خبرگزاری کار ایران

مفتح در اخطار قانون اساسی:

رئیس قوه قضائیه نمی‌تواند لوایح را مستقیماً به مجلس ارایه دهد

کد خبر : ۱۱۴۶۶۷

اگر بخواهیم قوه قضائیه لوایح را مستقیما به مجلس دهد کار درستی نیست چون در آیین نامه چنین چیزی وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از الحاق یک تبصره به ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه، گفت: این تبصره مخالف با قانون اساسی است و نیاز به شفاف سازی دارد زیرا براساس قانون اساسی رئیس قوه قضائیه نمی تواند لوایح را مستقیماً به مجلس ارایه دهد.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی مفتح در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل ۱۸۵ قانون اساسی افزود: در این اصل از جمله اختیارات رئیس قوه قضائیه را تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی تعیین کرده است که باید به دولت تقدیم و سپس دولت به مجلس ارایه دهد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تبصره ماده ۳ طرح قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه آمده است که بعد از سه ماه رئیس قوه قضائیه می تواند لوایح را به مجلس ارایه دهد؛ در این صورت ابهام به وجود می آید زیرا اگر قرار است در مجلس بررسی شود بدون شک با قانون اساسی ما تطبیق ندارد.

وی با استناد به اصل ۶۵ قانون اساسی یادآور شد: در قسمت دوم آمده است تصویب طرح ها و لوایح طبق آیین نامه داخلی انجام می گیرد که این نشان می دهد ما باید براساس آیین نامه کار کنیم.

مفتح تأکید کرد: طبق ماده ۱۳۵ آیین‌نامه، لوایح قانونی که از سوی دولت پیشنهاد می‌شود باید دولت آن را به تصویب برساند و به امضای رئیس جمهور و وزیر مربوطه برسد تا تقدیم مجلس شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: اگر بخواهیم قوه قضائیه لوایح را مستقیما به مجلس دهد کار درستی نیست چون در آیین نامه چنین چیزی وجود ندارد.

مفتح، افزود: طبق قانون اساسی باید براساس آیین نامه عمل کرد و بدون شک نحوه بررسی آن دچار ابهام است مگر آنکه بخواهیم آیین نامه را اصلاح کنیم تا تعریفی برای این مهم داشته باشیم.

لاریجانی در پاسخ به اخطار مفتح گفت: براساس اصل ۷۴ قانون اساسی اخطار مطرح شده، کمی واقعی به نظر می رسد، لذا باید روی این مهم تأملی صورت گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز