خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

مازندران بارانی اما تشنه/ ترکیدگی و فرسودگی شبکه‌های آبرسانی مهم‌ترین عامل هدررفت آب

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۳۲۶

فرسودگی لوله ها و هدر رفت آب در مازندران این روزها یکی از دغدغه های جدی در کنار کمبود آب است.

به گزارش خبرنگار ایلنای مازندران،  استان سرسبز و بارانی مازندران در سال‌های اخیر همچون بسیاری از استان های کشور با تنش آبی مواجه شده است و این کمبود آب نه تنها در فصل گرم سال، بلکه اکنون در فصل پاییز و فصل بارانی هم‌مشهود است و با گذشت حدود یکماه و نیم از فصل پاییز مردم این خطه همچنان با کمبود آب مواجهند.

آب مایه حیات و از زیرساخت های مهم زندگی است که با سلامت مردم در ارتباط است و سلامت آب در کنار فراهم کردن آب مورد نیاز و به میزان‌کافی از ضرورت هایی است که باید مورد توجه جدی مسئولان باشد.

براساس اعلام کارشناسان، علت هدررفت آب در این استان به ۲ بخش معیوب بودن کنتورها  و همچنین فرسودگی خطوط انتقال شبکه آب بر می گردد و با وجود برنامه جامعی که برای مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت آب در استان دیده شده است اما  اعتبارات آبفا کفاف حل و فصل کردن مشکلات و روش های مقابله با هدررفت آب را نمی دهد و ورود پیدا کردن خیرین کمک کار آبفا خواهد بود، تا شبکه‌های آبرسانی اصلاح شود و البته بخشی از خطوط فرسوده باید توسط جهاد کشاورزی و بهداشت محیط اصلاح شود.

وجود ۵ هزار کیلومتر شبکه فرسوده آب در مازندران

قائم مقام شرکت آبفای مازندران گفت : ۵ هزار کیلومتر شبکه‌های فرسوده داریم که برای جایگزینی و تعمیرات این خصوص فرسوده نیازمند ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است که دست انجام است.

محمد علیپور با اشاره به اینکه با جمعیت سه و نیم میلیونی استان مازندران، دارای ۱۵ میلیون جمعیت شناور در این استان‌هستیم، افزود: تأمین آب شرب در  تمام نقاط استان از برنامه‌های ماست، که برای تأمین آب شرب ۱۲۸ روستا با قرارگاه امام حسن مجتبی قرارداد بسته و تا پایان سال بهره برداری می‌شود و در ۳۵۰ روستا در حال انعقاد قرارداد هستیم.

او ادامه داد: رسوب بالای آب و کمبود شدید آب در برخی از روستاهای جویبار، همچنین کمبود آب بخصوص در هنگام شب در برخی از نقاط شهرستان نکا، سختی آب گلوگاه در شرق مازندران، فاقد آب بودن حدود ۲۰ روستای کتالم و سادات شهر در غرب مازندران و فرسوده بودن لوله های بسیاری از روستاها و شهر از دغدغه‌های مهم شهروندان است که باعث شده  در استان پر باران مازندران با کمبود آب مواجه باشیم و مردم نگران این‌کمبود حتی در فصل باران باشند.

 شکستگی لوله ها و هدر رفت آب مشکل جدی مازندران

زهرا سجادی یکی از ساکنان خیابان علمیه نکا با اشاره به قطعی های پی در پی آب بخصوص شب ها در نکا،به خبرنگار ایلنا می گوید: متاسفانه قطعی پی در پی آب در نکا وجود دارد و  هنگام شستن ظرف ها و استحمام و کارهای ضروری با دغدغه جدی روبرو هستیم.

وی گفت: ادامه دار بودن این قطعی آب از فصل بهار و تابستان و تا حالا که در فصل پاییز و فصل باران قرار داریم، برای ما دردسر ساز شده است و حتی با وجود پمپ آب هم دیگر قادر به تامین آب شرب نیستیم و این در حالی است که هدررفت آب در کوچه و معابر بسیار بالاست و روزانه با عبور از معابر شاهد وجود روان آب‌های مختلف در اثر ترکیدگی لوله ها هستیم که به امان خدا رها شده است و ترتیب اثر داده نمی شود و روزها به طول می انجامد و در کنار این‌مسائل زیرسازی های مختلف شهری و آسفالت کوچه و معابر و  یا خطوط گاز و تلفن در شهر و روستا و شکسته شدن لوله‌های آب در این بخش هم مشکلاتی است که به هدررفت آب کمک می کند و همه این عوامل باعث می شود تا ما با کمبود آب بیشتری در مازندران مواجه باشیم.

 ترکیدگی و فرسودگی لوله‌ها مهم‌ترین عامل هدررفت آب 

رضا عبدالهی یکی از شهروندان جویباری هم با ابراز نگرانی از کمبود آب در استان‌مازندران به خبرنگار ایلنا گفت: بر سر سفره های آب‌های زیرزمینی نشسته ایم و نگران آب هستیم که مهم‌ترین عامل مدیریت نادرست مصرف آب، هدر رفت آب به دلیل فرسودگی لوله ها و انشعابات و مصرف بی رویه آب در مصارف غیر ضروری است.

وی افزود: در جویبار که از شهرهای قدیمی و با قدمت بالاست بسیاری از منازل قدیمی شاید بیشتر از ۵۰ سال لوله ها و انشعابات آب  شان دست نخورده و به دلیل توکار بودن لوله ها تعویض آنان در صورت ترکیدگی روزها و هفته ها زمان‌می برد و در این‌مدت هم شاهد هدررفت آب هستیم و متاسفانه در این بخش کنترلی انجام نمی شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز