خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری مازندران:

بوم‌گردی احیای فرهنگی زندگی روستایی و سبک زندگی بومی است

کد خبر : ۶۰۷۵۸۱

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنکی مازندران گفت: بوم‌گردی احیای فرهنگی زندگی روستایی و سبک زندگی بومی است و نخستین شاخصه‌ی مهم آن برخورداری از معماری بومی-سنتی است.

به گزارش ایلنا از ساری،مهران حسنی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد خدمات سفر مازندران، راه‌اندازی «نوروزگاه‌ها» در استان‌های کشور با موضوع آیین‌ها و آداب و رسوم نوروزی را تدبیر معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور برای احیای فرهنگ‌ بومی و محلی و حفظ آن در میان مردم دانست و گفت: نوروزخوانی در مازندران با اشعار مذهبی بشارت‌دهنده‌ی آمدن بهار است که سابق بر این بیشتر در روستاها برگزار می‌شد و امسال در استان از دو هفته پیش از آغاز نوروز، در شهرها نیز اجرا شد.

وی ضمن اشاره به اینکه نوروزگاه‌ها با هماهنگی و همکاری شهرداری‌ها فعالیت می‌کنند، افزود: تلاش ما بر این بود که اجرای نوروزخوانی به صورت توقفگاهی نباشد و در خیابان‌ها در میان مردم اجرا شود.

معاون گردشگری مازندران با بیان اینکه گروه‌های مختلف هنری در استان از شهرهای مختلف به شکل کارناوال و اجراهای چند نفره با لباس‌های محلی و آداب آن نوروزخوانی کرده‌اند، گفت: نوروزخوانی علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی در روزهای منتهی به آغاز نوروز، یک جریان‌سازی فرهنگی نیز هست.

حسنی افزود: در کنار گروه‌های هنری شناخته شده، گروه‌های نوروزخوانی از دل خود مردم شکل گرفت و در سطح شهر به نوروزخوانی پرداختند و با استقبال و قدرشناسی مردم مواجه شدند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و‌گردشگری مازندران گفت: نوروزخوانی احیای فرهنگ سنتی به دست خود مردم مازندران است زیرا مردم به آن‌چه باور دارند، توجه می‌کنند و مود به احیای آن همت می‌گمارند.

در اسفند سال سال گذشته، ۲۵۰ گروه مختلف نوروزخوانی اجرا کردند.

حسنی با اشاره به آموزش گردشگری با هدف ایجاد توسعه پایدار گردشگری گفت: آموزش در این حوزه هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم است.

وی افزود: مشاغلی چون مدیران هتل‌ها، دفاتر جهانگردی‌ میزبانان‌ پذیرش‌گرها در ارتباط مستقیم با گردشگری هستند و قشرهایی چون نیروی انتظامی، تاکسی‌رانان، صاحبان سوپرماکت‌ها، مکانیکی‌ها و غیره در ارتباط غیرمستقیم با گردشگران هستند که به گردشگر خدمات ارائه می‌کنند.

حسنی تأکید کرد که با توجه به ذات و طبیعت صنعت گردشگری نیاز به یک تعامل دو جانبه بین مهمان و میزبان دارد، تفاوت اساسی گردشگری با سایر صنایع را در این دانست که هیچ‌گاه در آن یک ماشین نمی‌تواند جایگزین انسان شود.

معاون گردشگری افزود: بر این اساس در این صنعت انسان و آموزش نیروی انسانی محوری است.

حسنی با اشاره به برگزاری ۲۶ دوره آموزشی در مازندران و آموزش یک‌هزار و ۵۵۰ نفر گفت: گردشگران را باید سرمایه‌های استان در حوزه گردشگری بدانیم، آن‌ها رونق اقتصادی در مقطع زمانی نوروز و کل سال به همراه می‌آورند.

وی رفتار با یک گردشگر را از این جنبه مهم اعلام کرد که یک‌گردشگر پس از سفر فیزیکی‌ای که دارد، یک سفر ذهنی هم خواهد داشت که همان خاطره‌های او از سفر است.

حسنی از این لحاظ تأکید کرد که باید از جوانب مختلف به موضوع گردشگری نگاه کرد و گفت: رفتار سنجی یعنی یک گردشگر راضی ده‌ها گردشگر دیگر را به استان می‌آورد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به توسعه پایدار در گردشگری برسیم باید همه‌ی اصول توسعه پایدار را رعایت کنیم که بخشی از آن به دولت مربوط است و بخش عمده‌‌ی آن مربوط به بخش خصوصی است.

حسنی بوم‌گردی را احیای فرهنگی زندگی روستایی و سبک زندگی بومی دانست و گفت: نخستین شاخصه‌ی مهم آن برخورداری از معماری بومی-سنتی است.

وی افزود: زمانی می‌توان گفت زیرساخت‌های بوم گردی آماده است که سبک زندگی در روستاها مانند گذشته باشد و خانه‌های روستایی در کنار همان آداب و رسوم سنتی وجود داشته باشد.

حسنی با رد این تفکر که فعالیت در بوم گردی منحصر به بحث اقامت باشد، ادامه داد: در خانه‌های روستایی دارای مجوز بوم گردی باید صاحب خانه ساکن باشد تا هم غذای محلی طبخ شود و هم گردشگر سبک زندگی روستایی را ببیند، زیرا این امر هدف بوم گردی است.

وی به اقتصاد گردشگری روستایی نیز اشاره کرد و گفت: باید تفکر اینکه گردشگر فقط برای ما زباله می‌آورد را دور ریخت، نمی‌توان انکار کرد که اقتصاد کردشگری رقم نمی‌خورد.

حسنی تأکید کرد: به ازای هر ۲۵ نفر گردشگر داخلی یک اشتغال به وجود می‌آید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز