خبرگزاری کار ایران

ایلنا خبر می دهد؛

افزایش آنفلوآنزا و بیماری های ویروسی در مازندران با شروع زمستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۲۲۱

پاییز را با شیوع بیماری‌های ویروسی و تنفسی پشت سر گذاشتیم و اکنون با شروع زمستان شاهد حالت طغیانی بیماری های تنفسی و ویروسی در مازندران همچون سراسر کشور هستیم و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی به مقابله با این بیماری رفت.

به گزارش ایلنای مازندران، امسال با بازگشایی مدارس، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سردتر شدن هوا، موج شیوع و ابتلا به آنفلوانزا در کشور و استان مازندران خیلی زودتر از همیشه آغاز شد و اکنون هم با شروع فصل زمستان، آنفلوانزا و سرماخوردگی زودتر از موعد به سراغ مردم آمده است.

۲ سال شیوع کرونا را با سختی های فراوان، بیماری های حاد تنفسی و از دست ادن عزیزانمان پشت سر گذاشتیم و اکنون با فروکش کردن این بیماری، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز به شدت کاهش یافته و اکنون با آغاز فصل زمستان، بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا شیوع پیدا کرده و به نوعی در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی است.

بیماری آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشأ ویروسی است که ویروس آن‌گونه‌های متعددی دارد.

بیماری آنفلوانزا در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولاً بیشترین زمان فعالیت آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است و اکنون با شروع فصل زمستان شاهد همه گیری آنفلوآنزا و سرماخوردگی شدید در بین مردم هستیم.

 افزایش بیماری های ویروسی و همه گیری آن در مازندران

خلیلی یکی از شهروندان‌مازندرانی با اشاره به همه گیری بیماری های ویروسی و آنفلوانزا در مازندران به خبرنگار ایلنا گفت: با شروع زمستان کمتر خانه ای را می بینی که ویروس آنفلوآنزا  در این خانه کسی را درگیر نکرده باشد و متاسفانه این ویروس به گونه ای است که با سردرد و گرفتگی گلو در بسیاری از موارد شروع شده و بیش از یک هفته فرد بیمار را درگیر می کند.

وی افزود: این روزها عادی‌انگاری در ارتباط با کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا در مدارس مازندران و دانشگاه‌ها و بازار همچنین بی‌توجهی دانش‌آموزان و دانشجویان و بسیاری از مردم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کلاس‌های درس و جامعه و نشست‌های خانوادگی و در ورای آن افزایش ابتلا به بیماری‌های واگیردار و تنفسی را در پی داشته اشت و اکنون با شروع زمستان شاهد همه گیری بیماری های ویروسی و تنفسی در مازندران هستیم.

وی یادآور شد: بهترین درمان بیماری‌های تنفسی استفاده مرتب از دارو در کنار رعایت بهداشت، فاصله گذاری و استفاده از ماسک است.

مهاجر از دیگر شهروندان مازندرانی هم با به اشاره به مشخص نبودن ویروس جدید تنفسی و ویروسی گفت: ویروس جدید زمان مشخصی ندارد و از یک تا دو هفته به طول می انجامد و در کنار مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای شیمیایی باید داروهای گیاهی در دستور کار گیرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:  استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار مصرف داروها و استراحت در این دوران‌مهمترین نکته ای است که بلید با جدیت مورد توجه قرار گیرد تا شاهد بهبودی کامل باشیم.

  بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی 

عباس علیپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با ایلنا اظهار کرد: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا، بسیاری از مردم در اجتماع و مراکز عمومی و مدارس و دانشگاه ها دستورالعمل‌های بهداشتی  را رعایت نمی‌کنند.

وی گفت: شیوع آنفلوانزا و دیگر بیماری های واگیردار در مازندران نتیجه بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی است و باید در این راستا دقت بیشتری انجام و همه ما ملزم به رعایت نکات بهداشتی باشیم. 

وی افزود: یکی از مهم ترین درمان‌های آنفلوانزا استراحت است، افراد مبتلا به این ویروس باید پنج روز تا یک هفته استراحت کنند. استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و خودمراقبتی به خصوص در افراد دارای بیماری زمینه ای تاثیر چشمگیری در کاهش ابتلا به آن دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران، پیشگیری را مهم‌ترین عامل مقابله با انواع بیماری‌‎های ویروسی از جمله آنفلوانزا دانست و گفت: به سالمندان و افرادی که دارای بیماری قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت و ضعف عمومی هستند توصیه می‌کنیم که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و از کسانی هم که مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا شده‌اند درخواست می شود که تا زمان بهبودی کامل از حضور در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت و برقراری ارتباط مستقیم با دیگران خودداری کنند.

علیپور یادآور شد: فروکش کردن کرونا، شاهد کاهش استفاده مردم از ماسک هستیم و توصیه می شود برای پیشگیری از ابتلای دانش‌آموزان و دانشجویان به سرماخوردگی و آنفلوانزا، در محیط مدرسه و دانشگاه از ماسک استفاده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز