خبرگزاری کار ایران

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

کشف بیش از 143 هزارقلم داروی قاچاق و تقلبی در مازندران

asdasd
کد خبر : ۴۴۲۰۴۸

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: بیش از 143 هزار کالای تقلبی و قاچاق در 9 ماهه سال جاری در مازندران کشف شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، مجید سعیدی در نشست با خبرنگاران از برگزاری نخستین همایش داروسازی بیمارستانی خبر داد و اظهار داشت: این همایش با محوریت طرح تحول سلامت و خدمات داروسازان در بیمارستان ، اعتبار بخشی و ارزیابی بخش مراقبت های دارویی، اقتصاد داروخانه های بیمارستانی، مسائل حقوقی و اخلاق حرفه ای اول دیماه در تهران برگزار شد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران دربخش های واحد تحقیق وتوسعه، کتاب ،سخنرانی ، پوستررتبه برتراین همایش را به خود اختصاص داد.
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، گفت: نخستین دوره آموزش داروسازبیمارستانی با حضوردانشگاههای علوم پزشکی مازندران، گیلان، بابل، سمنان ، گلستان ، شاهرود با حمایت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بصورت رایگان برگزار شد.
وی بهینه کردن مصرف داروها را از جمله اهداف این معاونت دانست و گفت: با تدابیر اتخاذ شده از سوی این معاونت مقرر شد تا مصرف10 داروی پرمصرف وگران قیمت کاهش یابد به همین منظور فرم هایی برای تجویز پزشکان تهیه شده تا درآن علت تجویز دارو برای بیماران قید شود.
سعیدی افزود: با کنترل و مراقبتی که در زمینه پنج قلم داروی پرمصرف صورت گرفت ، سال 94 نسبت به مشابه سال قبل یک میلیارد تومان کاهش و سال 95 نسبت به مشابه سال قبل 2 میلیارد تومان مصرف این داروها صرف جویی شد.
وی عنوان کرد : این طرح تا پایان سال جاری حداقل برای 20 قلم داروی پرمصرف دیگر در بیمارستان های دولتی این استان اجرایی خواهد شد.
سعیدی افزود: در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با وجود افزایش پذیرش بیماران در این مراکز درمانی ، هزینه مصرف دارویی کاهش داشته است .
وی به تجویز داروهای شیمی درمانی اشاره کرد و گفت: یکی ازسیاست گذاری های نظام سلامت در سراسر دنیا روی داروهای خاص است چرا که این قبیل بیماری ها به شدت بر روی زندگی فرد و خانواده اثرمی گذارد.
سعیدی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تمهیدات اتخاذ شده داروهایی را که تجاری بوده و بیمه هزینه پرداخت را متقبل نمی شد را به تدریج کم کرد که این امر سبب شد تا دو میلیون و 400 میلیون تومان به مدت 6 ماه صرفه جویی شود.
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اجرای تمامی بسته های مرتبط برنامه تحول نظام سلامت در این مرکز ، گفت: کاهش سهم پرداختی بیماران سرطانی مهمترین دستاورد این برنامه در این مرکز به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت، بیماران سرطانی مقداری از هزینه های درمانی و داروهای شیمی درمانی را باید پرداخت می کردند  و این امر علاوه بر مشکلات بیماری ، آسیب جدی به اقتصاد خانواده وارد می کرد، افزود: با اجرای این برنامه در حال حاضر هزینه داروهای بیماران صعب العلاج به صفر رسیده است.
وی افزود :بسیاری از افراد خودسرانه دارو مصرف می کنند و به دلایل مختلف و جزئی و بدون توجه به هشدارهای مکرر از سوی افراد مطلع و پزشکان به مصرف داروها بدون تجویز پزشک و با عوارض ثانویه خطرناک روی می اورند که این امر نیاز به فرهنگ سازی است.
سعیدی به فروش داروها در عطاری ها اشاره کرد و گفت: مجوز عطاری ها بر عهده دانشگاه علوم پزشکی نیست برعهده صنف عطاری است اماچنانچه مردم موارد غیر قانونی از فروش داروها در عطاری ها مشاهده و اطلاع رسانی کنند با متصدیان این عطاری ها برخورد قانونی می شود.
وی ادامه داد: عرضه دارو و انواع مکمل توسط عطاری ها و باشگاه های ورزشی ممنوع است و تنها مکان مطمئن و مجاز عرضه این اقلام داروخانه ها می باشند و داروهای قاچاق و غیر مجازی که در سایر مکان ها به فروش می رسند فرآورده هایی نامطمئن و تقلبی بوده که علاوه بر عدم کارایی می توانند عوارض مختلفی ایجاد نمایند.
سعیدی افزود: برخی ازداروخانه های استان داروهای آغشته به مواد مخدربرای درمان بیماران عرضه می کنند.
معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  به کشفیات مشترک با نیروی انتظامی ، صنعت معدن و تجارت اشاره کرد وافزود: 45 مورد گشت در سال گذشته داشتیم که این میزان در سال جاری به 120 مورد افزایش یافت.
وی با اعلام اینکه در 9 ماهه سال گذشته 15 هزار و 369 قلم کشف قاچاق دارو صورت گرفت ، گفت: این میزان در 9 ماهه سال جاری به 143 هزار و 806 قلم افزایش پیدا کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز