خبرگزاری کار ایران

ابتکار در جلسه شورای حفاظت کیفی کارون و کاهش آلودگی هوای خوزستان:

در مدیریت آب کارون نباید هیچ حوزه‌ای لطمه ببیند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۳۰

اگر قرار باشد که کارون جاری باشد آب نیروگاه‌ها باید تامین شود و اگر قرار باشد توسعه نیشکر به فعالیت خود ادامه دهد باید فکری برای پساب آن کنیم / ۷۰ درصد از آلودگی های هوا به جزء آلودگی گرد و غبار مربوط به فعالیت های نفتی در استان است.

ایلنا: معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در مدیریت آب خوزستان نباید هیچ حوزه ای لطمه ببیند، گفت: نگاه بر مدیریت آب باید نگاهی ملی باشد و در دیدگاه ملی نمی توان به این معتقد بود که جایی را به قیمت خرابی جای دیگری آباد کنیم.

به گزارش ایلنا، " معصومه ابتکار " در جلسه مشترک شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، کارگروه کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند که عصر امروز(دوشنبه، ۶ آبان) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در چهل و هفتمین روز آغاز به کار در سازمان حفاظت محیط زیست در این شورا حضور پیدا کرده ام تا از نزدیک مسایل زیست محیطی استان خوزستان را مورد بررسی قرار دهم.

وی با اشاره به انتخاب مقتدایی به عنوان استاندار جدید خوزستان، افزود: امید است که با تلاش استاندار خوزستان که دارای دیدگاهی مناسب در زمینه مسایل زیست محیطی و توسعه پایدار است و حمایت دولت، بسیاری از سیاست هایی که با وقفه مواجه شده اند و یا مشکلاتی که در این استان ایجاد شده است، حل شود.

اراده ملی برای حل مشکلات زیست محیطی خوزستان

ابتکار با اشاره به اهداف سفر خود به خوزستان، تصریح کرد: به این دلیل به خوزستان آمده ایم که اراده ملی خود برای توجه به معضلات مختلف زیست محیطی خوزستان را اعلام کنیم؛ در میثاقی که روز نخست همه دولتمردان بستند، بحثحفظ سرمایه های ملی از جمله محیط زیست بسیار مورد توجه قرار گرفت. دکتر روحانی علاوه بر اینکه توجه به موضوع محیط زیست را در دوره های انتخاباتی جزء شعارهای خود قرار داده بود، یکی از یازده محوری که در برنامه خود به مجلس ارائه داد نیز به موضوع محیط زیست اختصاص داشت و این نشان می دهد که توجه به مسائل زیست محیطی در کشور در کنار حل و فصل مشکلات بین المللی و اقتصادی، در رأس کار دولت قرار دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: فردا در جلسه شورای عالی آب که به ریاست رییس جمهور تشکیل می شود به موضوع رودخانه کارون و بحثآب شرب و معضلات کیفی آب منطقه نیز پرداخته می شود.

ابتکار گفت: برای پیشبرد برنامه ها و تصمیماتی که برای اجرا در خوزستان اتخاذ می شود باید واقع بینانه عمل کنیم. دولت قصد ندارد در این مباحثشعار یا وعده بدهد، بلکه با جدیت نسبت به حل و فصل مسایل زیست محیطی اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید هوایی امروز خود از تالاب های استان و رودخانه کارون، افزود: در جریان این بازدید با تنوع مسایل و مشکلات زیست محیطی در این استان به خوبی آشنا شدیم. با توجه به اینکه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون از زمان تشکیل تاکنون دستاوردها و پیشرفت های خوبی داشته، لازم است جلسات این شورا ادامه پیدا کند و موضوعات و طرح های مورد بحثدر این شورا باید بر اساس برنامه پیش بروند؛ همچنین در این برنامه ها و طرح ها باید به بودجه موجود نیز توجه شود و طرح هایی اجرایی شود که توجیه اقتصادی داشته باشند و امیدواریم با بهبود شرایط بین المللی، بتوانیم از ساز و کارهای بین المللی در جهت حل مشکلات زیست محیطی کشور استفاده کنیم.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: با توجه به پر آب شدن تالاب ها در کشور عراق، شاهد هستیم که وضعیت ریزگردها در استان خوزستان نسبت به سال های گذشته بهتر شده و تعداد روزهای بحرانی و همچنین غلظت گرد و غبار در این استان کاهش یافته است. با توجه به وجود تالاب های ارزشمندی در استان می طلبد حفاظت از این تالاب ها در راس امور قرار گیرد و از تخریب و آسیب به این مناطق جلوگیری شود.

ابتکار گفت: در عرصه بین المللی هماهنگی های لازم با کشورهای منطقه از جمله عراق، برای حل معضل ریزگردها انجام شده است و در این زمینه تشکیل صندوق منطقه ای در جهت حل معضلات بین المللی در بحثزیست محیطی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود معضلات زیست محیطی مختلف در کشور و از جمله در استان خوزستان، دو رویکرد را برای حل و فصل این مشکلات مدنظر قرار داد و رویکرد نخست پیشگیری است؛ هر توسعه ای در هر زمینه ای که قرار باشد در استان صورت بگیرد، لازم است مطالعات و ارزیابی زیست محیطی جامعی از مرحله آغاز طرح تا پایان عملیات اجرایی انجام شود و در زمینه اثرات سوئی که ممکن است در منطقه ایجاد شود، مطالعات لازم صورت گیرد.

ابتکار در خصوص رویکرد دوم تصریح کرد: اگر قرار بر ایجاد تغییراتی در سد گتوند، کشت و صنعتها و یا سایر مجموعه ها در جهت کاهش آلودگی ها باشد، لازم است این تغییرات مبتنی بر مطالعات ارزیابی زیست محیطی صورت گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال آب کارون گفت: انتقال آب کارون به هیچ عنوان به این معنی که تاثیری بر رودخانه کارون داشته باشد و یا لطمه ای به منطقه وارد شود، مطرح نیست. نگاه بر مدیریت آب باید نگاهی ملی باشد و هیچ حوزه ای نباید لطمه بخورد. در دیدگاه ملی نمی توان به این معتقد بود که جایی را به قیمت خرابی جای دیگری آباد کنیم.

وی توضیح داد: استاندار خوزستان به همراه همه مدیران تشکل ها و سازمان های مردم نهاد باید با یک مدیریت راهبردی اجرای طرح های زیست محیطی را در دستور کار خود قرار داده و بر اساس این برنامه در حل معضلات زیست محیطی استان پیش بروند.

برای زنده ماندن کارون باید آب نیروگاه‌ها از منبع دیگری تامین شود

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان نیز در شورای کیفی رودخانه کارون گفت: اگر قرار باشد که کارون جاری باشد آب نیروگاه‌ها باید تامین شود و اگر قرار باشد توسعه نیشکر به فعالیت خود ادامه دهد باید فکری برای پساب آن کنیم.

وی اظهار کرد: در سالیان اخیر برداشت از استان در سطح ملی بوده اما متاسفانه خدمات به آن در سطح استانی است. بطور نمونه متاسفانه شرکتی مثل شرکت نفت و گاز اروندان در خرمشهر مستقر می‌شود و تبعات گرانی خانه در خرمشهر بوده که این به ضرر مردم است در حالی که وجود یک شرکت و یا کارخانه باید به سود مردم منطقه باشد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های سنگین دولت در بعضی مواقع در تعارض با یکدیگر بوده و با یکدیگر شاخ به شاخ می‌شوند و برآیند آن توقف و ضایعات است.

استاندار خوزستان در ادامه به اهمیت جایگاه رودخانه کارون اشاره و بیان کرد: هر موقع که در خصوص مباحثزیست محیطی صحبت می‌شود اسم کارون مطرح می‌شود و این موضوع نشان از اهمیت آن بر روی مسائل زیست محیطی است.

وی ادامه داد: مردم به خوبی اعتراض و پیام خود را به گوش مسئولان رساندند و خوشبختانه حضور خانم ابتکار در نخستین سفر استانی خود در دولت دهم پاسخ خوبی به انتظارات مردم استان خوزستان بود. به نمایندگی از همه مردم استان و به ویژه طرح زنجیره حمایت از کارون تشکر می‌کنم.

مقتدایی عنوان کرد: کارون با یک‌هزار کیلومتر طول دارای یک هارمونی فرهنگی و سمفونی وحدت ملی است و اگر حیات داشته باشد به سود منافع ملی است در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم.

وی افزود: اگر قرار باشد که کارون جاری باشد آب نیروگاه‌ها باید تامین شود و اگر قرار باشد توسعه نیشکر به فعالیت خود ادامه دهد باید فکری برای پساب آن کنیم.

استاندار خوزستان خطاب به مسئولان عنوان کرد: اولویت کاری همه باید حفظ و زنده نگه داشتن سرزمین تولیدی خوزستان باشد زیرا خوزستان همانند پدر برای یک خانواده است که اگر جایگزین نداشته باشد حیات آن خانواده به پایان می‌رسد.

وی گفت: شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی در واقع‌‌ همان فرزندان استان محسوب می‌شوند پس باید به درستی کار کنند.

مقتدایی با بیان اینکه حیات خوزستان تاثیر به سزایی بر روی کشور دارد افزود: خوزستان مهم‌ترین استان کشور محسوب می‌شود چرا که هیچ استانی به اندازه خوزستان شهید نداده است و هیچ استانی به اندازه خوزستان جنبه اقتصادی و ملی ندارد.

لزوم نگاه ویژه به استان خوزستان

بنا بر این گزارش، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در جلسه مشترک شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و کارگروه کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند که عصر امروز(دوشنبه، ۶ آبان) با حضور دکتر ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در استانداری خوزستان برگزار شد، تعیین تکلیف سد گتوند، وضعیت اعتبار طرح ساماندهی زه آب های کشاورزی و پرورش ماهی و همچنین اختصاص اعتبارات ۲ درصد فروش نفت به خوزستان را از جمله مطالبات این استان عنوان کرد.

وی اظهارکرد: توسعه پایدار استان همان توسعه پایدار کشور است؛ هر مشکلی در استان رخ دهد، در کشور نیز آثار خود را خواهد داشت؛ لذا باید نگاهی که به استان می شود نگاهی ویژه باشد.

لاهیجان زاده در ادامه به ظرفیت های استان خوزستان در حوزه کشاورزی و صنعتی اشاره و مهم ترین اقداماتی که در حوزه حفاظت محیط زیست انجام شده است را تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، پیشرفت طرح فاضلاب شهری اهواز، ساماندهی طرح فاضلاب دیگر شهرهای استان، ساماندهی زه آب های کشاورزی، ساماندهی زه آب های پرورش ماهی، لایروبی رودخانه، ساماندهی فاضلاب های بیمارستانی، مدیریت پسماند و ساماندهی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: شورای حفاظت کیفی رودخانه تاکنون ۶۳ جلسه اصلی و تخصصی تشکیل داده است. ۹ ورودی فاضلاب به رودخانه قطع شده و پروژه تصفیه خانه شرق اهواز که بزرگ ترین تصفیه خانه خاورمیانه است با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و نیاز به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه دارد. همچنین سه تصفیه خانه در دزفول، شوشتر و رامهرمز سال گذشته به بهره برداری رسید.

وی افزود: بخشی از طرح ساماندهی زه آب های کشاورزی اجرا شد که هم اکنون به اعتباری به میزان ۱۸۰ میلیارد تومان و همکاری شرکت توسعه نیشکر، وزارت نیرو و ارگان های دیگر نیاز دارد. همچنین طرح ساماندهی زه آب های پرورش ماهی هم اکنون آماده اجراست ولی به دلیل کم بود اعتبار فعالیت خود را شروع نکرده است. طرح ساماندهی فاضلاب های روستایی و بیمارستانی هم در دستور کار قرار گرفت. اکنون از ۵۵ بیمارستان استان خوزستان ۴۸ بیمارستان به شبکه فاضلاب مجهزند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص مشکلات مهم زیست محیطی در استان گفت: سازند نمکی دریاچه سد گتوند علیا یکی از مشکلات بسیار مهم استان است که اگر حل نشود با مشکلی بسیار بزرگتر و آن بالا آمدن سطح نمک آب دریاچه مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین فعالیت میادین نفتی یکی دیگر از معضلات زیست محیطی استان است. وقوع شکستگی در خط لوله نفت در یکی از سدهای انحرافی در روز گذشته و همچنین شکستگی خط لوله نفت در مارون که منجر به آلودگی رودخانه جراحی شد، در هفته گذشته، از جمله مشکلاتی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم. هر کدام از این حوادثکه به دنبال فرسودگی خطوط لوله نفت و گاز رخ می دهد، می تواند ده ها میلیارد تومان ضرر به دنبال داشته باشند.

لاهیجان زاده افزود: در میادینی که هم اکنون استخراج نفت از آن ها آغاز شده، مشکلات زیست محیطی بسیاری متوجه برخی دریاچه های سدهای بزرگ استان است و در آینده نیز مشکلاتی اساسی و غیر قابل جبران در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از طرح های مطرح در زمینه انتقال آب بین حوزه ای، طرح بهشت آباد است که مطالعات مرحله اول آن در سال ۸۸ انجام شد. انتقال بین حوزه ای آب کارون تاثیرات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای مردم استان خوزستان در پی خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در مورد معضل ریزگردها اظهار داشت: ایستگاه بستان در هورالعظیم نشان می دهد که از سال ۶۵ تا ۹۰ رطوبت در این تالاب کاهش یافته که این نشان دهنده خشکی تالاب است. همچنین به دنبال آن دما نیز افزایش یافته است. پس از خشک شدن تالاب، تالاب دچار خودسوزی می شود که این مشکل بزرگی را ایجاد کرده است.

لاهیجان زاده افزود: استان خوزستان در شش ماه نخست امسال بر اساس شاخص AQI ۳۲ روز شرایط بحرانی داشت که این در سال های گذشته به ۷۰ روز در سال می رسد. ۷۰ درصد از آلودگی های هوا به جزء آلودگی گرد و غبار مربوط به فعالیت های نفتی در استان است.

وی خاطرنشان کرد: تامین حقابه هورالعظیم اولین مطالبه استان خوزستان است که باید در حوزه همکاری های بین المللی با کشور عراق این حقابه تامین شود؛ همچنین باید اقدامات لازم برای حل مشکلات استان با صنعت نفت در هورالعظیم صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز