خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن خبر داد:

تنکابن میزبان همایش بین‌المللی سلمان هراتی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۱۵

همایش بین‌المللی سلمان هراتی تنکابن ۹ آبان ماه امسال همزمان با سالروز درگذشت شاعر فقید ادبیات دفاع مقدس برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن گفت: همایش بین‌المللی سلمان هراتی تنکابن ۹ آبان ماه امسال همزمان با سالروز درگذشت شاعر فقید ادبیات دفاع مقدس برگزار می‌شود.
به گزارش ایلنا از تنکابن، محسن رضایی بیان داشت: همزمان با سالروز درگذشت شاعر فقید ادبیات دفاع مقدس تنکابن میزبان همایش بین‌المللی سلمان هراتی می‌شود.

وی با اعلام اینکه این همایش ۹ آبان ماه سال‌جاری برگزار می‌شود، افزود: این مراسم با حضور بیش از ۸۰ شاعر داخلی و شعرای کشورهایی که آثار سلمان در آن‌جا ترجمه و انتشار یافته از جمله هند، تاجیکستان دنبال می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن گفت: این همایش با همکاری بخشداری و شورای اسلامی بخش خرم‌آباد و مرکزی تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن و پیام‌نور این شهرستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر خرم‌آباد و تنکابن، آموزش و پرورش و حوزه مقاومت بسیج بخش خرم‌آباد در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد واقع در پارک مادر برگزار می‌شود.

رضایی مدت برگزاری این همایش را یک روز عنوان کرد و گفت: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و سازمان تبلیغات اسلامی کشور با توجه به اثرگذاری اشعار این شاعر فقید در ادبیات نوین ایران به ویژه ادبیات دفاع مقدس در بخش جنبی جایزه ادبی ویژه‌ای به نام سلمان هراتی برای آثاری ادبی مخصوص کودک و نوجوان در نظر گرفته‌ است.

وی ادامه داد: هر ساله در سالروز گرامیداشت این هنرمند فقید نیز به چهار برگزیده آثار شامل نویسندگان و شاعران هدایای اهدا می‌شود.

وی برنامه‌های بیست و هفتمین گرامیداشت سالروز درگذشت سلمان هراتی را شامل اجرای برنامه‌های شعرخوانی، مقاله، معرفی دو اثر در مورد شخصیت، آثار سلمان و سخنرانی صاحب این دو اثر، پخش کلیپ و اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در بخش اصلی این همایش و نیز برپایی نمایشگاه کتاب شامل آثار نویسندگان، ادیبان و شعرای تنکابن، حضور بر مزار سلمان و اجرای شعرخوانی بر آرامگاه این شاعر فقید در صورت مطلوب بودن شرایط جوی عنوان کرد.

رضایی افزود: در خلال برگزاری این همایش دو اثر در خصوص آثار و شخصیت شعری زنده‌یاد سلمان هراتی توسط ارشاد اسلامی خریداری شده و در برگزاری همایش توزیع خواهد شد و تلاش می‌کنیم طی برگزاری این گردهمایی شعرای تنکابن به ویژه نسل جوان نیز به جامعه ادبی کشور معرفی شوند.

وی گفت: استاندار مازندران به عنوان دبیر این همایش سخنران نخست است و در کنارش مسئولان ارشد سازمان تبلیغات اسلامی کشور، استان و نیز کانون پرورش فکری و جمعی از شخصیت‌های ادبی کشور دعوت شده‌اند که امیدواریم در این همایش حضور یابند.

سلمان قنبرهراتی در سال ۱۳۳۸ در روستای مزردشت بخش تاریخی خرم‌آباد(تنکابن قدیم) در خانواده‌ای روستازاده، اصیل و هنردوست دیده به جهان گشود.

از کودکی ارتباط خوبی با محیط روستا و طبیعت سرسبز شمال داشت و در کنار پرورش این طبع لطیف و علاقه به سرایش شعر تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذرانده و تحصیلات متوسطه را در شهسوار و تنکابن امروزی گذراند.

این شاعر بلندآوازه ایران با قبولی در آزمون رشته هنر مرکز تربیت معلم تهران و فارغ‌التحصیلی از آن به حرفه مقدس معلمی روی آورد و در سال ۶۱ ازدواج کرد.

حاصل ازدواج هراتی یک دختر به نام رابعه و یک پسر به نام رسول است که وی در دوران پرداختن به شاعری به همراه ایرج قنبری، رجب افشنگ و حمزه‌ابوالحسنی از جمله فعالان عرصه ادب انجمن شعر تنکابن بودند و مجموعه‌هایی با عناوین «دری به خانه خورشید»، «از این ستاره به آن ستاره» و «از آسمان سبز در دست است» و «خانه شعر جوان کشور» نیز مجموعه‌ای از کلیه آثارش بوده که به چاپ رسانده و تعدادی از اشعار به چاپ نرسیده از مرحوم سلمان هراتی در این کتاب به اشعار منتشر شده قبل افزوده شده است.

وی در سال ۶۵ در سن ۲۷ سالگی در حال عزیمت از مناطق روستایی لنگرود گیلان که در آن به تدریس می‌پرداخته به همراه بیژن محتشم که از نقاشان تنکابنی بوده و همکارش در آموزش و پرورش بود‌ در سانحه تصادف رخت عزیمت از جهان بر تن کرده و به دیار باقی شتافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز