خبرگزاری کار ایران

مازندران ؛ استانی با میزان باروری پایین و رو در رو با بحران پیری جمعیت

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۲۶۸

پیری جمعیت در مازندران، بحرانی است که رو به گسترش است و هر روز بر جمعیت پیر افزوده و در مقابل رغبتی برای افزایش جمعیت وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران،  پیری جمعیت این روزها استان‌مازندران را به یکی از استان های دارای رتبه های بالا تبدیل کرده است و صدای پای پیری جمعیت این استان در مقابل کاهش جمعیت جوان و مولد، آینده استان را با خطر کاهش جمعیت و نیروی مولد کار مواجه می کند.

نگرانی پیری جمعیت مساله نگران‌کننده ای است که در کشور  وجود دارد و آهنگ آن اما در مازندران نواخته شده‌است و کارشناسان و متخصصان بر این باورند که با توجه به اینکه در بحران‌پیری جمعیت قرار داریم باید با استفاده از تیم مدیریتی کارآمد برای رهایی از این معضل و افزایش نرخ جمعیت جوان تلاش کرد.

صاحب نظران بر این اعتقادند که برای رسیدن به جمعیت جوان باید فاکتورهای مختلفی را همچون ازدواج، افزایش نرخ باروری، تلاش برای بارور کردن زوج های نابارور، حمایت از فرزند آوری و ارائه سوبسیدهای لازم به خانواده های با جمعیت بالا و..  مد نظر قرار داد.

در حالی که زنگ خطر پیری جمعیت در مازندران نواخته شده، وضعیت مازندران در بخش فرزند آوری هم  مناسب نیست و از سه استانی است که میزان باروری پایینی دارد و  از ۱.۷ کشور  در فرزندآوری کشور، سهم مازندران ۱.۲  در فرزندآوری است و براساس اعلام‌ پزشکان و صاحب نظران این بخش باید سطح جانشینی به ۲.۱ دهم برسد و تلاش بیشتری در بخش فرزندآوری انجام شود.

غلامی یکی از فعالان حوزه اجتماعی هم بر این اعتقاد است که باید  سیاست ها و برنامه های حمایتی مناسبی برای زنان شاغل دیده شود .

وی به خبرنگار ایلنا گفت: حمایت ها و سیاست هایی همچون ایجاد مهدکودک های مناسب در محیط کار، کاهش ساعات کاری مادران دارای فرزند خردسال ، افزایش مرخصی زایمان و.. مهم ترین عامل در فرزندآوری است  و باید در بخش جوانی جمعیت حمایت مالی و معنوی افزایش و کاهش ساعت کار دیده شود.

این بانوی مازندرانی گفت: با توجه به اینکه بانوان باید در جامعه حضور داشته باشند، باید حمایت شوند و مسائل اقتصادی و اجتماعی در فرزندآوری دیده شود و  برای افزایش فرزندآوری، سن ازدواج را کاهش و فرهنگ ازدواج آسان را ترویج و زیرساخت ازدواج  برای جوانان فراهم شود تا جوانان بدون کمترین دغدغه مالی و مسکن و شغل به ازدواج روی آورده  و مقدمات فرزندآوری و جوانی جمعیت فراهم شود.

 جوانی جمعیت نیازمند مهندسی‌ اجتماعی

موسوی از جامعه شناسان مازندران هم  بر این اعتقاد است که مسئله جمعیت در کشور  امروزه به یک‌ مشکل تبدیل شده است و باید به درستی چاره اندیشی شود.ضمن  اینکه شرایط برای فراهم کردن زندگی مناسب سالمندی در برخی موارد فراهم نیست و با کمبود نیروی جوان و کاربلد و مولد هم روبرو هستیم.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: جوانی جمعیت نیازمند فکر اساسی و زیربنایی است و باید با مهندسی‌های دقیق فرهنگی و اجتماعی در این بخش وارد و برای برطرف کردن مشکلات تلاش کرد.

این شهروند مازندرانی گفت: اگر چه تصویب قانون جوانی جمعیت با ۷۵ ماده و ۲۲ اقدام محوری در حوزه جمعیت، از اقدامات موثر و محوری مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم است، اما باید در عمل هم‌تسهیل گری شده و بانک ها با ارائه وام‌ مناسب ازدواج، مسکن و فرزندآوری کمک کار جوانان در این بخش باشند‌.

در حالی که حسینی پور استاندار مازندران ، پیری جمعیت در مازندران را بحرانی فراتر از تصور می داند، سلگی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران هم مسئله پیری جمعیت را بحران‌جدی مازندران اعلام کرده‌است و بر تمرکز همه دستگاه های اجرایی و فرهنگی برای خروج از بحران پیری جمعیت در مازندران تاکید کرد.

روح الله سلگی ضمن تاکید بر فرهنگ سازی و آگاهی رسانی در جامعه در راستای توجه به افزایش جمعیت و حرکت در این‌مسیر افزود: نقش بانک ها در اجرای سیاست های تشویقی از طریق پرداخت تسهیلات به زوج های جوان بسیار اثرگذار است و باید در این بخش با قوت وارد عمل شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز