خبرگزاری کار ایران

ایلنای مازندران از بی رغبتی مردم به جشن شب یلدا گزارش می‌دهد؛

بلندترین شب سال بر مدار گرانی/ مردم خواستار تعدیل و کاهش قیمت ها هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۰۴۰

به‌رغم وجود کالاهای اساسی شب یلدا در بازار و فروشگاه‌ها ، امسال رغبتی برای خرید وجود ندارد و مشکلات معیشتی مردم مازندران را هم همچون بسیاری از مردم کشور برای خرید شب یلدا با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنای مازندران،  یلدا بلندترین شب سال  از راه رسید و در چند قدمی این شب بلند سال هستیم تا برای هم به بلندای این شب آرزوی سلامت و صحت و دل خوش و رونق داشته باشیم و بلندترین شب سال را با قصه های پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و تفالی به فال حافظ و دورهمی و نشاط به صبح برسانیم.

ما ایرانی ها سالهاست که شب یلدا را به عنوان بلندترین شب سال با دورهم‌نشینی پیوند زده ایم و گردهم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام با جمع شدن در کنار یکدیگر در آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین  شب سال و تناول آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی‌ها و میوه‌های گوناگون از جمله ویژگی‌های آئین شب یلدا یا شب چله  برای ما ایرانی هاست.

در دو سال گذشته  کرونا و محدودیت های کرونایی  باعث شد که به اندازه کافی این رسم کهن ایرانیان پررنگ نشود ، امسال هم به دلیل اتفاقات اخیر کشور و گرانی و کوچک شدن سفره مردم، برای بسیاری از مردم جشن شب  یلدایی در کار نیست و حتی فروشندگان هم بر این اعتقادند که رغبتی برای خرید مایحتاج یلدایی مثل قبل نیست.

سفره یلدای امسال گران‌تر از سال‌های قبل شده و برگزاری حتی یک دورهمی ساده خانوادگی به سادگی چندسال پیش نیست و شهروندان مازندرانی از قیمت سرسام آور شیرینی و میوه‌های مخصوص این شب یعنی انار و هندوانه گرفته تا گرانی بی حد و حساب آجیل و هر خوراکی دیگر مخصوص سفره شب یلدا گلایه دارند و خواهان تعدیل در قیمت ها و کاهش قیمت های سرسام آور هستند.

یلدای امسال هم در پس همه فراز و نشیب ها، گرانی ها و سختی معیشت و مشکلات آن از راه رسید و در بلندترین شب سال برخی از مردم به بلندای همین شب غصه دارند و معتقدند که از عهده  چیدن یک سفره ساده  شب یلدا  برنمی آیند.

یلدا برای ما ایرانی ها همچون عید از ارزش بالایی برخوردار است و همه ما ترجیح می دهیم شب یلدا را با بزرگترهای فامیل سر کنیم و یک شب بلند را با شادی به صبح زمستانی گره بزنیم، اما این شادی امسال در بلندترین شب سال و در یلدایی که به چله شو مازندرانی ها معروف است، با گرانی هایی که امان مردم را بریده است برای برخی دلچسب نیست.

شهروندان مازندران هم این روزها در تب و تاب خرید شب یلدا و خرید آجیل و شیرینی و هندوانه هستند و برخی از مردم بر این باورند که گرانی ها ، شب یلدا را سردتر کرده است  و باید فکر اساسی برای خرید مایحتاج اساسی در طول سال کرد.

با وجود یارانه و کمک‌های معیشتی دولت و واریز حقوق این روزها رغبتی برای خرید شب یلدا وجود ندارد و مردم ترجیح می دهند به جای خرید شب یلدا کالاهای اساسی زندگی خود را تهیه کنند و دید و بازدیدها را به همان شب عید موکول کنند.

سختی معیشتی گرما را از دستان و دلمان گرفت

یحیی پور یکی از شهروندان مازندرانی با اعلام اینکه شب یلدا برای هریک کیلوگرم آجیل باید ۴۰۰ هزار تومن هزینه کنم ،گفت: در حالی که می‌توانم با همین‌پول اندکی  کالای اساسی زندگی را بخرم و ادامه حیات دهم و در شرایط فعلی و مشکلات معیشتی ترجیح می دهیم خرید شب یلدا را انجام ندهیم.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه وعده های دولت در بسیاری از موارد عملی نشد و اکنون ما در خرج و مخارج زندگی سه نفره خود مانده ایم و امسال رغبتی هم  برای خرید شب یلدا مثل گذشته وجود ندارد .

او افزود: چند روزی است که برای خرید شب یلدا به بازار می آییم اما به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی نتوانسته‌ایم اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنیم و دل و دستمان همچون این روزها سرد است و گرمایی در دل نداریم.

وی بیان داشت: افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در این ایام  افسار گسیخته شده است و هیچ نظارتی در بازار وجود ندارد و هر مغازه یک قیمت را برای فروش کالا اعلام‌ می کند.

 حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران  کفاف گرانی را نمی‌ دهد

غلامی از دیگر شهروندان مازندرانی و بازنشسته تامین اجتماعی هم با گلایه از گرانی ها می گوید: با وجود اینکه امسال دولت حقوق و دستمزد ها را افزایش داده اما همچنان حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران عادلانه نیست و کفاف گرانی ها را نمی کند.

وی افزود: حقوق ماهانه من حدود ۶ میلیون تومان است که با وجود خرج و مخارج زندگی و رفت و آمد نوه ها و عروس و دامادها و فرزندان تا نیمه ماه هم جوابگو نیست و همواره شرمنده هستیم.

وی اظهار کرد: گرانی ها امسال بیداد می کند و پسته با قیمت ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان، شیرینی بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و هندوانه هم کیلویی ۱۰ تومن و با این اوضاع نمی توان حتی یه دورهمی کوچک در شب یلدا داشت و باید در قیمت ها تعدیل شود و دولت قیمت ها را براساس حقوق قیمت گذاری کند و نظارت بر بازار بدرستی انجام شود.

وی با گلایه از اینکه دولت با وعده های مختلف قول توزیع کالابرگ را داده بود، گفت: کالا برگ تا حدودی می تواند کمک کار ما باشد و حداقل کالاهای مهم و ضروری سبد غذایی از این طریق تامین شود و امیدواریم در این بخش دولت براساس وعده ها عمل کند.

 بازار آجیل داغ نیست

محمدپور کارگر مغازه آجیل فروشی هم بازار آجیل را برای یلدای امسال بازاری داغی نمی داند و می گوید: هر ساله در روز مانده به شب یلدا شاهد فروش آجیل بودیم و مردم برای جلوگیری از شلوغی شب یلدا خریدها را زودتر از موعد انجام می دادند اما امسال خبری نیست و فروش روزمره انجام می شود و شاید مردم خریدها را به دقیقه نود و پایان‌کار موکول کرده اند.

 رغبتی برای خرید یلدا وجود ندارد و تقاضا بسیار کم و پایین است

ذاکری از دیگر بازاریان‌مازندران هم با بیان اینکه کالای شب یلدا امسال به اندازه کافی در بازار موجود است به خبرنگار ایلنا گفت: رغبتی برای خرید وجود ندارد و تقاضا بسیار کم و پایین است و همچون سال‌های گذشته و قبل از کرونا ، شاهد جنب و جوش و حضور مردم برای خرید شب یلدا نیستیم.

وی افزود: بسیاری از مردم هم فقط برای تماشا آمده اند و خریدی انجام‌نمی شود و افزایش تصاعدی قیمت‌ها سبب شده تا بسیاری از خانواده‌های کم درآمد عطای خرید شب یلدا را به لقایش بخشیده و از آن صرف نظر کنند.

وی یادآور شد: نبود ثبات در قیمت کالا به ما به عنوان فروشنده هم آسیب وارد کره و ما نمی دانم فردا همین کالا را باید با چه قیمتی  بخریم  و در اختیار مشتریان قرار دهیم.

به گزارش ایلنا،قدرت خرید و شور و اقبال شهروندان در روزهای منتهی به شب یلدا به دلیل گرانی‌ اقلام خوراکی کم شده و بازار آجیل و شیرینی و میوه‌های به عنوان مهمترین‌مایحتاج شب یلدا با وجود وفور کالا رونق ندارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز