خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری خبرداد:

اجرای طرح " حسینیه هنر " به منظور حفظ آیین های عزاداری محرم در ساری

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۵۵۲

معاون فرهنگی اجتماعی شهردای ساری از اجرای حفظ ، احیاء و بازآفرینی آیین ها و سنت های عزاداری محرم با طرح "حسینه هنر" در ساری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، مازندران، دیار علویان و سرزمینی که در طول تاریخ با ولایت گره‌خورده است و آیین‌های عاشورایی‌اش، اوج ارادت علویان می باشد و هر سال که می گذرد این شیدایی بیشتر می شود. محرم در آیین ما جایگاه والایی دارد و هر منطقه ای بر اساس باور ها و اعتقادات و برخاسته از فرهنگ ملی خود آیین های عاشورایی را برگزار می کنند.

 حفظ آیین ها و سنت ها ی عاشورایی از دیگر مصادیق خودباوری و اعتقاد قلبی ما به ائمه اطهار(ع) است که متاسفانه بعضی از رسوم و آداب در گذر زمان کمرنگ شده اند. در این مسیر معنوی، فرهنگی و آیینی،  معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری طرح " حسینیه هنر" با همکاری و همراهی نهادها و دستگاه ها  و دوستان هنرمند سعی بر احیا، بازآفرینی رسوم، آداب، نوحه سرایی، شعر و هنر نمایش (تعزیه)  قدیمی و پر پیشینه ای که ریشه در فرهنگ و سنت مردمان این دیار دارد، را در دستور فعالیت فرهنگی مذهبی خود قرارداده است.

ابزار هنر در انتقال آداب دینی بسیار موثر و کارآمد هستند،  هنر در مراسم عاشورا همانند یک رسانه عمل می‌‌کند و توام کردن آن با احساس و هنر، همواره یک رسالت و ماموریت برای جامعه هنرمندان و عاشورا دوستان  می باشد.

معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری با نگاه حفظ و احیا و بازآفرینی آیین ها و سنت های عزاداری محرم با طرح " حسینیه هنر " در قالب یک مجموعه به هم پیوسته جلوه‌هایی از روایت محرم و سوگ قدسی عاشوراییان را در هنرهای مختلف از نقاشی، عکس، پوستر و گرافیک، نوحه ها و مداحی ها،  تا نمایش‌های آئینی  فیلم و تئاتر و تعزیه  این میراث ارزشمند را به نمایش گذارد.

بنا به گفته محمد محبوب  معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری، آنچه هنر عاشورا را در مواردی تهدید می‌کند، وجود و جایگزینی سلیقه‌هاست، گنجینه ای از ملودی های باارزش عاشورایی وجود داردکه در این چند ساله رنگ غفلت بر آنها نشسته بود و تصمیم بر این شد که این نغمه های عاشورایی را احیا و بازخوانی کنیم.  وی افزود: درطرح " حسینیه هنر" بازخوانی و اجرای 5 ملودی مداحی قدیمی از نوحه های مختلف و مشهور و مداحان اهل بیت ساروی  چون نوبر و مشمولی و ناطق و ....در قالب موسیقی محزون می باشد. همچنین ویرایش و اصلاح و رونمایی از 30 فایل مداحی قدیمی ساری در قالب لوح فشرده از جمله فعالیت در حوزه شعر و موسیقی می باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری گفت: انجمن فیلم بهارنارنج شهرداری ساری، فیلم‌های مستند با موضوع محرم در فرهنگ، سنت و آئین اقوام مازندرانی، روایت‌هایی از سوگواری را در آئین‌ها و اقوام را با حضور هنرمندان به نمایش ‌گذاشت؛ این برنامه شامل 5 فیلم مستند بوده که با همکاری حوزه هنری مازندران اجرا شده است.

وی افزود: در حوزه نمایش بخش تئاتر، اجرای تئاتر شیدشفق (تلفیق نمایش و تعزیه و روضه و روایت) در پارک ملل واجرای چهار گروه تئاتر در قالب اپیزودهای کوتاه ویژه مساجد، هیئت ها از برنامه حسینیه هنر می باشد.

محبوب ادامه داد:عکس از قدیمی ترین هنرها در انعکاس وقایع تاریخی است و این هنر نافذ بوده و قابلیت بسیاری دارد، در همین زمینه نمایشگاه  پوستر وعکس  از حماسه پیاده رویی اربعین با 40 اثر نیز برپا خواهد شد.

 وی گفت: کتاب تعزیه ساری مجموعه ایی از نسخه گروه های مختلف تعزیه در شهرستان ساری در مراحل پایانی و ویراستاری می باشد که هدف از نگارش این کتاب، بازگویی و بررسی نقش و رسالت هنر در تجلی عاشورا، دین و وقایع مربوط به آن است. این اثر با تصاویر قدیمی و متعددی همراه است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار ساری " حسینیه هنر " را شروع و تلنگری برای حفظ و احیا سنت مطرح کرد و در این امر مهم با مطالعات و تحقیات گسترده و حضور کارشناسان و محققان ، بر ادامه این طرح تاکید داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز