمر رساند و به باشگاه کمک کرد قهرمان لیگ برتر شود.  علیرغم افت فرم در فصل بعدی، کاستا در فصل 17-2016 یک فصل فوق العاده داشت و 22 گل به ثمر رساند و به باشگاه کمک کرد تا یک قهرمانی دیگر در لیگ برتر کسب کند.

اما این مسائل از ژانویه 2017 آغاز شده بود که کاستا پس از علاقه باشگاه چینی تیانجین کوانجیان با آنتونیو کونته اختلاف پیدا کرد. در تابستان 2017 زمانی که کونته به کاستا اطلاع داد که او دیگر بخشی از برنامه های تیم اصلی خود نیست، اختلاف شدت گرفت. کاستا خواهان بازگشت به اتلتیکو بود اما چلسی خواهان انتقال قابل توجهی بود.

پس از یک مبارزه قانونی، اعلام شد که کاستا در ژانویه 2018 به اتلتیکو مادرید بازخواهد گشت. کاستا در نیمه اول فصل 18-2017 هرگز برای چلسی بازی نکرد.

ادن هازارد | 115 میلیون یورو | رئال مادرید | 2019

ادن هازارد با پیوستن به رئال مادرید در سال 2019 با مبلغ هنگفت 115 میلیون یورو (103.5 میلیون پوند / 122 میلیون دلار) به بزرگترین فروش نقل و انتقالات چلسی تبدیل ش اما هازارد به عنوان یک اسطوره معتبر باشگاه چلسی را ترک کرد.

هازارد پس از پیوستن به آبی‌ها به عنوان یک استعداد جوان در سال 2012 از لیل، یک ستاره بالقوه به حساب می آمد.  وینگر بلژیکی به پتانسیل خود در چلسی پی برد و به مهاجمی در کلاس جهانی تبدیل شد که حریفان از او می ترسیدند.

او بیش از 350 بازی برای چلسی انجام داد، 110 گل به ثمر رساند و به آن‌ها کمک کرد تا دو قهرمانی لیگ برتر و دو جام در اروپا را کسب کنند.

او بهترین بازیکن فصل لیگ برتر و بهترین بازیکن سال در فصل 15-2014 بود.  هازارد در چهار نوبت عضوی از تیم منتخب لیگ برتر انگلیس بود. او ممکن است نتواند عملکرد خود را در رئال مادرید تکرار کند اما همیشه نمادی محبوب برای هواداران چلسی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز