خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان:

امید را به کشاورزان برگردانید/صنایع تبدیلی کلید توسعه لرستان

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۷۵۹

علی محمدی فر، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان گفت: صنایع تبدیلی و اقدامات پس از تولید محصولات کشاورزی به عنوان حلقه نهایی در تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی نقش مهمی را ایفا می کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا لرستان، دستیابی به توسعه پایدار بخش کشاورزی، افزایش بهره‌وری در تولیدات کشاورزی، رشد صادرات غیر نفتی و امنیت غذایی و همچنین ایجاد فرصت های شغلی تنها بخشی از مزایای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی محسوب می شودکه با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان می توانیم شاهد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی باشیم.

استان لرستان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خیلی خوبی در بخش کشاورزی دارد و لیکن به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های چون صنایع تبدیلی این به بهره‌وری و شکوفایی لازم نرسیده است.

محصولات کشاورزان لرستان مانند انار، گردو ، انجیر ، سیب و حبوبات و بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی استان لرستان با برندها و بسته بندی‌های سایر استانها به فروش می رسد.

در سال گذشته مقدار زیادی از محصول چغندر کشاورزان شریف کوهدشت که حاصل دسترنج یکساله آنها بود به دلیل نداشت کارخانه قند یا قیمت ازران به فروش رسید و یا کلا" موفق به فروش محصول خود نشدند و معدوم شدند، چه کسی باید پاسخگوی کشاورزان عزیز کوهدشتی باشد.

در استان لرستان حدود ۹۰۰ هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که از این مقدار حدود ۲۰ درصد آبی و حدود ۸۰ درصد دیم است. ما هر ساله شاهد به تاراج رفتن زحمات یکساله کشاورزان به دست دلالان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کافی در لرستان هستیم.

لرستان رتبه نخست کشور را در تولید حبوبات با تولید سالانه ۱۳۰ هزار تن دارد  همچنین لرستان رتبه اول را در تولید انجیر را دارد، انجیر سیاه لرستان(پلدختر) در بازارهای اروپایی و کشورهای خلیج فارس شناخته شده است همچنین لرستان رتبه نخست تولید ماهی را در استانهای غیر ساحلی کشور را دارا است و  سالانه حدود ۳۴ هزار تن انار ارگانیک در لرستان تولید شده  و ۸۵ درصد باغ های انار استان در شهرستان کوهدشت هستند .  شکل گیری صنایع تبدیلی و تکمیلی سطح درآمد خانوارهای فعال در بخش کشاورزی را افزایش خواهد داد. صنایع تبدیلی در رونق تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی نقش اساسی دارد‌ . همه ساله به دلیل نداشتن بازار و بسته بندی نامناسب شاهد امحای قابل توجه محصولات کشاورزی هستیم.

مطابق آمار بیش از ۳۶۸ هزار تن از محصولات کشاورزی استان به ارزش تقریبی ۶۶۵ میلیارد تومان به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی تبدیل به ضایعات می شود!! براستی چرا باید سالانه ۳۶۸ هزار تن از محصولات کشاورزان لرستان تبدیل به ضایعات شود.

قابلیت ها و ظرفیتهای متعدد و متنوع لرستان در بخش کشاورزی و دامپروری که به برخی از آنها اشاره گردید ، بیانگر آن است که این استان از پتانسل و استعدادهای بسیار بالایی جهت سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی محصولات برخوردار است. نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کافی ، عدم سورت و بسته بندی مناسب و عدم شناسایی بازارهای جدید و نیز فراهم نشدن زمینه مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی از سوی مسئولان مربوطه موجب شده دستان تاول زده کشاورزان از حاصل دسترنجشان محروم باشند.

در اقتصاد کشاورزی ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره تولید یک ضرورت است و نداشتن صنایع تبدیلی مدرن یکی از موانع توسعه صادرات در لرستان است و لازم مسئولان استانی با تدبیر و ارائه برنامه های مناسب و به دور از هرگونه حرف و شعار ، در عمل اعتبارات ملی و استانی را جذب کنند و طرحی نو در لرستان دراندازند و امید را به کشاورزان باز گردانند.

 

انتهای پیام/
علی محمدی فر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز