خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در سمینار روز جهانی جمعیت:

مشوق های افزایش نرخ باروری به دلیل عدم همسنگی با توان مالی کشور اجرا نشد

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۱۹۹

برخی از کارشناسان علت کاهش باروری در ایران را مقطعی می‌دانند و معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور در وضعیت خوبی نیست، بدون شک اقبال عمومی به فرزندآوری کم خواهد بود. / عواملی چون عدم امنیت شغلی یا داشتن تمایلات فردگرایی بین مردان و مشارکت در جامعه، ترس از مشکلات اجتماعی و همچنین ادامه تحصیل در زنان عواملی هستند که به تک‌فرزندی در کشور منجر می‌شوند.

رئیس مجلس با یادآوری درنظر گرفتن تشویق‌هایی برای افزایش باروری در کشور که در قالب اقداماتی از سوی مراجع تصمیم‌گیری‌کننده صورت گرفته بود، گفت: مشوق‌هایی برای افزایش نرخ باروری در نظر گرفته شده بود که با شرایط کشور و توان مالی آن همسو و همسنگ نبود که متاسفانه اجرایی نشد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز با حضور در سمینار روز جهانی جمعیت واقع در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، گفت: امیدواریم با تمهیداتی که در بودجه امسال کشور اندیشیده شده است، اقدامات خوبی برای سلامت کشور انجام شود و در مسیر خوبی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون روند رشد جمعیت در کشور شرایط مطلوبی دارد اما نرخ ازدواج، طلاق و یا فاصله ازدواج تا باروری در شرایط مطلوبی نیست.

وی افزود: شرایط کنونی ازدواج و طلاق در کشور نشان می‌دهد که وضعیت مطلوبی برای جوانان وجود ندارد و شاخص‌های مطلوب جمعیت جوان در حال تغییر است.

لاریجانی با انتقاد از تفاوت آمار و ارقام ارائه شده درخصوص جمعیت افزود: متاسفانه آمارهای ارائه شده درخصوص نرخ جمعیت و باروری با هم متفاوت است، به طور مثال آمارها نشان می‌دهد که نرخ باروری ۱.۸ بوده اما گزارش‌های واصله مرکز پژوهش‌ها در سال ۹۱ رقم ۱.۶۱ را نشان می‌دهد که کمتر از آمار ارائه شده است.

رئیس نهاد قانونگذاری گفت: طبق آمارهای ارائه شده نرخ باروری در سال ۹۱ در مناطق شهری ۱.۴۹، مناطق روستایی ۱.۹۳ و در مناطق شهری استان تهران ۱.۱۸ بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ باروری در سال ۹۱ وضع خوبی نداشته افزود: براساس مسائلی که گفته شد، سیاست‌های کلی جمعیت تنظیم شد و رهبر معظم انقلاب آن را در ۱۴ بند به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ کردند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه عوامل تعیین‌کننده جمعیتی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری لحاظ شده، تصریح کرد: مسائلی چون زادوولد، مهاجرت، مرگ و میر، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع آب و محیط‌زیست و رصد سیاست‌ها در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری لحاظ شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مسئله جمعیت نشان از اهمیت این موضوع دارد، گفت: مسئله جمعیت موضوعی است که ابعاد زیادی دارد و در تمامی صحبت‌های رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: سمت‌گیری کلی سیاست‌های جمعیت در حال حاضر باید به سمت اصلاح شرایط حرکت کند تا بدین ترتیب، جمعیت جوان کشور تغییر موضع ندهند.

لاریجانی با بیان اینکه تمامی موارد باید در افزایش نرخ باروری و تشویق مردم به زادوولد مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: سلامت جامعه، ازدواج و اصلاح اوضاع اقتصادی کشور باید مورد عنایت همه مسئولان قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای رفع موانع باروری اجماع نظری بین کارشناسان صورت بگیرد، گفت: متاسفانه بین کارشناسان در زمینه مسائل جمعیت، سلامت و باروری اجماع نظری به وجود نیامده و تا زمانی که تلاشی برای این موضوع صورت نگیرد، نمی‌توان از شاخص‌های جمعیتی با جامعه صحبت کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: برخی از کارشناسان علت کاهش باروری در ایران را مقطعی می‌دانند و معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور در وضعیت خوبی نیست، بدون شک اقبال عمومی به فرزندآوری کم خواهد بود.

وی ادامه داد: کارشناسانی که علت کاهش باروری را منوط به شرایط اقتصادی کشور می‌دانند معتقدند تا زمانی که اصلاح شرایط اقتصادی در جامعه صورت نگیرد، رشد جمعیت رخ نخواهد داد.

لاریجانی تصریح کرد: باروری نسلی نسبت به باروری مقطعی اعتبار بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه گروهی دیگر از جمعیت شناسان کاملا در مقابل نظریه یادشده هستند و معتقدند روند فعلی برای جمعیت کاهشی در زمینه باروری است و ما شاهد وضع منفی رشد جمعیت در آینده خواهیم بود که ادامه این روند کاهش جمعیت را به دنبال خواهد داشت.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: برای هر دو نظر یادشده استناداتی وجود دارد، در تهران در یک بررسی آماری که درخصوص مردانی که یک فرزند دارند انجام شد، ‌ نتایج جالبی به دست آمد که ریشه در واقعیت دارد. به طور مثال عواملی چون عدم امنیت شغلی یا داشتن تمایلات فردگرایی بین مردان و مشارکت در جامعه، ترس از مشکلات اجتماعی و همچنین ادامه تحصیل در زنان عواملی هستند که به تک‌فرزندی در کشور منجر می‌شوند.

لاریجانی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد افرادی که به اعتقادات دینی پایبند هستند، به تک‌فرزندی معتقد نبوده، البته تغییرات فرهنگی با توجه به اینکه فرهنگ بسیاری از کشورها با هم التقاط شده، تمایل افراد به داشتن فرزند کمتر و بیشتر نیز تحت تاثیر این مهم قرار گرفته است.

وی با یادآوری درنظر گرفتن تشویق‌هایی برای افزایش باروری در کشور که در قالب اقداماتی از سوی مراجع تصمیم‌گیری‌کننده صورت گرفته بود، گفت: مشوق‌هایی برای افزایش نرخ باروری در نظر گرفته شده بود که با شرایط کشور و توان مالی آن همسو و همسنگ نبود که متاسفانه اجرایی نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید هر نوع طرحی با در نظر گرفتن زمینه‌های مالی و شرایط کنونی کشور مطرح شود، افزود: به طور مثال برای اجرایی شدن طرح افزایش جمعیت با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه لازم بود که به علت تامین نشدن این بودجه طرح اجرایی نشد.

وی با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن مشوق‌هایی همچون افزایش مرخصی استعلاجی زایمان و مرخصی بدون حقوق، می‌تواند در تمایل افراد به افزایش جمعیت موثر باشد، گفت: طبق گزارش‌های واصله در نظر گرفتن مشوق افزایش مرخصی زایمان و مرخصی بدون حقوق تنها ۸ درصد در افزایش تمایل مردم به باروری تاثیر داشته است.

لاریجانی با بیان اینکه در نظر گرفتن خانه‌داری به‌عنوان شغل و نیز اجرایی کردن بیمه بازنشستگی زنان طبق آمارها حدود ۳۳ درصد تاثیر مثبت در افزایش باروری آنها داشته است، تصریح کرد: بعضی از مشوق‌هایی که برای افزایش جمعیت در نظر گرفته می‌شود، ‌ در اراده افراد تاثیری ندارد.

وی ادامه داد: از نظر علمی باید راهکاری را برای افزایش جمعیت کشور در نظر گرفت که بار مالی برای کشور در بر نداشته باشد.

رئیس قوه قانونگذاری با تاکید بر اینکه رکود، تورم، مشکلات اقتصادی و بیکاری عوامل تاثیرگذاری در عدم باروری و همچنین نرخ ازدواج و طلاق است، تصریح کرد: تئوری‌های جمعیت باید به مسئله توسعه و رشد کشور قبل از هر چیزی توجه کند.

لاریجانی با بیان اینکه تاکنون بیشتر به بحثکمی جمعیت توجه شده است، گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری جز در بند(۱) که به رشد، بالندگی و پویایی جمعیت توجه دارد، سایر بندها به کیفیت جمعیت معطوف شده است.

وی با تاکید بر اینکه در افزایش جمعیت کشور باید به کلیت موضوع و شرایط تاثیرگذار آن توجه کرد، افزود: باید در تمامی بخش‌ها، ‌ چالش‌های موجود را مورد توجه قرار داد تا بتوان به افزایش جمعیت مورد نیاز رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تک‌ساحتی نگریستن به مشکلات جمعیتی در کشور باری از دوش مسئولان برنمی‌دارد، بیان کرد: ایجاد تغییرات در ملاک‌های ارزشی، گرایشات فردی می‌تواند عامل موثری در رشد جمعیت کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه سالخوردگی جمعیت در انتظار کشور ما است، گفت: باید از همین امروز در راستای افزایش جمعیت و جلوگیری از سالخوردگی متمادی جمعیت کشور گام برداریم.

لاریجانی با بیان اینکه در طول سال ۲۲۰ هزار سقط جنین در کشور رخ می‌دهد که ۱۲۰ هزار مورد آن غیرقانونی است، ‌ گفت: معیارهای مادی نباید مبنای سقط جنین قرار بگیرد و باید این موضوع از سوی وزارت بهداشت ساماندهی شود تا جلوی این اقدامات گرفته شود.

وی با بیان اینکه این میزان سقط جنین غیرقانونی خطرناک است، تصریح کرد: از نظر معنوی و از نظر اجتماعی نیز رشد چنین آماری برای کشور مطلوب نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امیدواریم نشست‌های مسئولان به رفع موانع باروری و رشد کمی و کیفی جمعیت منجر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز