خبرگزاری کار ایران

ندیمی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

اصلاح‌طلبان پشت روحانی را نباید خالی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۴۸۱

بیش از آنکه رفتار نمایندگان بر اساس تفکر باشد بر اصول اخلاقی استوار است / کاهش محبوبت دولت در نتیجه ثبت نام یارانه حرف درستی نیست / دولت اگر خط قرمز‌ها را رعایت کند می‌تواند بسیار گردن فراز در مقابل تخریب‌ها سخن به میان بیاورد

از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۱۰ ماه می‌گذرد و کابینه روحانی با چالش‌های داخلی بسیاری روبه‌رو بوده است که‌ گاه هیچ کدام از دولت‌های پس از انقلاب حتی با نسیمی از این معضلات روبه‌رو نبوده‌اند.

دولتمردانی که در شرایطی مثل رشد اقتصاددی منفی ۵ و نیم درصد، بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی، عدم اجرای درست هدفمندی یارانه‌ها و هزار و یک مشکل اقتصادی دیگر در کنار شرایط سخت فرهنگی و اجتماعی و دخالت بی‌حد و حصر مسئولان دولتی در همه زمینه‌های کشور و به طور خلاصه سیاسی کردن همهٔ امور به پاستور آمدند و هموز از راه نرسیده مسئول پاسخگویی به مشکلاتی بودند که دولت‌های گذشته در دامن آن‌ها انداخته بودند.

ایرج ندیمی با حضور در خبرگزاری ایلنا در مورد علت رشد تذکر‌ها و سئوال‌ها در مجلس نسبت به دولت، هدفمندی یارانه‌ها، چگونگی رابطه دولت و مجلس و سهم خواهی نمایندگان از رییس جمهور در جریان رای اعتماد به وزرا اظهار نظر کرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به این سئوال که ثبت نام ۷۳ میلون نفری مرددم برای دریافت یارانه نقدی برای دولت چه تبعاتی دارد ابراز کرد: اقدام دولت برای ثبت نام اختیاری دریافت یارانه نشان از توجه و احترام به مردم است، زیرا نیازی به این‌که مردم ثبت نام کنند و یا نکنند وجود نداشت چراکه دولت باید ۵۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را در میان مردم باز توزیع کند و ۵۰ درصد دیگر نیز باید برای هزینه در بخش زیرساخت‌ها مثل درمان، تولید و… صرف کند و به همین خاطر این تعداد ثبت نام هیچگونه تعهدی را برای دولت ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در خصوص بازتوزیع درآمد‌ها در قانون آمده که دولت می‌تواند طبق درآمد خانواده‌ها، یارانه نقدی یا غیر نقدی به مردم پرداخت کند به عبارتی دولت باید طبق درآمد‌ها و ثروت هر خانواده، ارقام مختلفی را به عنوان یارانه به آنها بدهد نه اینکه همه به یک میزان یارانه دریافت کنند و این عمل قانونی نیست.

وی افزود: دولت می‌تواند به میزانی که تشخیص می‌دهد، گروه‌هایی از مردم را از دریافت یارانه‌ها حذف کند و ثبت نام ۷۳ میلیون نفر هیچ‌گونه تعهدی برای دولت به وجود نمی‌آورد.

نماینده مردم لاهیجان ادامه داد: سال گذشته درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها ۲۸ هزار میلیارد تومان بود و دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان به آن اضافه کرد و ۴۶ هزار میلیارد تومان را به مردم بازتوزیع کرد و این یعنی نه تنها اقتصادمان بهبود نیافت بلکه موجب افزایش نرخ نقدینگی هم شد.

ندیمی در خصوص اینکه برخی میزان ثبت نام متقاضیان برای دریافت یارانه‌ را رفراندوم عدم محبوبیت دولت مطرح می‌کنند، گفت: چنین جمله‌هایی که محبوبیت دولت کم شده است حرف درستی نیست زیرا هم در قانون هدفمندی یارانه‌ها و هم در بودجه به شکل واضح آمده است که دولت می‌تواند درآمدی تعیین کند و کسانی که درآمدشان از این سقف بیشتر است حذف می‌شوند و اگر نیز ثبت نام کرده باشند سه برابر یارانه‌ای که دریافت کرده‌اند، جریمه می‌شوند. این مسئله به طور کامل و به وضوح در قانون آمده است و نباید از این اقدام دولت که اجازه داده مردم آزادانه از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند، سوءبرداشت پیش بیاید.

وی خاطرنشان کرد: دولت مرجع تشخیص است و باید تشخیص دهد که چه کسی و به چه میزانی یارانه دریافت کند اما به خاطر آنکه نگاه انتخاباتی دارد به همه ماهیانه ۴۵ هزار یارانه می‌دهد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت خطاب به دولت گفت: چرا پیش از آنکه دولت بر سر کار بیاید از روند اجرای یارانه‌ها انتقاد می‌کرد اما پس از آنکه روی کار آمد تاکنون تغییری در آن ایجاد نکره است و حاضر نیست یک ریال از میزان پرداخت یارانه‌ها به مردم کم و زیاد کند. این نشان می‌دهد همه مشکلات ریشه در سیاسی بینی مسئولان دارد و اگر اینچنین نباشد مشکلات حل می‌شود.

افزایش فشار‌ها به دولت از سوی مجلس بیشتر ریشه در مسائل اقتصادی دارد تا سیاسی

ندیمی در خصوص چرایی افزایش تعداد سئوال‌ها و تذکرها در مجلس نسبت به دولت یازدهم نیز گفت: ‌ من در مجلس ششم نسبت به دولت خاتمی و در مجلس هفتم نسبت به دولت احمدی‌نژاد بیشترین سئوال‌ها و تذکر‌ها را به دولت داشته‌ام و بخاطر نوع و هجم سئوال‌هایم هیچ وجه برای خودم شائبه سیاسی قائل نبوده‌ام.

وی در پاسخ به این سئوال که ریشه افزایش قابل توجه حجم سئوال‌ها و تذکرات و تهدید به استیضاح به چه عواملی مربوط است، گفت: بسیاری از مشکلاتی که اکنون وجود دارد ریشه در عدم تعامل بین مجلس و دولت دارد و وزیر باید برای شنیدن مشکلات حوزه انتخابیه و سایر مشکلات عمومی به نماینده‌ها وقت ملاقات دهد نه آنکه بگوید من وقت دیدار با شما ندارم.
نماینده مردم لاهیجان در مجلس ادامه داد: دومین علت اختلافات ریشه در مواضع انتخاباتی برخی دولتمردان برای مجلس آینده دارد و نباید مواضع دولتمردان در جهت تضعیف مجلس فعلی باشد و اگر هم تصمیم به انجام کاری دارند باید بدون داد و بیداد این اقدام را انجام دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی سومین علت را مربوط به کارکردهای سیاسی دانست و افزود: مثلا جبهه پایداری منکر موضع گیری‌های سیاسی خود و مخالفت با سیاست‌ها دولت نیست.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان در تشریح چهارمین علت افزایش فشار‌ها به دولت نیز گفت: عدم هماهنگی در عزل و نصب‌ها نیز از جمله دلایل دیگر است. دولت مسئولیت انتخاب استانداران و فرمانداران را بر عهده دارد اما گاهی اوقات وزیر به حرف استانداران گوش نمی‌دهد. برای مثال در مسئله چای و گاز گیلان، استاندار به این جمع بندی رسیده بود که در این بخش‌ها بسیار ضعیف عمل شده است و باید مسئولان آن‌ها تغییر کنند و نمایندگان نیز با آن‌ها هم صدا هستند اما معاون وزیری در جهاد کشاورزی نمی‌گذارد این اتفاق بیفتد. مثلا زمانی که بانک ملی آمادگی خود را برای اعطای وام ۳۰ میلیاردی به بخش گاز را دارد چرا مدیر مربوطه توانایی دریافت این تسهیلات را ندارد و همین امر موجب می‌شود دودش به چشم مردم برود.
وی ادامه داد: باید ابعاد نظارت را شامل مدیر هم بدانیم. یعنی کارآمدی، شایستگی، قدرت اجرایی، جلب رضایتمندی مردم و جلوگیری از سو استفاده را نیز باید از جمله ویژگی‌های مدیران دولتی باشد زیرا نمایندگان در این خصوص تذکر و سوالاتی زیادی را از وزرا مطرح کرده‌اند.

ندیمی آخرین علت را نیز فشار‌ها و پیگیری‌های مردم خواند و خاطرنشان کرد: مجلس همیشه از یک جمعی تشکیل می‌شود که نمایندگان به شدت با خواست‌های مردمی روبه‌رو اند و برای پاسخگویی یا باید کار را انجام دهند یا باید دلایل خود را واضح و روشن اعلام کنند. بنابراین فکر می‌کنم بیشتر سئوال‌ها و تذکرهایی که وجود دارد جنبه اقتصادی دارد تا سیاسی. مثلا مسائل چالش برانگیزی مثل تصویب طرح‌های مختلف در دولت قبل و عدم پیگری دولت فعلی و… به تعداد تذکر‌ها و سئوال‌ها می‌افزاید.

رفتار نمایندگان بیشتر بر مبنای اصول اخلاقی است تا بر اساس تفکر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص قانع نشدن نمایندگان از توضیحات برخی وزیران درجلسات سئوال در مجلس نیز اظهار کرد: طبق تجربه چند ساله‌ام در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارم بیش از آنکه رفتار نمایندگان بر اساس تفکر باشد بر اصول اخلاقی استوار است و وزیرانی که در مجلس حضور می‌یابند باید متوجه جو مجلس باشند.

وی ادامه داد: مثلا در جریان حضور وزاری آموزش و پرورش، نفت و وزارت خارجه در صحن علنی برای پاسخ گویی به سئوال نمایندگان، ظریف و زنگنه توجه جدی به نمایندگان داشتند اما آقای فانی با تاکید بر اینکه بر سیستم آموزش پرورش و معلمان نفوذ دارد، تنها بر خودش تکیه کرد و توجهی به مجلس نداشت که این اقدامات به مجلس برخورد و موجب شد که وی از نمایندگان کارت زرد بگیرد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان در پاسخ به این سئوال که آیا نمایندگان می‌توانند وزرا را بخاطر مسائلی همچون حضور سید محمد خاتمی برای مجلس ترحیم پدر خانمش در دانشگاه شهید بهشتی تحت فشار قرار دهند گفت: انتقاد‌ها و صحبت‌هایی که علیه اشخاصی همچون مهدی هاشمی، خاتمی یا سایر اشخاصی می‌شود که اکنون مسئولان دولت یازدهم نیستند بر رفتار کلی مجلس با دولت تاثیری نمی‌گذارند.

ندیمی علت تاثیر نگذاشتن حواشی بر اقدامات مجلس گفت: سئوال از وزیر باید تنها در حوزه وظایف و اختیارات باشد که این وظایف می‌تواند مربوط به گذشته از لحاظ عمل یا ناظر به آینده از لحاظ رویکرد باشد. نمایندگان حق ندارند در سئوال از وزرا چنین مباحثی را بیان کنند و تنها در استیضاح است که حتی می‌توان شئون شخصی وزرا را مطرح کرد اما در سئوال از وزیر تنها شئون اجرایی مورد نظر است هرچند آوردن نام کسی که دادگاه درباره او حکم صادر نکرده، خودش جرم دارد.

انتقادات تندرو‌ها تاثیری بر روی کار دولت ندارد

نماینده مردم لاهیجان در واکنش به این سئوال که انتقادات چقدر می‌تواند از کارایی دولت بکاهد اظهار کرد: برخورد با دولت بسیار زود شروع شد و متاسفانه در ایران در بسیاری از مواقع رعایت آداب اخلاق و قانون را نمی‌کنیم اما باید توجه داشت شدید‌ترین انتقادات تندرو‌ها نمی‌تواند تاثیری بر روی کار دولت داشته باشد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ادامه داد: دولت اگر خط قرمز‌ها را رعایت کند می‌تواند بسیار گردن فراز در مقابل تخریب‌ها سخن به میان بیاورد و از این لحاظ تخریب کنندگان نمی‌توانند کاری کنند و وزرا و مسئولان در مقابل اظهاراتی که بر ضد آنهاست باید اقدام به تنویر عمومی کنند و برای این منظور می‌توانند اطلاعات خود را به مجلس بیاورند.

وی یکی از راهایی که می‌تواند موجب کاهش انتقاد‌ها شود را افزایش ارتباط بین مجلس و دولت خواند و تصریح کرد: دولت باید با همهٔ نمایندگان ارتباط داشته باشد اما نمی‌تواند چهره به چهره با نمایندگان مباحثه کند و به همین خاطر باید از طریق برخی از نمایندگان مواضع خود را انتقال دهد. بهترین نوعش هم این است که با تعدادی از نمایندگان ارتباط مستمر داشته باشد و مسائل را با آن‌ها در میان بگذارد و از طریق آن‌ها بتواند مسائل را به مجلس انتقال بدهد.

اصلاح طلبان پشت روحانی را خالی نکنند

ندیمی با بیان اینکه علاوه بر رقبای دولت اصلاح طلبان نیز رفتارهای خوبی با روحانی و کابینه‌اش نداشته‌اند، گفت: برخی از چهره‌های اصلاحات با اظهاراتی مثل اینکه روحانی اصلا اصلاح‌طلب نیست به دولت ضربه می‌زنند. البته یکی از دلایل این مواضع به خاطر این است اگر دولت نتواند به شعار‌هایش عمل کنند بگویند ما از‌‌ همان ابتدا گفتیم که روحانی گزینه مورد نظر ما نبوده که این خودش یک نوع پشت خالی کردن نسبت به روحانی و دولت یازدهم است.

وی با طرح این پرسش که ضرورت گفتن این حرف چیست؟ ادامه داد: مواضع اعضای جبهه پایداری کاملا مشخص است اما چرا اصلاح طلبان در چند ماه گذشته چنین مواضعی را نسبت به رییس جمهور مطرح می‌کنند. درست است که روحانی در تشکل‌های اصلاح طلبان حضور نداشته است اما رای آوردنش ناشی از بروز موج خاتمی و هاشمی بوده است و اصلاح‌طلبان نباید پشت روحانی را خالی کنند.

منظور دولت از تغییر شیوه ممیزی، انتشار کتاب‌های ضاله نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد علت انتقاد نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی نیز گفت: نظام جمهوری اسلامی همیشه بر روی مسائل فرهنگی حساس بوده است و مقام معظم رهبری هم سال جاری در کنار عنوان اقتصادی عنوان فرهنگی را نیز در نام سال مطرح کردند اما اینکه چرا اینقدر واکنش‌ها نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت زیاد شده است به گسست‌های ایجاد شده در دوران احمدی‌نژاد نسبت به دولت خاتمی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: ‌ این گسست‌ها هشت سال به طول انجامید و دو روند، دو سلیقه، دو معیار، دو انتظار و دو خروجی داشته است و امروز که دولت روحانی سیاست‌های فرهنگی‌اش در تضاد با هشت سال احمدی‌نژاد است، وجود واکنش‌ها طبیعی است اما اینکه انتقادات محق هستند یا نه، دولت باید بیان کند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس خاطرنشان کرد: مثلا اینکه دولت می‌گوید شیوه ممیزی تغییر کند اما هیچگاه نگفته کتاب‌هایی ضاله منتشر شوند و همه چیز آزاد باشد. هرکسی خودش باید انتخاب کند که چه چیزی بخواند یا ببیند. قطعا منظور روحانی این نیست و چون روی این مواضع پردازش صورت نگرفته و شفاف سازی نشده است مسائل و موضع‌های مختلفی مطرح شد.
مجلس در جریان رای اعتماد به وزرا از دولت سهم خواهی نکرده است

ندیمی در مورد اینکه گفته می‌شود شرط مجلس برای همکاری در رای اعتماد به کابینه، انتخاب وزیر کشور بوده است اظهار کرد: مجلس در جریان رای اعتماد به وزرا سهم خواهی نکرده است و به هیچ وجه تعرفه مجلس به دولت وزرایی مثل آقای رحمانی فضلی و سایر وزرایی که نام‌شان گا‌ها مطرح می‌شود، نبوده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ادامه داد: آقای روحانی خودش به خاطر ارتباطی که با آقای رحمانی فضلی از پیش داشته است، وی را برای وزارت کشور دعوت کرده است و نمی‌توان گفت چون ایشان معاون علی لاریجانی در صدا و سیما و رییس دیوان محاسبات بوده است پس اکنون نیز گزینه مجلس و یا ریاست مجلس بوده است. البته در میان مسئولان روابطی وجود دارد و نمی‌توان گفت چون این ارتباطات وجود دارد پس فلان نفر گزینه فلان نفر بوده است در حالی که اکنون بیشترین سئوال‌ها و تذکر‌ها به وزیر کشور تعلق دارد.

گفت‌وگو از: رضا رشتیانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز