خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره انجمن صنفی جوجه یک‌روزه مازندران:

زنجیره‌ای کردن تنها راه برون‌رفت از نابسامانی‌های صنعت طیور است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۷۴

یکی از مزیت‌های همگرایی زنجیره‌های صنعت طیور در صورت تحقق در کشور، جلوگیری از نوسانات در بخش تولید و ثبات بخشی به قیمت نهایی گوشت مرغ، تخم مرغ و غیره است.

نصرت الله اسدی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی جوجه یک‌روزه مازندران گفت: استان مازندران به عنوان قطب کشاورزی است و صنعت طیور بر مبناء اشتغال شکل گرفته است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: صنعت طیور از چند حلقه لاین، اجداد، تولید و پرورش مرغ مادر و مرغ گوشتی تشکیل شده است.

اسدی افزود: این زنجیره‌های تولید که یک خط محسوب می‌شوند در کنارشان به زنجیره تولید نهاده، کشتارگاه و زنجیره توزیع نیاز دارند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی جوجه یکروزه مازندران افزود: در حالی که مازندران ۳۷ درصد تولید جوجه یکروزه گوشتی کشور را در اختیار داردگفت: از این میزان ۳۰ درصد در مازندران تولید می‌شود و ۷ درصد دیگر از تخم مرغ‌های مزارع استان‌های دیگر وارد مازندران می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱.۳ تولید طیور کشور را در اختیار داشتیم، گفت: به دلیل شرایط اعضا انجمن صنفی جوجه یک‌روزه در کشور تصمیم بر این شد با حداکثر ظرفیت در آذر و دی ماه سال گذشته انجمن صنفی جوجه یک‌روزه در مازندران شکل گیرد.

اسدی با بیان اینکه صنعت طیور در طول سال‌های گذشته یکی از پرمشکل‌ترین و کم بازده‌ترین صنایع در کشور بود گفت: علت اصلی این ضعف نیز به جزیره‌ای عمل کردن زنجیره‌های مختلف آن بر می‌گردد.

وی ادامه داد: این مشکلات در سایراستانهای‌های کشور هم وجود دارد به گونه‌ای که در یک استان به رغم وجود مرغداری‌های گوشتی زیاد، گشتارگاه به اندازه کافی وجود ندارد در نتیجه مرغداران مجبورند مرغ تولیدی خود را برای کشتار به سایر استان‌ها ارسال کنند که این مساله نه تنها هزینه‌های اضافی به آنان تحمیل می‌کند، بلکه مشکلات دیگری را هم در پی دارد که در ‌‌نهایت به ضرور و زیان تولید کننده می‌انجامد.

رییس هیات مدیره انجمن جوجه یکروزه مازندران گفت: یکی ازمزیت‌های همگرایی زنجیره‌های صنعت طیور در صورت تحقق در کشور، جلوگیری از نوسانات در بخش تولید و ثبات بخشی به قیمت نهایی گوشت مرغ، تخم مرغ و غیره است.

وی با تشریح نوسانات تولید در صنعت طیور کشور در دو دهه گذشته و به تبع آن بی‌ثباتی و نوسانات قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ برای مصرف کنندگان، افزود: بیشترین نتایج زیان بار جزیره‌ای عمل کردن زنجیره‌های های صنعت طیور از سال ۸۴ به بعد خودش را نشان داد به گونه‌ای که سبب ورشکستگی یک عده از تولید کنندگان در این صنعت از یک سو و پولدار شدن یک عده دیگر از سوی دیگر شد.

اسدی گفت: مثلا مناسب بودن قیمت گوشت مرغ در یک برهه از زمان در کشور سبب شد تا تولید کنندگان جوجه ریزی خود را افزایش دهند که نتیجه آن افزایش تولید گوشت مرغ بود که سبب شد تا تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هم بریزد و در ‌‌نهایت قیمت گوشت مرغ کاهش یابد که نتیجه آن زیان هنگفتی بود که به یک عده از تولید کنندگان وارد شد.

وی افزود: وقتی قیمت گوشت مرغ کاهش یافت و یک عده از مرغداران زیان دیدند، به طور طبیعی در دوره بعدی به دنبال جوجه ریزی نرفتند که نتیجه آن کاهش تولید گوشت مرغ و باز هم به هم ریختن تعادل عرضه و تقاضا و افزایش قیمت گوشت مرغ بود که این بار به ضرر مصرف کنندگان تمام شد.

رییس هیات مدیره انجمن جوجه یکروزه مازندران گفت: در این وضعیت فقط یک عده دلال که هیچ دستی هم در تولید ندارند، از وضعیت نابسامان و هرج و مرج‌هایی که بر اثر به هم ریختن تعادل عرضه و تقاضا در بازار ایجاد می‌شود، سود می‌برند و جیب‌هایشان را با خالی کردن جیب تولید کننده و مصرف کننده پر می‌کنند.

وی افزود: البته مقدمات کار برای همگرای زنجیره‌های تولید درصنعت طیور در حال فراهم شدن است و نیاز است که بخش‌های دولتی ذیربط در این زمینه بیشتر همکاری کنند تا هر چه زود‌تر این مساله به سامان برسد که هم به نفع تولید کنندگان است و هم مصرف کنندگان.

اسدی گفت: همگرایی زنجیره‌ای‌های تولید درصنعت به نفع دولت نیز هست، چرا که در این وضعیت مثلا وزارت جهاد کشاورزی به جای اینکه هنگام قرارداد بستن مثلا با حدود هفت هزار تولید کننده گوشت مرغ سر و کار داشته باشد، با ۲۰ تولید کننده مواجه خواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی جوجه یکروزه مازندراندر پایان یادآور شد: فعالیت‌های بروز صنعت طیور در وب سایت JOOm. ir تا ۲ ماه آینده قابل مشاهده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز