خبرگزاری کار ایران

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

استان مرکزی یکی از مناطق استراتژیک در تولیدات محصولات کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۳۸۴

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سند الگوی کشت محصولات کشاورزی بر 3 پایه نیاز جامعه، اقلیم و اقتصاد طراحی شده است، گفت: در این راستا استان مرکزی یکی از استان های استراتژیک در تولیدات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، علیرضا مهاجر در مراسم رونمایی از سند الگوی کشت استان مرکزی، افزود: هدف از اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی پایدار است، چرا که استقلال واقعی بدون تامین امنیت غذایی پایدار، از معنا تهی است.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت چند شرط دیده شده است، ادامه داد: در این طرح علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی کاهش می‌یابد و بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا می‌کند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 12 میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور وجود دارد که نیمی از آن آبی و نیمی دیگر دیم است، اظهار داشت: در اراضی دیم با اصلاح الگوی کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در دستور کار قرار دارد.

مهاجر با یادآوری این موضوع که اصلاح اجرای الگوی کشت در کشور توسط کشاورزان به صورت طبیعی و از صدها سال پیش با توجه به نیاز و اقلیم اجرا شده است، تصریح کرد: اصلاح این الگوی کشت برای تامین نیاز کشور و بدون اینکه به آب و خاک لطمه‌ای وارد شود، در دستور کار قرار دارد.

وی بیان داشت: در اجرای طرح الگوی کشت، باید آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی شود، آبیاری تیپ و زیرسطحی بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر شیوه‌های آبیاری نوین دارد، بنابراین باید از این شیوه‌ها در آبیاری سطوح زراعی استفاده شود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی تنها وزارتخانه‌ای است که کاربران آن روز به روز در حال افزایش است، تأکید کرد: تعداد کاربران حوزه کشاورزی در کشور از 2 میلیون و 400 هزار نفر کاربر در سالهای گذشته، به 3 میلیون و 600 هزار نفر کاربر افزایش یافته است.

مهاجر ابراز داشت: 70 درصد تولیدات بخش سبزی کشور به ضایعات تبدیل می‌شود و 30 درصد باقی‌مانده نیز که به دست مردم می‌رسد، کیفیت لازم را ندارد. همچنین فرایند حمل و نقل در راستای تولیدات بخش کشاورزی نیست و در این راستا نیاز است از کامیونهای یخچال‌دار برای حمل محصولات سبزی و صیفی استفاده شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز