خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر نامدار لرستانی درگذشت

asdasd
کد خبر : ۳۴۵۹۳۲

حمید ایزد پناه ایرانشناس و لرستان‌پژوه و مورخ نامدار لرستانی در پاریس درگذشت .

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، حمید ایزدپناه متولد 1312 درخرم آباد و از ایل ساکی لرستان است. از ایزد پناه به عنوان بنیانگذار فرهنگ و هنر لرستان و پدر مطالعات لرستان شناسی یاد می کنند و برای اولین بار به همت او اداره فرهنگ و هنر استان لرستان تشکیل شد.

خدمات بی نظیر حمید ایزدپناه به فرهنگ وهنر لرستان درعرصه ایرانشناسی ابعاد گوناگونی از شعر ، موسیقی ، هنرشناشی ، باستانشناسی ، گردآوری فرهنگ عامه، شناخت ایلات و طوایف لرستان  و... را در بر می گیرد و از این بابت در حیطه لرپژوهی و لرستان شناسی منحصربه فرد است.

ازحمید ایزدپناه آثار بسیاری برجای مانده است که در این میان کتاب مشهور و ماندگار او با نام "آثار باستانی و تاریخی لرستان"در 3جلد در خانه تمام لرهای اهل کتاب و علاقه مند به شناخت لرستان یافت می شود و از منابع اصلی مطالعات محققین و دانشجویان در زمینه شناخت لرستان محسوب می‌شود.

ایزد پناه را باید  پدر لرپژوهی و لرستانشناسی بومی و البته با زاویه دیدی جدید و مدرن توصیف کرد که لرستان شناسی را به صورت ویژه، بخشی مهم و متمایز از مطالعات ایرانشناسی کرد.

می توان گفت شخصیت ویژه و دستاوردهای حمید ایزد پناه  در جهان ایرانشناسی از او تک ستاره ایی درخشان ساخته است.

گفته می شود پیکر این چهره مانا و فرهیخته لر پس از انتقال از فرانسه به ایران در زادگاهش خرم آباد به خاک سپرده خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز