خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم دامغان در مخالفت با لایحه بودجه ۹۴:

بودجه باید به دنبال کاهش واردات باشد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۲۱۹

نبود طرح‌های جامع در زمینه‌های مختلف یکی از دلایل نبود عدالت و توسعه متوازن در کشور است. در حالی که اگر طرح‌های جامع تعریف شود کسی نمی‌تواند در فصل بودجه و با حضور در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در این خصوص دخالت و تاثیرگذاری داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از این که همچنان دانشگاه‌ پروری و شهرستان سازی در لایحه بودجه سال ۹۴ دنبال می‌شود گفت: درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۴ واقعی نیست و این که دولت اعلام می‌کند با تخصیص این مشکل حل می‌شود باعثطولانی‌تر شدن پروژه های عمرانی می‌شود.

به گزارش ایلنا، عبدالرحمان رستمیان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ ضمن تشکر از حضور پر شور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و ابراز امیدواری نسبت به این که دولت و مجلس با اتخاذ تدابیر مناسب و کاهش واردات و باز کردن دروازه‌های صادرات و پشت سر گذاشتن تحریم‌های ارزی، نفتی و اقتصادی بتوانند همراهی مردم را جبران کنند، گفت: از دولت و مجلس تشکر می‌کنیم که با همه تنگناهایی که وجود داشت بودجه را ارائه کرده و در حوزه سلامت، در حال نزدیک شدن به شاخص‌های منطقه هستیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که این دهه از سوی مقام معظم رهبری دهه پیشرفت و عدالت نام گذاری شده است، افزود: خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما این پیشرفت‌ها متوازن نبوده و به مبحثدوم این نامگذاری یعنی عدالت خیلی توجه نشده است که شاید علت آن تخصیص نامناسب بودجه بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: نبود طرح‌های جامع در زمینه‌های مختلف یکی از دلایل نبود عدالت و توسعه متوازن در کشور است. در حالی که اگر طرح‌های جامع تعریف شود کسی نمی‌تواند در فصل بودجه و با حضور در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در این خصوص دخالت و تاثیرگذاری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه حتی وزیرانی که انتخاب می شوند باید براساس طرح‌های جامع تعریف شده عمل کنند، ادامه داد: بسیاری از بودجه‌های متفرقه که حجم بسیار زیادی هم دارند ناشی از نبود طرح جامع و تعریف شاخص‌ها و متغیرهای مربوطه است.

رستمیان گفت: براساس قانون در فصل شهریورماه دولت باید گزارش عملکردی ارائه کند تا بررسی کنیم چقدر شاخص‌ها و متغیرها رعایت شده اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است در حالی که این موضوع حتی برای سفرهای ریاست جمهوری و هیات وزیران باید عملی شود.

وی با تاکید بر اینکه بودجه‌های متفرقه هم باید به صورت عادلانه و متمرکز تقسیم شود، گفت: شاید در این صورت به عنوان دهه پیشرفت و عدالت مد نظر مقام معظم رهبری نزدیک‌تر شویم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نحوه کسب درآمدها در لایحه بودجه سال ۹۴ افزود: در این رابطه ما پیشنهاد عوارض بر سیگار، قلیان و کالاهای آسیب رسان را مطرح کردیم که می‌توانستیم از این محل ۳ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد کنیم اما متاسفانه به این پیشنهاد توجهی نشد و به علت نبود این عوارض‌ها شاهد راه‌اندازی قلیان‌سراها هستیم.

رستمیان با انتقاد از مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت با وضع عوارض بر سیگار و توتون ادامه داد: اگر این پیشنهاد تصویب می‌شد ۳ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می شد در حالی که ما امسال فقط ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات کسب می‌کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه با وضع هر ۱۰ درصد مالیات و عوارض بر محصولات دخانی میزان مصرف این مواد ۸ درصد کاهش خواهد یافت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌ بر تصویب این پیشنهاد و وضع عوارض بر سیگار و توتون اصرار دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی گفت: ما پیشنهادات متعددی به منظور کاهش واردات مطرح کردیم چرا که متاسفانه برخی از وزارتخانه‌ها شرکت زده اند و این شرکت‌ها کالاهای مصرفی وارد می‌کنند. ما پیشنهاد کردیم در زمینه واردات پوشاک ورزشی اداره ورزش و جوانان مالیات وضع کند اما با این موضوع موافقت نشد.

رستمیان اضافه کرد: ما ارزش افزوده یک و نیم برابری برای اجناس خارجی را پیشنهاد کردیم اما متاسفانه این پیشنهاد رای نیاورد.

وی با انتقاد از این که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مرکز واردات تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: اخذ عوارض بر کالاهای وارداتی مختلف از یک سو حمایت از تولید داخلی را در پی دارد و از سوی دیگر بودجه کشور را افزایش می‌دهد. متاسفانه در حال حاضر سود واردات بیشتر از تولید است و بودجه باید سیاست‌هایی را در پیش گیرد که به کاهش واردات کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: درآمدهای حاصل از جریمه غیبت سربازی باید برای خود سربازان و تامین تجهیزات مورد نیاز آن‌ها هزینه شود، باید در طول مدتی که این افراد در خدمت سربازی هستند این درآمد‌ها برای سربازان و خانواده‌های آن‌ها صرف شود.

وی با انتقاد از اینکه درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه ۹۴ واقعی نیست، گفت: دولت اعلام می‌کند با تخصیص این مشکل حل می‌شود در حالی که این روند باعثطولانی شدن پروژه های عمرانی می‌شود، همچنین در مورد هزینه‌ها هنوز که هنوز است به دنبال دانشگاه پروری و پردیس سازی هستیم در حالی که با انبوه فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجهیم و نیازی به این کارها نیست و این نوع رویکرد باعثهدر رفت بودجه‌های دولتی می‌شود.

رستمیان با انتقاد از اینکه به جای تزریق بودجه‌های دولتی به حوزه تولید این بودجه‌ها در مواردی که ضروری نیست هدر می‌رود ادامه داد: شهرستان سازی با جمعیت ۵ هزار نفری خلاف قانون بوده و این نوع عملکرد رانت است، باید جلوی چنین کارهایی گرفته شود، چرا به دنبال افزایش ساختمان‌های اداری و کارکنان دولت هستیم آیا این به معنی کوچک سازی دولت است؟ این خلاف قانون است و مجلس مگر نمی‌تواند نظارت کند، این ضعف مجلس را نشان می دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ایجاد نظام هماهنگ پرداخت گفت: افزایش حقوق برای اقشار مختلف جامعه باید به صورت هماهنگ و عادلانه صورت گیرد اگر نرخ تورم ملاک است، همه اقشار جامعه با این تورم مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقیق، بسیار ضعیف عمل شده است، تصریح کرد: یکی از دلایل گرایش جوانان و دانشجویان به کشورهای خارجی و استفاده از ظرفیت‌های تحقیقاتی این کشورها بی‌توجهی به حوزه تحقیق در داخل کشور است.

رستمیان اظهار داشت: در خصوص نوآوری و شکوفایی اعتباراتی در اختیار بانک‌ها قرار داده شده است اما با بهره بانکی که وجود دارد تولید رشد نخواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز