خبرگزاری کار ایران

کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد در بروجرد جولان می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۸۰۷

رشد فزاینده کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان بروجرد که بخشی از آن‌ها نیز بدون دریافت مجوز لازم و دیگر شئون مورد تائید فعالیت این مراکز، اقدام به این کار می‌کنند به معضل جدی تبدیل شده است.

رشد فزاینده کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان بروجرد که بخشی از آن‌ها نیز بدون دریافت مجوز لازم و دیگر شئون مورد تائید فعالیت این مراکز، اقدام به این کار می‌کنند به معضل جدی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد اگرچه نقش موثری در کاستن از شمار افراد معتاد دارد اما همواره در جای خود با مشکلاتی همراه بوده و هست.

رعایت نکردن موازین بهداشتی، ارائه درمان‌های خودسرانه و غیرکار‌شناسانه از یک سو و فعالیت غیرمجاز این کمپ‌ها از سوی دیگر، موجب شده است این مراکز ترک اعتیاد اثربخشی قاطع خود را از دست داده و‌ گاه مراجعه معتادان به این مراکز، زمینه ساز مشکلات بعدی شود.

رشد فزاینده کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان بروجرد که بخشی از آن‌ها نیز بدون دریافت مجوز لازم و دیگر شئون مورد تائید فعالیت این مراکز اقدام به این کار می‌کنند، مدتی است مورد بحثمسئولان امر قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد در برخی موارد، سودجویی و منفعت طلبی صاحبان کمپ‌های ترک اعتیاد بر دیگر زوایای کاری آن‌ها غلبه کرده و آن‌ها با مجوز و بی‌مجوز در این زمینه حساس و‌گاه سرنوشت ساز فعالیت می‌کنند.

در این میان، نظارت مسئولان امر به فعالیت این مراکز آن هم با وجود کمپ‌های غیرمجاز و شیوه‌های غیراصولی و مردود ترک اعتیاد، زنگ هشداری را به صدا درآورده است که نیازمند عزم جدی و مسئولانه آن‌ها در برخورد با متخلفان در این حوزه است.

فعالیت کمپ‌های غیرمجاز

یک شهروند بروجردی در این خصوص به ایلنا می‌گوید: فعالیت کمپ‌هایی که بدون مجوز، اقدام به درمان معتادان می‌کنند؛ مشکلاتی را به وجود آورده چرا که درمان‌های غیرپزشکی و خودسرانه‌ای در این مکان‌ها صورت می‌گیرد.

«رضا معظمی» می‌افزاید: به نظر می‌رسد یکی از پیامدهای ترک غیراصولی و ناصحیح افراد معتاد در اینگونه مراکز، گرایش دوباره و چند باره افرادی باشد که به اصطلاح در کمپ‌های ترک اعتیاد مصرف مواد مخدر را ترک کرده‌اند.

الگوهای غیربهداشتی

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، ضعیف بودن الگوهای بهداشتی این مراکز نیز در جای خود تاًمل برانگیز است چرا که این احتمال وجود دارد به جای بهبود یک فرد معتاد، زمینه ابتلاء وی به بیماری‌های مختلف ویروسی و عفونی که می‌تواند سلامت و حیات او را تهدید کند، وجود داشته باشد.


تعطیلی کمپ‌های غیرمجاز

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری بروجرد به ایلنا می‌گوید: بر اساس مصوبه فرمانداری کمپ‌های ترک اعتیاد فاقد مجوز باید تعطیل شوند.

«احمد گودرزیان» با اشاره به اینکه اکیپ مسئول اجرای این مصوبه در حال فعالیت است، می‌افزاید: پنج کمپ ترک اعتیاد شامل یک کمپ در اشترینان و پنج کمپ دیگر در بروجرد در حال انجام مراحل کاری به منظور دریافت مجوز هستند که پروانه فعالیت دو مرکز آن‌ها تحت زیر نظر بهزیستی و چهار کمپ دیگر تحت نظر شبکه بهداشت و درمان شهرستان است.


غیرقانونی بودن برخی کمپ‌ها

وی ادمه می‌دهد: مابقی کمپ‌های ترک اعتیاد به دلیل نداشتن آیتم‌های لازم برای فعالیت نظیر سلامت کاری غیرقانونی بوده و فعالیت آن‌ها تخلف به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیت شش کمپ ترک اعتیاد، جوابگوی نیاز شهرستان است، بیان می‌کند: تاکنون برخی از این مراکز در برخی روستاهای شهرستان و یا حاشیه شهر تعطیل شده و اجازه فعالیت آن‌ها داده نشده است.


یک کمپ مجوزدار

کار‌شناس محیط شبکه بهداشت شهرستان بروجرد، به ایلنا می‌گوید: در حال حاضر از مجموع ۱۵ کمپ شهرستان بروجرد، یک مرکز دارای مجوز فعالیت است و برخی دیگر پس از اعلام نواقص کاری و رفع آن‌ها در حال انجام مراحل لازم اخذ مجوز کاری هستند.

«حسین شیرویه» می‌افزاید: نظارت در راستای وظایف کاری واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان در خصوص نظافت محیط، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه، دارا بودن کارت تندرستی کارکنان مشغول به کار، روکش‌های یک بار مصرف برای تشک و بالش و همچنین موارد دیگر صورت می‌گیرد.


ضرورت حضور پزشک

وی عنوان می‌کند: در جلسات برگزار شده با مسئولان کمپ‌های ترک اعتیاد با حضور مسئولان اداره بهزیستی و نیروی انتظامی، برخی موارد مطرح و تذکر داده شده است که از آن جمله می‌توان به ضرورت حضور پزشک به عنوان مسئول فنی و مددکار اشاره کرد که البته برخی از این واحد‌ها اقدام به معرفی پزشک و مددکار کرده‌اند.

این مسئول با اشاره به انجام مستمر در راستای رعایت آیتم‌های مدنظر واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان در کمپ‌های ترک اعتیاد، ادامه می‌دهد: همچنین بازدید‌ها به منظور اعطاء مجوز به واحدهای فاقد مجوز انجام شده است.

شیرویه عنوان می‌کند: در گذشته برخی تخلفات در حیطه کاری این واحد مشاهده و پس از تذکرات لازم اصلاح شده است به طور مثال برخی از این واحد‌ها آب مورد نیاز را از چاه آب استخراج می‌کنند که پس از اخطار به آن‌ها، اقدام به کلرزنی، تهیه کیت کلر و افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی کرده‌اند و مشکل حادی در این زمینه وجود ندارد.


نبود استانداردهای بهداشتی

مسئول بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد در رابطه با کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان بروجرد می‌گوید: بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد در شهرستان بروجرد، فاقد حداقل فاکتورهای بهداشتی لازم برای نگهداری معتادان است که حضور معتادان در این مراکز را با مشکل جدی مواجه کرده است.

«دکتر شهرام ممدوحی» با اشاره به استانداردهای لازم برای تأسیس این مراکز، عنوان می‌کند: اماکنی که این مراکز در آنجا تأسیس می‌شود، عمدتاً فضای لازم جهت فعالیت این گروه را ندارد و فاقد استانداردهای اولیه بهداشتی است.


لزوم پزشک متخصص

وی نیاز به حضور پزشک متخصص در این مراکز را از مهم‌ترین نیاز کمپ‌های ترک اعتیاد عنوان می‌کند و می‌گوید: بیشتر این کمپ‌ها توسط افرادی تأسیس شده است که قبلا تجربه ترک اعتیاد را داشته‌اند اما با وجود اینکه این افراد می‌توانند مدیریت این مراکز را به عهده داشته باشند اما حضور یک پزشک متخصص در این مراکز جهت ویزیت بیماران امری ضروری است که معمولا مورد توجه مدیران این کمپ‌ها قرار نمی‌گیرد.

این مسئول در ادامه می‌افزاید: تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد فعال در شهرستان بروجرد ۱۳ واحد است که این واحد‌ها دارای مجوزهای لازم هستند.

مسئول بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد، عنوان می‌کند: مجوزهای لازم برای تأسیس این واحد‌ها پس از بازدید بازرسینی از بهزیستی، واحد سوء مصرف مواد مخدر نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان در صورت رعایت استانداردهای لازم به افرد متقاضی ارائه می‌شود.

این در حالی است که کار‌شناس محیط شبکه بهداشت شهرستان بروجرد تعداد کمپ‌های در حال فعالیت در بروجرد را ۱۵ کمپ عنوان می‌کند که به گفته این مسئول از این تعداد، تنها یک مرکز دارای مجوز فعالیت است.

الهه یگانه / ایلنا / لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز