خبرگزاری کار ایران

استاندار همدان:

۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی سالانه زیر پوشش آبیاری تحت فشار برود

کد خبر : ۱۷۶۲۱۲

استاندار همدان گفت: جهاد کشاورزی موظف است سالانه ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی را زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهد.

استاندار همدان گفت: جهاد کشاورزی موظف است سالانه ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی را زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهد.

به گزارش ایلنا از همدان؛ محمدناصر نیکبخت در پنجمین همایش فرهنگ و مدیریت جهادی در محل باغ گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، اظهار داشت: به دلیل کمبود آب در استان همدان به هیچ عنوان اجازه افزایش سطح زیر کشت داده نخواهد شد و برنامه‌ها در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان محصولات تولیدی کشاورزی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ تا ۹۶ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: باید با توسل به فناوری‌های نوین نوع بهره‌وری را تغییر داده و به دنبال افزایش کیفیت و استفاده بهینه از سطح زیر کشت فعلی بود.

استاندار همدان اضافه کرد: جهاد کشاورزی موظف است سالانه ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی را زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهد تا بتوان از آب موجود نهایت استفاده را برد، چون استفاده از شیوه‌های سنتی در آبیاری ظلم است.

وی با تأکید بر اینکه این رقم پیش از این در استان همدان محقق شده و اکنون نیز قابل دستیابی است، ادامه داد: برنامه‌های خوبی برای بخش کشاورزی استان توسط متولیان این بخش ارائه شده است و امیدواریم در اجرا نیز با موفقیت همراه شود.

نیکبخت تأکید کرد: کشاورزی در دنیا به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود و این اتفاق در ایران و استان همدان نیز باید روی دهد.

وی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در کشاورزی وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: در استان همدان در هر سال یک میلیون تن سیب زمینی که یک محصول آب‌بر است تولید می‌شود اما از صنایع تبدیلی آن در استان خبری نیست.

استاندار همدان با تأکید براینکه حداقل یک سوم سیب زمینی استان همدان باید به محصولات فرآوری تبدیل شود، تصریح کرد: نباید از ۵.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی ۳ میلیون تن آن تازه خوری باشد و باید این شیوه تغییر یابد.

وی درباره ساماندهی چا‌ه‌های غیرمجاز نیز گفت: باید برای ساماندهی چاه‌های غیرمجاز برنامه‌ای تدوین و از اضافه برداشت‌ها جلوگیری کرد، بنابراین چاه‌های آب باید برقی و مجهز به کنتور هوشمند شوند.

نیکبخت ادامه داد: بانک کشاورزی تعهد کرده تا اعتبار مورد نیاز برای برقی و هوشمند کردن موتورها و کنتورهای ۷ هزار حلقه چاه را تأمین کند و تسهیلات آن آماده پرداخت است.

وی با اشاره به اینکه اولویت توسعه استان همدان با کشاورزی، میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اظهار کرد: اولویت توسعه در فاز دوم صنعت و آن هم با توجه به صنایع تبدیلی کشاورزی است و تنها با توسعه و احیاء بخش کشاورزی و صنعتی کردن، جوانان از معضل بیکاری نجات می‌یابند.

استاندار همدان ادامه داد: بخش کشاورزی در استان همدان می‌تواند پویا باشد و باید در الگوی کشت تجدید نظر شده و صنایع تبدیلی را تقویت کرد.

وی افزود: زمانی که دولت یازدهم وعده حل مشکل بیکاری را به مردم داد تنها به صنعت امید نداشت، بلکه به تمامی ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان‌های مختلف توجه کرده بود.

نیکبخت با بیان اینکه کشور ایران یک قاره است، تصریح کرد: هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که در یک زمان در یک نقطه آن برف باشد و در نقطه دیگر سبزیجات تازه برداشت شود یا هزار کیلومتر مرز آبی و دسترسی به آب‌های آزاد داشته باشد.

وی گفت: وجود این ظرفیت‌ها به علاوه نیروی انسانی برجسته با اعتقاد به دین اسلام و رهبری فرهیخته بود که کشور ایران توانست در برابر تحریم‌های بین‌المللی همچنان استوار باقی بماند.

استاندار همدان تأکید کرد: دنیا به این نتیجه رسیده که باید به ایران احترام بگذارد و حرفش را بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه فعالان حوزه کشاورزی، مشکلات این بخش را به استاندار منعکس کنند، افزود: اولویت کاری بنده به عنوان استاندار حل مشکل اقتصادی استان است چون معتقدم در گروی این فرآیند سایر مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

نیکبخت ادامه داد: تمامی برنامه‌های استان حتی طرح‌های عمرانی نیز به نوعی برای کمک به بخش اقتصادی تعریف شده است که مهم‌ترین آن بخش کشاورزی است.

پایان خبر /

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز