خبرگزاری کار ایران

پیام ابتکار به مناسبت روز ملی دامپزشکی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۸۹

از آنجا که وضعیت گوزن زرد ایرانی در منطقه دز و کرخه مورد تهدید جدی قرار دارد، انتظار می‌رود جامعه دامپزشکی در این زمینه همکاری عاجلی را با سازمان حفاظت محیط زیست در جهت مقابله با این بیماری داشته باشد.

ایلنا: معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز ملی دامپزشکی پیامی صادر کرد.

به گزارش ایلنا متن پیام به شرح زیر است؛ تنوع گونه‌های جانوری در کشور عزیز ما ایران، با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوا در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان از غنای بالایی برخوردار بوده، اگر چه کلیت خشک و نیمه خشک سرزمینی که متاسفانه رو به فزونی نهاده، وضعیت آسیب پذیر و شکنند‌های را ایجاد کرده است. در این شرایط حفاظت و مدیریت زیستگاههای طبیعی و ذخایر ژنتیکی که حدود ۱۰ درصد از مساحت کل کشور را با عناوین پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده، آثار طبیعی و ملی و پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده، کاری بسیار دشوار و نیازمند مشارکتی ملی است. متاسفانه تنوع زیستی کشور به ویژه گونه‌های جانوری با تهدید و چالش‌های فراوانی مانند تخریب و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها، شکار و صید غیرقانونی، تغییرات جهانی آب و هوا و حوادثطبیعی مثل خشکسالی‌ها یا سیل‌ها روبرو هستند.

همچنین شیوع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان یا بیماری‌های واگیردار میان حیوانات به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده تنوع زیستی کشور به حساب می‌آید. گونه‌های جانوری نادر و در معرض خطر انقراض - که با توجه به گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی(IUCN) حدود ۷ درصد از گونه‌های مختلف جانوری وحشی ایران را شامل می‌شوند - البته بیشتر تحت تاثیر بیماری‌ها قرار دارند و چنانچه اقدام عاجل برای کنترل به موقع بیماری‌ها صورت نگیرد با انقراض آن‌ها روبرو خواهیم شد. لازم است تاکید شود که انقراض گونه‌ها با وضعیت غذایی و کیفیت زندگی انسان‌ها رابطه مهمی دارد. چنانچه اخیرا دانشمندان نسبت به خطر نابودی گونه‌های متعددی از زنبورهای عسل هشدار داده‌اند. این فاجعه به هر دلیلی که باشد نمی‌توان نادیده انگاشت که یک سوم غذای بشر به این حشرات به دلیل فعالیت‌های گرده افشانی آن‌ها وابسته است.

بنابراین پیشگیری و کنترل بیماری‌ها همگام با حفظ ذخایر ژنتیکی و تولید اقتصادی مبتنی بر پژوهش، دانش محوری و توسعه پایدار به عنوان مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی پیشرفت جوامع و بهبود کیفیت زندگی مردم می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند. اما ارتقاء هر یک از این شاخص‌ها جز با همکاری دستگاههای مرتبط و عزم ملی امکان پذیر نیست.

با عنایت به محورهای هفته دامپزشکی در زمینه‌هایی مانند واکسیناسیون، مدیریت بحران، امنیت غذایی، آموزش و فناوری و تحقیقات، اهمیت حرفه دامپزشکی در حفظ سلامت، بهداشت جامعه و حفظ محیط زیست بیش از پیش نمایان می‌شود. در این میان واکسیناسیون و تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها در جمعیت دامی از مهم‌ترین راههای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها بوده، زیرا با توجه به ارتباط مستمر دام‌های اهلی با حیات وحش از طریق چراگاههای مشترک در مناطق و زیستگاههای طبیعی، همواره احتمال انتقال بیماری بین آن‌ها وجود دارد و ایمن سازی دام‌های اهلی در برابر بیماری‌های واگیر و جلوگیری از ورود دام‌های اهلی بیمار به مناطق حفاظت شده و چراگاههای مشترک با علف خواران وحشی از اقدامات مهم پیشگیرانه به حساب می‌آید.

خوشبختانه سازمان دامپزشکی کشور عزمی جدی برای پایش بیماری‌ها و واکسیناسیون گسترده جمعیت‌های دامی و کنترل بیماری‌ها در حیات وحش دارد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز امیدوار است نسبت به افزایش سطح همکاری و عقد تفاهم نامه مشترک با سازمان دامپزشکی کشور اقدام و گام‌های موثری در زمینه اجرایی شدن آن برداشته شود.

روز ملی دامپزشکی زمان مناسبی برای برجسته سازی نقش ارزشمند دامپزشکان و سایر فعالان حرفه دامپزشکی در تولید مواد غذایی سالم و حفظ بهداشت همگانی نیز هست. امیدوارم از این فرصت بهره لازم کسب شده و با تدبیر و امید شاهد شکوفایی صنعت دامپروری و مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی، حفظ ذخایر ژنتیکی و افزایش سطح بهداشت ایرانیان عزیز باشیم.

در پایان از آنجا که وضعیت گوزن زرد ایرانی در منطقه دز و کرخه مورد تهدید جدی قرار دارد، انتظار می‌رود جامعه دامپزشکی در این زمینه همکاری عاجلی را با سازمان حفاظت محیط زیست در جهت مقابله با این بیماری داشته باشد.
برای همگان آرزوی توفیق و سلامت و سربلندی دارم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز