خبرگزاری کار ایران

دبیراجرایی‌خانه‌کارگر مازندران در گفت‌وگو با ایلنا:

90 درصد کارگران حداقل بگیر هستند/ رئیس‌جمهور صدای مظلومیت کارگران را بشنود/ ربیعی سخنران مراسم سالگرد سرپرست فقید ایلنا مازندران

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۸۸۴

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران گفت: در شرایط سخت اقتصادی و کارگری، 90 درصد کارگران حداقل بگیر هستند و امنیت شغلی ندارند.

به گزارش"ایلنا" از ساری، نصرالله دریابیگی، دبیر اجرایی‌تشکیلات خانه کارگر استان مازندران، امروز در بازدید از دفتر خبرگزاری ایلنا مازندران و نشست با سرپرست این دفتر و خبرنگاران افزود: شرایط سخت اقتصادی عرصه را بر کارگران و بازنشستگان تنگ کرده است و علاوه بر اینکه 90 درصد کارگران حداقل بگیر هستند؛ در حوزه بازنشستگان هم از 120 هزار نفر بازنشسته استان مازندران 70 درصد این تعداد حداقل بگیر هستند و در شرایط سختی گذران زندگی می‌کنند و باید حق و حقوق این افراد دیده شود.

وی اظهار کرد: دولت، وضعیت فعلی جامعه و شرایط سخت اقتصادی، رکود و تورم را می داند و اینکه قدرت خرید کارگران پایین آمده است و انتظار است شورای عالی کار در این بخش برگزار و حقوق کارگران افزایش یابد و سبد کالای غیرنقدی پرداخت شود و قانون تامین اجتماعی و حقوق بدرستی اجرا شود.

این مسئول بیان داشت: کارگران در شرایط بسیار سخت و اسفناکی کار می کنند و باید این شرایط در نظر گرفته شده و متناسب با آن از امنیت شغلی و حقوق و مزایا برخوردار باشند.

ربیعی، سخنران مراسم سالگرد سرپرست فقید خبرگزاری ایلنا در مازندران

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران با اشاره به پیش رو بودن اولین سالگرد درگذشت مرحوم " ‌فرامرز درخشنده "سرپرست فقید خبرگزاری ایلنا در استان مازندران، با بزرگداشت نام و یاد وی از ایشان بعنوان یار و مددکار جامعه کاری، همکار و برادر گرامی یاد کرد که عمر با برکت خود را در راه خدمت به جامعه کارگری سپری کرد.

دریابیگی با بیان اینکه ستاد بزرگداشت اولین سالگرد ارتحال مرحوم " ‌فرامرز درخشنده " برگزار و سخنران این مراسم علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ افزود: هماهنگی های اولیه انجام شده و قول مساعد برای حضور ایشان در این مراسم داده شده است.

وی گفت: درخشنده، زنده است و مراسم بزرگداشت اولین سالگرد ارتحال مرحوم " ‌فرامرز درخشنده " تنها بزرگداشت این مرد بزرگ عرصه کار و قلم نیست بلکه تجلیل از خبرنگاران و حق دارانی است که سالیان سال برای دردهای جامعه و درد جامعه کارگری و احقاق حق جامعه قلم و قدم زدند.

پرداخت طلب کارگران چیت سازی بهشهر با تقسیم اراضی این کارخانه

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران با اشاره به مشکلات خرد و کلان کارگران مازندران در بخش های مختلف یادآور شد: مشکلات کارگران چیت سازی بهشهر در شرق مازندران یکی از صدها و هزاران مشکلی است که کارگران این استان و کل کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید احقاق حق شود.

دریابیگی اضافه کرد: داستان چیت سازی بهشهر، داستان دو دهه گذشته است که کارگران مظلوم چیت سازی بهشهر به اندازه کافی زجر کشیدند؛ اما در طول سال های مختلف حقوق شان پرداخت نشد؛ سنوات دریافت نکردند و مشکلات خرد و کلان دامن گیر آنان شد و با تلاش های مختلف مسوولان و جامعه کارگری، اکنون طلب کارگران چیت سازی با تقسیم اراضی این کارخانه در حال انجام است.

وی افزود: در همان ابتدای اعتراضات و مشکلات اتفاق افتاده برای چیت سازی بهشهر، از سوی شورای عالی کار مصوبه تغییر ساختار گرفته شد و از سوی وزیر کار وقت و علیرضا محجوب نماینده جامعه کارگری کشور، 700 میلیون تومان از صندوق حمایت خانه کارگر کمک گرفتیم که یک ریال آن برگشت نداشت و تلاش های همه مسئولان و جامعه کارگری به جایی نرسید و کارخانه تعطیل شد.

این مسئول با اشاره به اینکه باید مرجعی باشد تا سود طلب کارگران چیت سازی بهشهر را هم پرداخت کند؛ یادآور شد: کارگران چیت سازی، دو دهه است که بیکار شده اند و اکنون به دلیل تورم، رکود و پایین آمدن ارزش پول، ارزش طلب کارگران به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است و باید مرجعی باشد تا سود طلب کارگران چیت سازی بهشهر را پرداخت کند.

90 درصد کارگران کشور  مازندران، حداقل بگیر هستند

مسئول کانون بازنشستگان استان مازندران همچنین بیان داشت: در شرایط سخت اقتصادی و شرایط سخت کارگری، 90 درصد کارگران حداقل بگیر هستند و امنیت شغلی ندارند و از 120 هزار نفر بازنشسته استان مازندران 70 درصد این تعداد حداقل بگیر هستند و در شرایط سختی گذران زندگی می‌کنند و باید حق و حقوق این افراد دیده شود.

دریابیگی گفت: دولت وضعیت فعلی جامعه و شرایط سخت اقتصادی، رکود و تورم را می داند و اینکه قدرت خرید کارگران پایین آمده است

و انتظار است شورای عالی کار در این بخش برگزار و حقوق کارگران افزایش یابد و سبد کالای غیرنقدی پرداخت شود و قانون تامین اجتماعی و حقوق بدرستی اجرا شود.

نساجی قائمشهر، قربانی سوء مدیریت

وی با اشاره به اینکه در کنار کارخانه چیت سازی بهشهر، بسیاری از کارخانجات بزرگ همچون نساجی قائمشهر، نساجی طبرستان، گونی بافی، خزر خز تنکابن، نساجی بابکان، لینترپاک، زغال سنگ البرز مرکزی، کاغذ سازی و غیره درگیر مشکلات فراوان، ورشکستگی و تعطیلی شدند؛ یادآور شد: این مسائل بیانگر جنگ نابرابر، تبعیض و عدم نظارت دولت در اجرای واگذاری ها پدید آمد و حاصل آن نارضایتی و بیکاری شد.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران با بیان اینکه نساجی قائمشهر، قربانی سوء مدیریت شد و بانک ملی هم اشتباهات بزرگی انجام داد؛ اظهار کرد: البته این سوء مدیریت، تنها منحصر به نساجی قائمشهر و چیت سازی بهشهر نیست و در بسیاری از کارخانه های ورشکسته صدق می کند.

دریابیگی افزود: در این تعطیلی و ورشکستگی ها بیشترین ضرر را کارگران و خانواده مظلوم آنان متحمل شدند که از هزاران کارگر بسیاری بازخرید شدند؛ تعدادی سکته کردند و بسیاری هم بازنشسته شدند و اکنون گونی بافی و طبرستان تعطیل است.

کارگران نساجی تلار، ماهها است که حقوق نمی گیرند و دفترچه تامین اجتماعی آنان اعتبار نمی خورد

وی افزود: نساجی تلار هم بیش از یک هزار کارگر، ماهها است که حقوق نمی گیرند و دفترچه تامین اجتماعی آنان و خانواده ها اعتبار نمی خورد و افرادی که مقصرند باید پیگیری و پرونده را بررسی کنند.

این مسئول بیان داشت: باید پیگیری شود تا کارخانجات باقمیانده فعلی به سرنوشت کارخانجات ورشکسته نساجی و چیت سازی دچار نشوند و برخی از واحدهای تولیدی به جای تولید به آپارتمان سازی و برج سازی نپردازند و به تولید ضربه نزنند.

جوانان جویای کار رغبتی برای کار تولیدی ندارند

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران همچنین از کارگران بعنوان صاحبان اصلی این انقلاب یاد کرد که در بدترین شرایط زندگی و گذران عمر می کنند و از حداقل ها محروم هستند.

دریابیگی گفت: جوانان جویای کار، اکنون رغبتی برای کار تولیدی ندارند چون بزرگان ما کار کردند و حاصل آنان فقر شد و بازنشستگان امروز که از بسیاری از امکانات محروم هستند؛ آیینه تمام نمای نیروی کار جوان جامعه ما هستند.

وی اظهار کرد: وضعیت بازنشستگان ما در جامعه دردآور است و دارای وضعیت مناسبی نیستند و به همین دلیل برخی از جوانان به شغل های واسطه گری و دلالی می پردازند و از کار تولیدی گریزان هستند و باید چاره اندیشی شود.

خصوصی سازی به عدالت اجتماعی مبدل شود

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران با بیان اینکه باید خصوصی سازی به عدالت اجتماعی مبدل شود تا کارگران به نان و نوایی برسند؛ گفت: با خصوصی سازی با رغبت موافقیم چرا که معتقدیم خصوصی سازی تولید ثروت، کوتاه شدن فاصله بین فقر و غنا، اداره کشور به دست مردم، کوچک کردن دولت، مهم شدن مردم و تقسیم عادلانه ثروت است.

دریابیگی خاطر نشان کرد: در خصوصی سازی، کارگران باید در سهام و اداره کشور سهیم باشند و اگر دلسوزانه، صادقانه و بدون منافع شخصی این مهم انجام شود؛ می توان امیدوار بود.

تایید خصوصی سازی در مازندران و عمل به عکس آن

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران افزود: متاسفانه در استان مازندران، خصوصی سازی در حد شعار باقی ماند و عملی نشد و تنها خصوصی سازی تایید شد و به عکس آن عمل شد.

این مسئول اضافه کرد: با خصوصی سازی انجام شده در مازندران موافق نیستم چرا که عده ای حقوق نجومی گرفتند و هیات مدیره های فامیلی رقم خورد و متاسفانه حق و حقوق عده ای از کارگران نادیده گرفته شد و از بین رفت.

معیشت و درمان، دو مشکل بزرگ بازنشستگان

عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان کشور با بیان اینکه بازنشستگان دارای دو مشکل بزرک معیشت و درمان هستند؛

گفت: در بخش معیشت بازنشستگان، نگرانی های فراوانی وجود دارد و از 120 هزار بازنشسته مازندرانی 70 درصد آنان حداقل بگیر هستند و ماهانه یک میلیون و 100 هزار تومان حقوق دریافت می کنند.

دریابیگی با اشاره به مشکلات درمان بازنشستگان خاطر نشان کرد: در بخش درمان هم باید براساس قانون اساسی و قانون الزام عمل شود و درمان رایگان شود.

وی گفت: متاسفانه در برخی از موارد تامین اجتماعی کم کاری می کند و مشکلاتی به وجود می آورد و حق بیمه درمانی که باید به حساب شرکت بیمه گذار ( آتیه سازان حافظ بعنوان بیمه تکمیلی) پرداخت شود؛ اکنون 4 ماه پرداخت نمی شود و مشکلات فراوان درمانی، گریبان گیر بازنشتگان شده است.

این مسول اضافه کرد: در حوزه بازنشستگان کار چشم‌گیری انجام نشد و در دولت تدبیر و امید تنها طرح کرامت رضوی بنیانگذاری شد که

طرح خوبی بود اما کافی نیست که در قابل این طرح 4 هزار نفر بازنشسته مازندرانی به صورت رایگان به مشهد مقدس و پابوس امام رضا(ع) اعزام شدند و طرح هایی هم از طریق بانک رفاه و تامین اجتماعی در اختیار بازنشستگان قرار گرفت که باید افزایش یابد.

قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان باید اجرا شود

مسئول کانون بازنشستگان استان مازندران با اعلام اینکه قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان مصوبه مجلس است و باید اجرا شود؛ یادآور شد: براساس این قانون، یک بازنشسته با یک زن و یک فرزند دارای زندگی آبرومند باشند؛ نه اینکه در این سن و سال به سمت کارهای کاذب و ضد اشتغال سوق داده شوند.

دریابیگی گفت: باید در بخش بازنشستگان و تامین زندگی آنان و ایجاد آرامش برای آنان و خانواده، دقت فراوان انجام شود؛ چرا که این جمعیت، آیینه تمام نمای شاغلین و کارگران هستند و باید مسائل مربوط به آنان مورد توجه باشد تا کارگران دلسرد نشوند و بدانیم کم کردن خدمات بازنشستگان با فرهنگ کار، تلاش، تولید و منافع ملی، ضدیت دارد.

" محمد اسلامی" انتخاب مناسبی برای وزارت راه و شهرسازی

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه "محمد اسلامی" استاندار مازندران  وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی است؛ خاطر نشان کرد: اسلامی از استانداران دلسوز، مردمی و بدون حاشیه بود که برای جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشسته اهتمام ویژه داشت که انتخاب خوبی برای وزارت راه و شهرسازی است.

دریابیگی افزود: "محمد اسلامی" در مدت کوتاهی ( حدود یکسال ) که استاندار مازندران بود خدمات بسیاری برای جامعه و استان انجام داد و قطعا" با اخذ رآی برای وزارت راه و شهرسازی هم منشاء خدمات خواهد بود.

وزیر جدید کار باید درد کشیده جامعه کارگری باشد

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران گفت: ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولانه خدمت کرد و خود از جامعه کارگری و دارای محبوبیت در میان کارگران بود و وزیر پیشنهادی  جدید کار، باید درد کشیده جامعه کارگری باشد.

ربیعی افزود: وزیر جدید کار باید درد قراردادهای موقت کار، نداشتنن امنیت شغلی، حداقل حقوق گرفتن و درد سفره خالی کارگری را چشیده باشد و این موارد را بداند تا بتواند این قشر را درک کند.

رییس جمهور، صدای مظلومیت کارگران را بشنود

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگراستان مازندران در پایان گفت: امیدواریم رییس جمهور، صدای مظلومیت کارگران را بشنود و وزیری برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کند که به کار، تولید و اشتغال جوانان بدون

خط و خطوط سیاسی اعتقاد قلبی داشته و برای رفع مشکلات مردم و کارگران و مستضعفان این جامعه گام بردارد.

دریابیگی افزود: تلاش برای احقاق حقوق کارگران، از جمله دغدغه های جامعه کارگری است که امیدواریم برای رفع مشکلات اقدام شده و کارگران به حق قانونی خود برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز