خبرگزاری کار ایران

کاهش ۸۰۰۰ هکتاری سطح زیر کشت سیب زمینی در همدان

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۶۵۷

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کاهش ۸۰۰۰ هکتاری سطح زیر کشت سیب زمینی در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از همدان، محمد شهرام پرورش اظهار کرد: سطح زیر کشت امسال سیب زمینی در استان همدان ۸۰۰۰ هکتار کاهش داشته اما میانگین تولید را از ۳۲ تن به ۴۳ تا ۴۴ تن رسانده ایم و تولید اقتصادی سیب زمینی در استان حفظ شده است.

وی افزود: با کاهش ۸ هزار هکتاری سطح زیر کشت سیب زمینی به دنبال کشت محصولاتی هستیم که باز هم در سبد غذایی مردم قرار دارد یا به صورت نهاده دامی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی کلزا، جو ، نباتات علوفه‌ای جدید و سایر محصولات را از جمله محصولات در حال کشت با توجه به کاهش ۸۰۰۰ هکتاری سطح سیب زمینی استان برشمرد و خاطر نشان کرد: با تأمین و تدارک بذور مناسب کشت و نهاده‌های مورد نیاز از جمله کود و سم و نیز سرمایه در گردش آن  ۸۰۰۰ هکتار را به سایر محصولات استان که مورد نیاز است توانستیم اختصاص داده و در سبد تناوبی استان قرار دهیم.

پرورش در ادامه کل سطح سالیانه زیر کشت اراضی دیم و آبی استان همدان را ۶۳۰ هزار هکتار برشمرد و اظهار کرد: از این میزان ۶۷ تا ۷۰ درصد سطح زیر کشت اراضی دیم و ۳۰ درصد اراضی آبی است.

وی با اشاره به ۱۸۰ هزار هکتار محصولات آبی سالیانه در  استان  همدان افزود: از این میزان  هکتار محصولات آبی استان نیز ۶۵ درصد به محصولات غلات اختصاص دارد.

پرورش با بیان اینکه بخشی از محصولات در برنامه کاری بوده و برابر برنامه وزارت که ابلاغ می‌شود سعی بر آن است برنامه ابلاغی را به تولید برسانیم، تصریح کرد: سه محصول گندم ،جو و  کلزا محصولات پاییزه استان بوده که  در حال حاضر  جو دیم استان در حال برداشت است.

وی خاطر نشان کرد: استان همدان امسال جزو پنج استانی بوده که از نظر تنش و خشکسالی آسیب دیده و قطعا بر روی تولیدات اثر خواهد گذاشت.

پرورش با بیان اینکه سیب زمینی، چغندر قند و ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای محصولاتی است که مورد نیاز استان بوده و با برنامه‌های لازم به سایر استان‌ها نیز مانند سایر محصولات استانهای دیگر چون برنج استان گیلان سرویس و خدمات می‌دهد، گفت: در حال حاضر استان همدان در تولید سیب زمینی دارای پایداری بوده و تولید اقتصادی این محصول را در استان حفظ کرده‌ایم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز