خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

۱۰ درصد جمعیت مازندران زیر خط فقر زندگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۳۶۶

کارشناس اقتصادی در مازندران با اشاره به اینکه فقر پدیده ای چند بعدی است که باید زوایای مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد،گفت: کمتر از ۱۰ درصد جمعیت مازندران زیرخط فقر هستند .

مهدی بشارتده سلوطی در گفت وگو با خبرنگار ایلنای مازندران اظهار کرد: با توجه به برنامه های اجرایی شده در سال‌های اخیر تورم، تحریم و کرونا باعث شده که استان مازندران هم مانند بسیاری از استان های کشور از محرومیت رنج ببرد .

به گفته این کارشناس اقتصادی، اگر چه مازندران در نرخ  میانگین محرومیت در کشور وضعیت مطلوب تری دارد، اما محرومیت در سراسر استان وجود دارد و پراکنده است.

بشارتده افزود: نرخ میانگین محرومیت در کشور ۳۱.۴ است که استان‌مازندران از  این میانگین کشور پایین تر است و نرخ میانگین محرومیت در  مازندران ۲۵ درصد است و وضعیت استان ما از میانگین کشور بهتر است.

این کارشناس اقتصادی گفت: استان  مازندران هشتمین استان از لحاظ وضعیت مطلوب زندگی در کشور است، اما با همه این شرایط فقر و محرومیت در جای جای این استان وجود دارد و نمی توان از آن به راحتی عبور کرد.

بشارتده اظهار کرد: با بررسی شاخص محرومیت در راستای شاخص خط فقر متوجه می شویم که، براساس رتبه بندی پایگاه رفاه ایرانیان  ۳۱.۴ درصد ایرانیان زیر خط فقر هستند و افرادی که  عضو پنج دهک‌پایین‌جامعه هستند، افرادی که فاقد شغل و بیمه هستند و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند  در این زمره هستند.

وی افزود: بر همین اساس استان سیستان و بلوچستان  دارای نرخ ۶۲ درصدی جمعیت محروم کشور است و خراسان شمالی ۴۶ درصد و هرمزگان ۴۴ درصد جمعیت محروم کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه اول تا سوم محرومیت کشور قرار دارند.

این کارشناس اقتصادی در مازندران گفت: فقر پدیده ای چند بعدی است که باید زوایای مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به اینکه  شاخص های اندازه گیری فقر،خط  فقر است؛ باید برای سنجش فقر وضعیت استان مازندران از جهات عوامل مؤثر بر سطح زندگی مردم مانند آموزش، بهداشت و تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به جمعیت تحت پوشش نهادهای اجتماعی می توان گفت که کمتر از ۱۰ درصد جمعیت مازندران زیرخط فقر هستند .

وی افزود:  اگر چه به طور دقیق نمی توان عنوان کرد که یک خانوار با چه مقدار درآمدی زیر خط فقر می رود و به نوعی نمی توان خط فقر را خط کشی کرد، اما همین که ۵۰ درصد درآمدها  به  سبد خوراکی اختصاص پیدا کرده و افراد در تهیه این سبد خوراکی  ناتوان اند؛ بیانگر خط فقر است که البته خط فقر و محرومیت در روستاها و شهرها براساس همان سبد خوراکی و مصرفی بسیار متفاوت است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز