خبرگزاری کار ایران

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران:

مهارت آموزی موجب ارتقاء سطح سلامت رفتاری در فعالیت های اجتماعی می شود/کرونا خسارت های جبران ناپذیری را به بدنه مهارت آموزی کشور وارد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۱۷۴

مدیر کل آموزش های فنی وحرفه ای مازندران مهمترین برنامه های این اداره کل در سال جاری را استاندارد سازی آموزش های مهارتی درحوزه های صنعت، خدمات ، کشاورزی ، هنر و صنایع دستی عنوان کرد.

به گزارش"  ایلنا" از ساری؛ " سید حسین درویشی" تدوین استاندارد آموزشی در راستای ایجاد بستر مناسب اشتغال آفرینی مطابق با سند چشم انداز سازمان آموزش فنی وحرفه ای را از دیگر برنامه های این سازمان در سال ۱۴۰۱ برشمرد و آموزش مربیان، آینده پژوهی شغلی ، آمایش سرزمینی و برنامه ریزی برای آشنایی مهارت آموزان با بازار کار و هدایت شغلی کارآموزان را از دیگر برنامه های اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان برای سال جاری عنوان کرد.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای استان مازندران با اشاره به فعالیت ۲۰ مرکز دولتی و ۱۲۰۷ آموزشگاه آزاد مهارت آموزی در سطح استان گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته ۳۶ درصد مهارت آموزان مراکز استان در حرفه های مرتبط با دوره آموزشی شاغل شده اند. 

این مقام مسئول در آموزش های فنی وحرفه ای استان مازندران با تاکید بر این مطلب که مهارت آموزی سبب ارتقاء سطح سلامت رفتاری در فعالیت های اجتماعی و تصمیم گیری ها و روابط بین فردی می شود،گفت: این مهارت ها از بسیاری آسیب های روانی و اجتماعی جلوگیری کرده و فرد را برای دستیابی به هدف اصلی در مسیری مشخص هدایت می کند.

درویشی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد آموزش های فنی وحرفه ای درسال های اخیر دچار افت و خیزهایی شده است؛ تلویحا این مطلب را تایید کرده و دلایل متعددی را از جمله تحریم و کمبود منابع مالی و کمبود تجهیزات پزشکی را عنوان می کند و با این حال تاکید دارد: با این وجود سازمان آموزش فنی وحرفه ای همچنان برای آموزش ها استاندارد ها را اجرایی می کند.

وی در جواب خبرنگار ما که آموزش های فنی وحرفه ای مازندران همچنان روش های سنتی را در پیش خواهد گرفت و یا طرح های نوینی را اجرایی می کند؛ به سال تولید، دانش بنیان؛ اشتغال آفرینی اشاره کرده و می گوید؛ این اداره کل در حال تجهیز یک مرکز تخصصی کارآفرینی و مهارت های کسب و کار است و امیدواریم با همکاری مراکز آموزش فنی استان به یک‌مرکز نوآوری تبدیل شود؛ بنابراین آموزش های فنی وحرفه ای به روز و پیشرفته با مشارکت شرکت های دانش بنیان برای تحقق شعار سال؛ توسعه خواهند یافت. از سویی امیدواریم و نسبت به تخصیص و اعتبارات برای تجهیز کارگاه های آموزشی مراکز فنی وحرفه ای استان اقدامات لازم صورت پذیرد‌.

درویشی با بیان این مطلب که تولیدات دانشی مراکز دانش بنیان می تواند خوراک منظومه های دیگر را فراهم نماید که برخی با فناوری بالا و برخی بر مدار فناوری های سنتی هستند، اضافه‌ می کند: ما مجموعه تلاش خود را برای افزایش مهارت های با تکنیک بالا افزایش می دهیم و در عین حال تمرکز خود را از مشاغل سنتی که خاستگاه فرهنگ و سنت ماست، نمی کاهیم.

وی گفت: فعالیت ما براساس استراتژی رصد بازار خواهد بود و در عین حال ماموریت خواهیم داشت که با تغییر اندک بینش مردم سیستم را به سمت وسوی دانش بنیان هدایت و راهبری کنیم تاهم  کیفیت محصولات بالاتر برود و هم سرعت و سهولت!

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای مازندران  راجع به جایگاه آموزش های فنی وحرفه ای در استان و نقش این آموزش ها در فرآیند توسعه می گوید: در روند توسعه، آموزش و من جمله آموزش های مهارتی نقش مهمی را ایفاء می کنند اما برای رسیدن به توسعه همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می بایست دست به دست هم بدهند؛ آموزش های مهارتی سرمایه های اقتصادی و فرهنگی را تولید و بازتولید می کنند، اما این اموزش ها به تنهایی نمی توانند مسیر توسعه را پوشش دهند از این رو لازم است نهادهای دیگر به کمک بیایند.ایجاد شورای مهارتی استانی و به تبع آن شورای مهارتی شهرستانی نقطه عطف پویایی اکوسیستم های توسعه است. توسعه در فضایی اتفاق می افتد که همه عوامل تلاش خود را مصروف آن نمایند.

درویشی با بیان این نکته که شیوع کرونا در دوسال گذشته ساختارهای کلان کشور را منفعل کرد، تصریح می کند؛ تبعات این مساله نظام آموزشی کشور را تحت تاثیر قرار داده است ؛ توجه داشته باشیم که ۷۰ تا ۹۰ درصد آموزش های مهارتی به صورت عملی بوده و تعطیلی مراکز فنی وحرفه ای در این مدت ، خسارت های جبران ناپذیری را به بدنه مهارت آموزی کشور وارد کرد.

وی افزود: البته این موضوع فرصتی برای آموزش ها ایجاد کرد که از آن جمله می توان فرآیند تولید محتوا بر پایه وب را مهمترین فرصت آن برشمرد.افزایش سواد اطلاعاتی برای مربیان و کارآموزان که به عنوان کارکردهای نهان از آن نام می برند. بنابراین نمی توان گفت اوضاع آموزش های مهارتی آرام بوده لیکن می توان گفت از این اوضاع ناآرام می توان به صورت موردی الماس هایی را برداشت کرد که مزیت سازمانی محسوب می شوند.

وی مهمترین موانع پیش روی آموزش های فنی و حرفه ای را وجود دستگاه های آموزشی غیرمجاز و رقیب در کشور،محدودیت ارایه آموزش های مهارتی در بخش دولتی و عدم آشنایی آحاد مردم با سازمان آموزش های فنی وحرفه ای عنوان کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز