خبرگزاری کار ایران

چالشهای اجاره مسکن در کیش

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۰۶۵

سود فراوان اجاره شبانه املاک در کیش،‌ موجب عدم تمایل صاحبان املاک به اجاره سالانه مسکن به کیشوندان و درنتیجه ایجاد چالش تهیه مسکن برای کیشوندان شده است.

به گزارش ایلنا،‌ افزایش تورم درکشور و رواج بی‌ثباتی اقتصادی در آن، تمام مسائل و موارد معیشتی اشخاص را تحت تاثیر قرار داده است. این افزایش تورم و بی‌ثباتی قیمت را در موضوع مسکن به وفور میتوان مشاهده کرد. افزایش قیمت بی‌رویه مسکن معضلات و چالشهای بسیاری را ایجاد کرد که هجوم ساکنان مرکز شهر به نقاط حومه شهر یکی از آنها است.

متاسفانه به دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها برخی ‌صاحبان مسکن مناطق گردشگری حاضر به اجاره ماهانه یا سالانه خانه‌های خود به ساکنان منطقه نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند که این خانه‌ها را شبانه و یا برای چند روز به گردشگران و مشتریان اجاره دهند دلیل اصلی این موضوع نیز بیشتر بودن اجاره بهای دریافتی برای صاحبان مسکن‌ها است.

به دنبال این مسئله اغلب قشرهای کم درآمد کیش با مشکل جدی تهیه مسکن برای زندگی روبه‌رو شده‌اند. افزایش لجام گسیخته اجاره بها و گرانی مسکن در جزیره کیش باعث شده تا خانواده‌های طبقه متوسط و دهک‌های رو به پایین مجبور به ترک این جزیره شوند. 

چالشهای اجاره مسکن در کیش

گران بودن مسکن در جزیره کیش تاحدودی منطقی است، زیرا این مسئله تابعی از قیمت تمام شده مصالح،‌ زمین و حمل و نقل است اما این همه ماجرا نیست. برخی در جزیره کیش صاحب بیش از ده‌ها دستگاه ملک شخصی بوده و به همین جهت به هرقیمتی که بخواهند املاک خود را به فروش یا اجاره میرسانند و متاسفانه تاکنون عزم جدی برای مبارزه با این رانت گرانی ملک و مسکن کیش به معنای واقعی صورت نگرفته است. این صاحبان املاکها در جزیره کیش ترجیح می‌دهند خانه‌های خود را خالی نگه دارند تا آن را به فروش یا اجاره برسانند و این موضوع موجب کاهش عرضه مسکن به کیشوندان شده است. رشد و توسعه جزیره کیش را باید مرهون زحمات کارگران و نیروهای خدماتی و کارگری در جزیره دانست. اقشاری که هم اکنون در تهیه مسکن با زحمت و سختی مواجه هستند، مشکلات عدم تهیه مسکن درکیش یک معضل  اجتماعی است که نیاز است هرچه سریعتر مرتفع گردد.

از طرف دیگر اجاره شبانه خانه‌ها موجب ایجاد معضلاتی برای صاحبان مجتمع‌ها و همسایگان این املاک شده است و همینطور موجب نارضایتی نیروی انتظامی و اماکن و معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش است. موضوعی که نیروی انتظامی و ساکنان مناطق امروزه با آن مواجه هستند و این به دلیل عدم مدیریت درست در این مناطق است.

در این بین اما دستورات سعید محمد و پیگیری‌های لواسانی سرپرست منطقه آزاد کیش برای حل مشکلات کیشوندان به ویژه در بخش مسکن و ساماندهی اجاره املاک در کیش میتواند در کوتاه مدت تاثیرگذار باشد و ایجاد پروژه‌های مسکونی در بندر چارک برای قشر کم درآمد در برنامه‌های بلند مدت سازمان منطقه آزاد کیش میتواند موجب امیدواری در حل و کاهش مشکلات تهیه مسکن باشد.

درآخر با توجه به آگاهی و شناخت سعید محمد از مشکلات، معضلات مناطق آزاد، برنامه‌ها، طرح‌ها، پیگیریهای جدی و رصد وی امید است تا با حمایت مسئولان، نمایندگان و دولتمردان در عملیاتی نمودن برنامه‌های وی و حل مشکلات کیشوندان قدمی برداشت.

یادداشت: مرتضی بلوکی_ مشاور رسانه

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز