خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

صادرات میوه نصف شد/ خرید دانه‌ای افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۶۷۴

رئیس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری کرده است در سال‌های گذشته که مردم حداقل 2 کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خریدها دانه‌ای شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان متضرر خواهند شد.

مصطفی دارایی‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه رکود در 10 روز محرم بر بازار میوه و تره‌بار حاکم می‌شود، گفت: در سال جاری تولید میوه 1.5 برابر بیشتر از سال گذشته شد؛ از این‌رو شاهد ریزش نرخ برخی از اقلام در بازار هستیم.

وی با اشاره به افزایش کشت هندوانه در سال زراعی 1401، گفت: سال گذشته هندوانه در دشت مغان در فضای بالغ بر 1500 هکتار کشت شد؛ این در حالیست که امسال کشت این محصول در این منطقه 3 برابر افزایش پیدا کرد.

به گفته این فعال صنفی؛ کشاورزی در ایران نیازمند الگوی کشت است متاسفانه بالغ بر 70 درصد محصولات کشت شده در ایران آب‌بر هستند و این موضوع با تنش‌های آبی که سالانه شدت آنها افزایش پیدا می‌کند در تضاد است.

دارایی‌نژاد با اشاره به کاهش 50 درصدی خرید میوه از سوی مردم، گفت: قدرت خرید مردم کاهش چشم‌گیری کرده است در سال‌های گذشته که مردم حداقل 2 کیلو میوه خریداری می‌کردند امروز خریدها دانه‌ای شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان متضرر خواهند شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان از نصف شدن روند صادرات میوه و تره‌بار خبر داد و افزود: میوه و صیفی‌جات کشاورزان عراقی برداشت شده است از این‌رو حجم کمی از این محصول از ایران به این کشور صادر می‌شود، برای این مقدار کم نیز عراق تعرفه سنگین گمرکی وضع کرده که قیمت محصولات را بالا می‌برد به همین دلیل هم‌اکنون صادرات میوه و تره‌بار به عراق توجیه اقتصادی ندارد.

این فعال صنفی با بیان اینکه روند صادرات میوه از 20 روز آینده بهبود می‌یابد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که از شهریور ماه قیمت‌ها به نفع کشاورزان تغییر کند.

وی با اشاره به نبود برنامه‌ریزی اصولی درباره صادرات میوه وتره‌بار، خاطر نشان کرد: مسئولان در وزارت خارجه دیگر کشورها برای تصاحب بازارهای جدید در تلاش از یکدیگر سبقت می‌گیرند؛ ترکیه هم اکنون برای 70 کشور محصولات کشاورزی صادر می‌کنند و دولت آنها برای صادرکنندگان مشوق‌های لازم را در نظر می‌گیرد این در حالیست که در ایران صادرکنندگان از چنین حمایت‌هایی برخوردار نیستند.

 رئییس اتحادیه بارفروشان با اشاره به قیمت انواع میوه و صیفی‌ در میدان اصلی تره‌بار، گفت: سیب‌زمینی کیلویی 10 تا 14 هزار تومان به‌فروش می‌رسد که با احتساب سود مشروع 30 درصد قیمت این محصول در خرده‌فروشی‌ها باید کیلویی 18 هزار تومان باشد. البته گزارش‌هایی از فروش سیب‌زمینی کیلویی 20 هزار تومان نیز به‌دست اتحادیه رسیده است.

وی ادامه داد: هلو کیلویی 10 تا 20 هزار تومان، شلیل کیلویی 8 تا 28 هزار تومان، هندوانه کیلویی 3هزارتومان، خیار با افت شدید قیمت  کیلویی 3 تا 4 هزارتومان، طالبی و ملون کیلویی 6 هزار تومان، انبه کیلویی 25 تا 35 هزار تومان، گوجه ربی کیلویی 5 هزار و 500 تومان و به خرده فروشی‌ها کیلویی 7 تا 8 هزار تومان، پیاز کیلویی 6 تا 8 هزار تومان به‌فروش رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز